پیاده سازی SCRUM – قسمت دوم

این آموزش قسمت دوم پیاده سازی SCRUM – قسمت اول می باشد . اگر شما توانسته باشید اولین قدم (آموزش قسمت اول) را با موفقیت برداشته باشید ,  تبریک عرض میکنم چراکه این قدم مهمترین قدم در اسکرام می باشد .

در این قسمت شما مطالبی در مورد ” چگونگی برآورد Backlog محصول ” فراخواهید گرفت .


برآورد در سطوح بالا

برای اینکه بتوان اندازه هر آیتم Back log محصول را فهمید نیاز داریم تا بر آورد در سطوح بالا انجام بپذیرد .

فهمیدن این موضوع برای ما بسیار سودمند است زیرا این مورد ما را در اولویت بندی ها یاری خواهد رساند . یا اگر بخواهیم از منظر مدیریتی به این مسئله نگاه کنیم ,  این یک دیدگاه یا perspective به مدیریت پروژه در مورد این که تیم های کاری برای تولید این محصول چه قدر باید کار کنند خواهد داد.

منظور از برآورد سطوح بالا این است که بدلیل اینکه آگاهی ما در مورد هر آیتم Backlog بسیار ناچیز می باشد و ما دقیقا شاید با ریز آیتم ها آشنا نباشیم پس نمی توانیم از پایین به بالا برویم پس باید از بالا به پایین بیاییم .


برآورد توسط Planning Poker

کارت ها

پوکر یک بازی با ورق  می باشد که قانون هایی مربوط به خودش دارد . البته ما عینا با خود پوکر کار نداریم و اصلاحا نام این روش پوکر گذاشته شده است . کارت های این روش مثل عکس بالا می باشند که یک دست از کارت ها به هر یک از اعضای تیم اسکرام داده می شود  . شماره ها نمایانگر تعداد ساعت و علامت ؟ نمایانگر این خواهد بود که “من نظری ندارم!” و علامت “بی نهایت” نمایانگر این است که تعداد ساعت بیشتر از 21 ساعت خواهد بود .

شروع برآورد

انتخاب ویژگی

در گام نخست شما یک ویژگی را از Product Backlog انتخاب می کنید و به تیم اسکرام می گویید که ویژگی جاری این ویژگی می باشد ;  مثلا – کاربر بتواند محل اصابت موشک را انتخاب نماید – ; بعد اعضای تیم شروع به بحث و توضیح در مورد این وِیژگی می کنند . بعد شما به عنوان اسکرام مستر به تیم اسکرام می گویید که چند ساعت لازم دارید تا این ویژگی را پیاده سازی ,  تست و آماده ارائه به مشتری نمایید ؟

انتخاب کارت

هر یک از اعضای تیم نسبت به تحلیل و ذهنیت خود یکی از کارت ها را انتخاب می کند و با شماره 3 همه کارت ها را نشان می دهند .

نتیجه گیری کارت

در صورتی که همه کارت ها شامل عدد باشند و میزان عدد کارت ها با هم متفاوت نباشد ,  تعداد ساعت بر این ویژگی تصویب و به سراغ ویژگی بعدی خواهند رفت .

اگر حالتی را داشته باشیم که تعدادی عدد 5 و تعدادی دیگر 8 را انتخاب کرده باشند ,  ما مقدار بزرگتر را تصویب خواهیم کرد یعنی 8 ساعت برای ابن وظیفه تصویب خواهد شد .

حل مشکل کارت های متفاوت

فرض کنید آقا ممد برای ویژگی – کاربر بتواند محل اصابت موشک را انتخاب نماید – 5 ساعت و آقا احمد 8 ساعت و آقا صمد 13 ساعت را انتخاب کرده اند . در اینجا نمی توان حد بالا را در نظر گرفت بدلیل اینکه حد وسطی هم وجود دارد . در اینجا باید به آقا ممد گفت که چرا شما تا این حد ساعت کم در نظر گرفتی ؟ و به آقا صمد هم همینطور . بعد هر یک از این عزیزان استدلال خود را بیان می کنند . شاید این استدلال نظر بعضی از دوستان دیگر را عوض نماید . پس دوباره باید کارت انتخاب شود و این عمل تا رسیدن به یک زمان واحد انجام خواهد شد .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

1 دیدگاه در “پیاده سازی SCRUM – قسمت دوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.