پیاده سازی SCRUM – قسمت سوم

این مطلب قسمت سوم آموزش پیاده سازی اسکرام می باشد . امید است مفید واقع بشود . در این قسمت مطالبی در مورد نحوه طرح ریزی Sprint ها را خواهید خواند.

http://www.kaeru.se/scrum.png

همانطور که در قسمت تعریف  اسکرام به آن پی بردید آیتم های بک لاگ محصول طی اسپرینت های 30روزه پیاده سازی می شوند پس ما نیازمند این هستیم که برای این اسپرینت ها طرح ریزی داشته باشیم. به طرح ریزی این اسپرینت ها معمولا کارگاه طرح ریزی اسپرینت گفته می شود .

در این کارگاه باید تمام تیم حضور داشته باشند . تمام آنالیز ها و اگر تست دارید آنها و برنامه نویس ها و از همه مهمتر صاحب محصول . چرا باید همه باشند ؟ برای اینکه در طی هر اسپرینت اعمال Planning و Developing و Testing و  Deployment انجام می شود .

در اولین کارگاهی که تشکیل می شود اولین تصمیمی که میگرید باید مدت زمان اسپرینت باشد .

تعیین مدت زمان اسپرینت

شاید شما پیش خود بگویید ,  مرد مومن شما که در قبلا گفتید مدت زما هر اسپرینت 30 روز است ,  پس چه نیازی به تصمیم گیری در این مورد می باشد . بلی درست است در قبلا قید شده است که مدت زمان اسپرینت 30 روز است ولی این در بهترین شرایط می باشد . شاید تیم شما توانایی انجام کارها در مدت 30 روز را نداشته باشند. و در بعضی از محصول ها فرق می کند . در بعضی از محصول ها شاید بتوان مدت اسپرینت را به یک هفته رساند.
معمولا در پروژه های وب سایت می توان این چرخه را 2 هفته در نظر گرفت . در کل پروژه های وب سایت به پروژه های زود پز معروف هستند و خوراک Agile هستند .

مقاله ای جامع ای در مورد نحوه انتخاب مدت زمان مناسب برای هر چرخش با عنوان

Selecting the Right Iteration Length for Your Software Development Process

وجود دارد که می توانید برای اطلاعات بیشتر در این مورد مطالعه نمایید .

انتخاب هدف هر اسپرینت

شما تا اینجا مدت اسپرینت را تصمیم گرفتید (تصمیم گرفتید منظور گروه تصمیم گرفت و نه شما تنها) که چه قدر باشد حالا نوبت این است که هدف هر اسپرینت را تعیین نمایید .

اگر یادتان باشد قبلا در قسمت اول و  قسمت دوم مبادرت به ایجاد یک بک لاگ محصول کردیم. خوب حالا این بک لاگ در اینجا بدرد می خورد . ما در اینجا یک لیستی از کارها داریم و یک مدت زمان که باید یک تعداد کار مشخص در آن مدت اول planning و بعد Develop و بعد Test و بعد Deploy بشوند .

باید آیتم هایی که در بک لاگ گنجانده شده است در اسپرینت ها برای پیاده سازی گنجانده شود . البته این مهم است که هر قدر کار در هر اسپرینت انجام شود بهتر است و مشتری زود تر می تواند به خروجی دست بیابد .

این مرحله را این گونه می شود با مثال توضیح داد که :

فرض کنید شما یک عده مسافر دارید که در یک اتاق جمع کردید و قرار است این عده را به مقصد مشخصی برسانید . خوب شما تعیین می کنید که فعلا ماشینی که من الان در اختیار دارم می تواند 4 نفر را در عرض 2 هفته به مقصد برساند . خوب شما انتخاب میکنید که کدام نفرها در اولین و کدام نفرها در آخرین سرویس بروند و این سرویس همان اسپرینت ما هستند .

شما در اسپرینت های آینده خواهید توانست که با استفاده از “شتاب” در انتخاب زمان اسپرینت  دقت بیشتری نمایید .

شتاب در اسکرام چیست ؟ منظور از شتاب تعداد مواردی از بک لاگ محصول است که در یک اسپرینت آماده می شود . هر چه قدر تعداد بیشتر باشد شتاب بیشتر می باشد .


تعیین نیازهای اسپرینت
مالک محصول برای هر آیتم که در اسپرینت جاری توضیح میدهد که چگونه کار می کند . بعد این آیتم در گروه مطرح می شود و این آیتم مورد بحث قرار می گیرد . برآیند این بحث و گفتگو حتما و حتما باید مکتوب شود .

تمام نیازهای را مکتوب نمایید و این ویژگی متدلوژی Agile می باشد که قبل از Develop کردن نیازمندی اول ویژگی های نیازمندی مکتوب می شود و پیاده سازی بر اساس ویژگی ها انجام می شود .

با استفاده از این نوشته ها می توان به یک User Story دست یافت که این یک اصل مهم در XP یا همان extreme programming می باشد .

در قسمت بعدی به جمع بندی کل مطالب خواهیم پرداخت .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.