۷ توصیه یک توسعه گر به برنامه نویس های تازه کار

بعد از مدت های انگشتن کوبیدن بر این دکمه های صفحه کلید و کلیک های فراوان بر روی برنامه های و صفحات وب و خوردن دود چراغ به انداز دلخواه و … صاحب یکم و دویاره بگم یکم تجربه در زمینه برنامه نویسی و توسعه نرم افزار شده ام که با یکم جستجو در اینترنت و استفاده از سایت code-purity و با استفاده از این تجربیاتی که شرح حالش رو گفتم ,  می خواهم توصیه هایی و نکاتی خدمت کسانی که تازه شروع کرده داشته باشم .

هیچی نمی دونی – اگر تازه از دانشگاه فارغ التحصیل شدی و با دوخط کدنویسی که با پاسکال و یا C و در حالت پیشرفته با VB 6.0 انجام داده ای و فکر می کنی که همه باید جلوی عالی جناب میتی کمون تعظیم کنند در اشتباهی . هرچی که خوندی بذار کنار و از اول شروع کن . عالی جناب میتی کمون باید مثل جومونگ حسابی سعی کار بکنی و حسابی هم یاد بگیری.

نترس سوالات رو بپرس – وقتی که با باگی و یا مشکلی مواجه شدی و ازش سر درنیاوردی برو از متخصص اش بپرس و نترس … الکی با کدها ور نرو و بی خود وقت خودت رو تلف نکن شاید اون مشکلی که خودت بتونی 1 ساله حلش بکنی بتونی با یه بار سوال کردن از یه متخصص یه روزه حلش بکنی .

مطالعه کردن – اگر در محل کار و یا خانه وقت آزادی رو پیدا کردید در مورد مفاهیم مشکلاتی که با آنها مواجه شدید مطالعه نمایید .

کد مشکل دار رو به مخزن نفرست – در اکثر گروه های برنامه نویسی از برنامه های Source Control مثل SVN استفاده می شود که در این برنامه برنامه نویس تغییرات خودش رو به مخزن اصلاحا Commit میکنه. اگر کدی که نوشتید کامپایل نمیشه لطفا اون رو به مخزن نفرستید چونکه احتمالا بزودی لیدر بخش برنامه نویسی عذرتون رو خواهد خواست .


استاندارد های گروه را یاد بگیرید – به دلیل اینکه هر گروه و تیم در کد نویسی و یا رفع باگ یه روش خاص به خود را دارند وقتی که به عضو گروه جدیدی می شوید در اول سعی کنید که تمام حواس خود را برای یاد گرفتن قوانین آن جا جمع کنید .

برای ارسال کد خود به سمت مخزن حتما یادداشت بگذارید – در هر بار که اصلاحا شما پروژه را Check in می کنید برنامه Source Control این نسخه چک این شده در یه جایی نگه میداره که در صورت بروز مشکل می شه پروژه رو به یه چک این خاص برگردوند و اگر شما در هر بار چک این کردن یک کامنت مثلا بنویسید “حل باگ شماره 22” بعدا دسترسی بهش خیلی آسان خواهد شد.

ممکن است این قست قبلا نوشته شده باشد – اگر به صورت تیمی کار کنید ممکن است یک بخشی که الان شما در حال نوشتن آن هستید (مثلا تبدیل تاریخ میلادی به شمسی) توسط اعضای دیگر گروه نوشته شده باشد . پس بهتر است که بعضی اوقات با دیگر توسعه گر ها یه صحبتی داشته باشید .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

2 دیدگاه در “۷ توصیه یک توسعه گر به برنامه نویس های تازه کار

  1. با مورد دوم زیاد موافق نیستم. ممکنه با سوال کردن خیلی سریع بشه مشکل رو حل کرد ولی دفعه بعد هم دوباره باید بپرسی. در بهترین حالت همون بار اول به یادت میمونه ولی اگر خودت دنبال حل مشکل بری نه تنها راه حل ملکه ذهن میشه بلکه ممکنه خیلی چیزهای دیگه از کنار کار یاد بگیری.
    در ضمن Debugger بودن یه هنره که از سوال نپرسیدن به دست میاد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.