پرسش و پاسخ 1

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/05/ask-300x299.jpg?w=300دوستان و عزیزان و شرکت های تعقیب کننده وبلاگ بعضا سوالاتی  در مورد Agile , Scrum و کلا Road Map این وبلاگ طی ایمیل و یا تلفن و یا تماس حضوری با بنده مطرح می کنند که بنده از طریق همان رسانه (البته در صورت توانایی) جوابگوی آنها می باشم . اما به خاطر اینکه شاید این سوالات , سوالات دیگران هم باشد و برای صرفه جویی در وقت ,  تصمیم به احداث تگی به نام پرسش و پاسخ کردم که در این تگ می توانید سوالات و جواب ها را بیابید .

البته این پرسش ها فقط در حوزه هایی می باشد که قبلا در آن حوزه پست زده نشده باشد .

مریم شعبانی :

  • مشکل بزرگی که درحال حاضر من و تیم رو نگران کرده و نتونستیم راهکاری برای اون پیدا کنیم چند پروژه ای کار کردن هست . این مورد در شرکت به یک معضل تبدیل شده که چطور میشه بطور همزمان 3 پروژه را بصورت  agile پیش برد.چطور می توان کارهای مربوط به هر پروژه را با در نظر گرفتن اولویت آنها در تیم به انجام رساند.

جواب داده شده:

این موردی که فرمودین چند تا راه حل داره :

اول اینکه به صورت چند تیمی بشوید و هر تیم مسئول یک پروژه , که در این حالت به نیروی کار زیاد نیاز خواهد بود و بالطبع هزینه زا خواهد بود .

راه حل دوم این است که تیم موجود چند پروژه را انجام بدهد.در این حالت از Combined Sprint Backlog استفاده می شود .  اگر با اسکرام آشنا باشید در آنجا گفته شده است که لیست کارهایی که قرار است در اسپرینت انجام شود در درون Sprint Backlog قرار می گیرد ولی در حالت سنتی بعضی ویژگی های یک محصول در این اسپرینت بک لاگ قرار می گیرد . اگر شما بخواهید ویژگی های چند پروژه یا محصول را درون یک اسپرینت قرار بدهید که در این حالت می گویند :

Combined Sprint Backlog

یعنی اسپرینت را تعریف می کنید (مثلا 3 هفته ) ولی ویژگی و نیازمندی های چند پروژه را در این اسپرینت قرار می دهید . در آخر اسپرینت برای هر چند پروژه یک دمو قابل ارائه به مشتری خواهید داشت .

به مثال زیر توجه کنید :
پروژه مش حسن ویژگی های زیر را دارد :
Z
X
Y

و پروژه مش ممد ویژگی های زیر را دارد :
C
A
B

همانطور که مشاهده می کنید بنده نیازمندی های هر پروژه را بر اساس اهمیت آن برای مشتری رتبه بندی کردم .

حالا می خواهیم یک اسپرینت 3 هفتگی داشته باشیم .تصمیم می گیریم در این اسپرینت کارهای زیر از هر دو پروژه انجام بدهیم :
Z
C
X
A

یعنی تیم ما می تواند در طی 3 هفته اینها را انجام بدهد .ما بعد 3 هفته Z, X رو تحویل مش حسن می دیم و C,Aرو تحویل مش ممد می دیم . که به این نوع بک لاگ اصلاحا Combined Sprint Backlog گفته می شود.

صالح:

  • آیا از یو ام ال می شود در اسکرام استفاده کرد ، البته منظورم این است که از ابزار هایی که در آر یو پی استفاده می شود در اسکرام می شود استفاده کرد ؟

جواب داده شده :

حتما .این تفکر کاملا اشتباه است که UML فقط برای RUP می باشد . UML یک زبان مدل سازی می باشد که نه در اسکرام بلکه در همه رشته ها قابل استفاده می باشد .

  • در صورت اطلاع چند کتاب فارسی معرفی کنید

اگر در مورد UML بفرمایید که کتاب های در بازار موجود است که بنده را از معرفی کتاب خاص معذور بدارید . اما اگر در مورد اسکرام بفرمایید که کتابی فارسی فعلا وجود خارجی ندارد .

  • در اسکرام هر اسپریت از 1 تا 4 هفته می باشد ، در پروژه هایی که کل پروژه در 3 تا 5 روز تکمیل می شود امکان دارد اسپریت ها را در 1 یا 2 روز زمان بندی کرد، کلا راه حل برای پروژه های کوچکی که کل پروژه در چند روز یا 1 تا 2 هفته تکمیل می شود چیست؟

خیر امکان ندارد . بدلیل اینکه در وسط و آخر هر اسپرینت بازبینی هایی باید انجام بگیرد  که در اسپرینت 1 روزه امکان ندارد (حداقل یک هفته). شما در این حالت می توانید کل پروژه رو طی یک اسپرینت انجام بدهید .

سوالات زیادی غیر از سوالات مطرح شده ارسال و پرسیده شده است که بعضی از آنها و البته اکثر آنها را مقالاتی که در همین وبلاگ نوشته شده است می تواند جوابگو باشد . و باز هم عرض می کنم که این پرسش ها فقط در حوزه هایی می باشد که قبلا در آن حوزه پست زده نشده باشد .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

6 دیدگاه در “پرسش و پاسخ 1

  1. اجازه بدهيد يك سوال من بپرسيم
    ما درباره تيم اسکرام صحبت مي كنيم، وقتي درباره تيم صحبت مي كنيم بايد آن تيم به كليه نيازهاي فرايند توسعه نرم افزار پاسخ بدهد، ولي اسكرام به مسئله از داده مديريتي نگاه مي كند و نه مهندسي، پس آيا اسكرام به تنهايي مي تواند به كليه نيازهاي فرآيند توسعه نرم افزار پاسخ بدهد يا ما بايد آن را با تكنيك هاي ديگر بكار ببريم؟

    1. اسکرام ناب محمدی برای صدها و یا هزاران تیم توسعه نرم افزار جوابگو بوده است (جستجو نمایید) , شما اگر موردی را می شناسید که اسکرام جوابگو نبوده است , به صورت موردی بفرمایید تا بررسی کنیم . گذشته از این در Agile فقط متد اسکرام وجود ندارد . مرحله اول انتقال به Agile فهمیدن و انتخاب یک متد Agile است و این انتخاب لزوما اسکرام نیست. ولی طبق آمار , اسکرام در بین دیگر متدها بیشترین استفاده را دارد .

      موفق باشید

  2. سلام 🙂 دوست عزیز زمانی که RUP رو جایی می خوندم یا می شنیدم وحشت ای وصف نشدنی من و فرا می گرفت و برنامه مطالعه RUP رو امروز و فردا می کردم اما دو ماهی هست از سایت برنامه نویس از امضاتون به وبلاگ زیباتون هدایت شدم و از تمام مطالبتون دارم لذت تمام رو می برم.
    خسته نباشی دوست عزیز.

  3. سلام
    من مي خواهم نظر شما را در خصوص pair كار كردن در تيم بدانم. آيا agile بر اين قضيه تاكييدي دارد كه افراد در تيم بصورت انفرادي كار نكنند و حتما بصورت pair باشند؟ حتي براي كارهاي خيلي كوچك با زمان حداكثر 1 ساعت؟

    1. فرمودین : “آيا agile بر اين قضيه تاكييدي دارد كه افراد در تيم بصورت انفرادي كار نكنند و حتما بصورت pair باشند؟”

      نه , خوشبختانه خود Agile فقط بر روی اصول و ارزش ها پایبند است و کاری با روش ندارد . بخصوص در Agile چیزی برای هیچ کس تجویز نمی شود . حالا شما می خواهید تکی کد بنویسید و یا جفتی , فقط ارزش های مورد نظر را برای مشتری به ارمغان بیاورید.

      اما در مورد خود Pair Programming در متد XP به آن تاکید شده است و در واقع اصل XP بر برنامه نویسی جفتی است . معمولا تیم هایی که به صورت TDD فعالیت دارند , اکثرا Pair کار می کنند بدلیل اینکه در این حالت دقت و سرعت بالا می رود . معمولا در برنامه نویسی Pair ما به کدهای تمیز , کدهای رفاکتور شده , تست های اتوماتیک , طراحی خوب , تعامل بین برنامه نویسان , … دست می یابیم که همه اینها از اصول Agile به شمار میرود و در واقع از این طریق می توان به Agile رسید.

      موفق باشید

  4. سلام
    لطفا در مورد فاز تحليل و شناخت scope پروژه در agile كمي صحبت نماييد.مواردي را شما در پست مربوط به user story توضيح داديد ولي اگر تيمي داشته باشيم كه هنوز به بلوغ لازم در تحليل و طراحي user story ها به تنهايي نرسيده اند دراين شرايط چگونه بايد عمل نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.