شروع کار تیمی، نحوه واگذاری اختیارات

اگر نوشته قبلی من در مورد کار تیمی را خوانده باشید، به خاطر خواهید آورد که گفتیم تیم نیاز به اختیارات دارد و مدیر یا رهبر باید اختیاراتی مانند اختیار در تصمیم گیری به آنها اعطا نماید. اما گفتیم که خود این مسئله می تواند بسیار چالش بر انگیز باشد. در این نوشته می خواهیم در مورد این چالش صحبت کنیم.

چالشی که در اینجا وجود دارد این است، چگونه باید این اختیارات به تیم داده شود و در چند مرحله؟ در چند مدت؟ چگونه؟

برای این کار مدل های زیادی معرفی شده است که به شخصه مدل یورگن آپولو را بیشتر می پسندم، یورگن در کتاب خود مدل خوبی برای این کار معرفی کرده است. او اختیارات را در 7 مرحله تقسیم بندی کرده است:

  1. Tell : تصمیم گیری بر عهده مدیر است.
  2. Sell : افراد را در مورد تصمیم گرفته شده، قانع می شوند.
  3. Consult : قبل از تصمیم گیری، ورودی هایی از تیم گرفته می شود.
  4. Agree : تصمیم گیری همراه تیم انجام می شود.
  5. Advice : بر تصمیمی که تیم گرفته است، تاثیر گذاری می شود.
  6. Inquire : بعد از تصمیم گیری تیم، بازخوردهایی داده می شود.
  7. Delegate : تاثیری در کار نیست و تیم برای تصمیم گیری آزاد رها می شود.

خوب این 7 مرحله انواع مختلف اختیارات مدیر و تیم را نشان می دهد. در هر مرحله مدیر اختیارات خاصی در اختیار تیم برای انجام Task خاصی قرار میدهد. دقت نمایید که تیم برای هر Task خاصی می تواند اختیار متفاوتی نسبت به Task های دیگر داشته باشد. و این بر اساس پختگی و سطح بلوغ آنها و صلاحدید مدیریت است. به عبارتی باید تیم برای گرفتن بعضی اختیارات آمادگی پیدا کند که این می تواند با گرفتن اختیارات کمتر شروع و بتدریج به مراحل بالاتر برود.

برای مثال :

  1. Tell : جابجایی به دفتر جدید.
  2. Sell : استفاده از فرآیند اسکرام به جای فرآیند فعلی .
  3. Consult : استخدام نفر جدید برای تیم.
  4. Agree : انتخاب لوگو برای واحد تجاری.
  5. Advice : انتخاب معماری برای محصول.
  6. Inquire : انتخاب طول اسپرینت های اسکرام.
  7. Delegate : استانداردهای کدنویسی و جفت شدن.

داشتن اختیارات مختلف برای هر Task، مدیریت این اختیارات را برای مدیر یا رهبر پیچیده تر می کند، و خود تیم نیز می تواند سردرگم شود. برای همین، از برد(Board) مخصوصی بنام برد اختیارات استفاده می کنیم.

Untitled.jpg (845×593)

  • مدیریت این برد توسط مدیر یا رهبر تیم انجام می شود.
  • مسائل کلیدی که نیاز به تصمیم گیری دارند، در سمت چپ لیست شده اند.
  • اختیار تصمیم گیری یا به تیم یا به نفرات واگذار می شود که هر کدام عکس مخصوص خود را دارا می باشند.
  • مثلا اختیار Create schedule در سطح Inquire به تیم واگذار شده است.
  • این اختیارات نسبت به بلوغ تیم می تواند تغییر پیدا کند.

ایجاد چنین بردی برای مدیران یا رهبران می تواند بسیار مفید باشد، زیرا همیشه بر روی Visualize کردن فرآیند کارها تاکید داریم و این بهترین روش برای مدیریت است.

چابک و موفق باشید

 

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

7 دیدگاه در “شروع کار تیمی، نحوه واگذاری اختیارات

    1. وحید جان این ادامه پست کار تیمی قبلی بود، و در واقع باید اول اون رو مرور میکردی بعد این رو شروع می کردید

  1. درود
    سپاس، نوشته‌ی خوبی است.

    نکته‌ای که به نظر کم می‌آید ناآشکار بودن گام‌های پرورش تیم است. این هفت گام از پسِ شناساندن وظیفه‌ی ره‌بر تیم در هر دوره می‌برآیند اما از پس شناساندن دوره‌های گذار تیم نه!
    برای شناسایی این دوره‌ها می‌توان از مدل دیرین اما کارآمد«تاکمن» یا مدل‌های به‌روزشده‌ی آن استفاده کرد:
    forming
    storming
    norming
    performing
    adjourning & transforming

    مدلی که در هر کدام از دوره‌های پنج‌گانه‌ی آن وظیفه‌های هفت‌گانه‌ی در-متن-آمده برای هر کدام از عضوهای تیم، ره‌بر تیم و خود تیم گفته شده است.

    شاد باشی

    1. ممنون ، اشاره ای به جایی داشتید، حقیقتا میخواستم این مدل پرورش رو در پست بعدی به آن اشاره کنم که شما اشاره کردید.
      من در پست اول در مورد لزوم و مقدمات Delegation صحبت کردم، و در این پست نحوه Delegation رو مطرح کردم.
      مدل تاکمن در کنار این مدل معرفی شده میتونه کارآمد باشد. هرچند که خود این مدل نوع خاصی از همون مدل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.