مسابقه انگیزشی

یکی از چالش ها یی که مدیران با آن در حرکت به سمت چابک شدن مواجه می شوند تنظیم نظام پاداش چابک است. آیا در چابک شدن نظام پاداش باید تغییر پیدا کند؟ برای انگیزش افراد در محیط های چابک می توان از این اهرم استفاده کرد؟ و این نظام چگونه باید باشد؟

 افتخار این رو داشتم که در کورس مدیریت 3.0 یورگن آپلو شرکت کنم  . یکی از مسائل مهمی که در این دوره به آن پرداخته می شد انگیزش و انرژی بخشی به افراد بود.  در این دوره یک سوال بسیار جالب برای افراد طرح شد که بد ندیدم همان چالش را اینجا در قالب یک مسابقه مطرح کنم.

هدف از طرح این مسابقه آشنایی با مدل های ایرانی یا مدل های بومی شده که در ایران استفاده می شوداست و سپس معرفی بهترین های آن ها برای کامیونیتی چابک ایران. البته شاید نتوان گفت کدام بهترین است و شاید در محیط های مختلف گزینه های متفاوت بهتر جواب بدهند، ولی سه مدل به عنوان جامع ترین مدل انتخاب خواهد شد.

فرض کنید شما مدیر خط یا اسکرام مستر یا نقش رهبر یک تیم توسعه نرم افزاری را بر عهده دارید. مدیر عامل شرکت بدلیل اینکه سال گذشته از کار تیم توسعه راضی بوده است امسال می خواهد حال اساسی به تیم توسعه بدهد. در اول سال ایشان به شما می فرمایند که من می خواهم در آخر سال یک قسمت از سود را به تیم توسعه بدهم و شما باید نحوه تقسیم آن را بین افراد مشخص کنید.  به عبارت ساده یک مبلغ نامشخص در آخر سال تحویل شما می شود و شما باید به گونه ای آن را در بین تیم تقسیم کنید که باعث بالا رفتن روحیه و سطح انگیزشی افراد شوید. حالا معیار چیست و شما باید آن را تعیین کنید، حالا شما چگونه عمل می کنید؟

Books

پس از شما انتظار می رود یک نظام پاداش چابک طراحی کنید که داخلش می تواند سیستم ارزیابی باشد یا نباشد، یا سیستم فعلی که با آن کار می کنید را حتی برای ما بفرستید. اما یک نکته مهم را در نظر بگیرید که سعی کنید خود این نظام را چرخشی ارزیابی کنید.

دوستان مدل های خود را حداکثر در دو صفحه ، در یک فایل Word  به آدرس ایمیل asad.safari  نزد Gmail  دات کام  ارسال کنید

سه مدل جامع برای تیم های چابک انتخاب خواهد شد و با اسم خود دوستان در انجمن و وبلاگ منتشر خواهد شد بعلاوه به رسم قدردانی برای هر یک از دوستان یک نسخه چاپی کتاب اسکرام و اکس پی  ساده شده ارسال  خواهد شد.

چابک و موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

1 دیدگاه در “مسابقه انگیزشی

  1. یه سوال، مگه در اجایل گفته نمیشه تشویق برای همه؟ آیا منظور تشویق مساویه؟
    در این مورد هم خلاصه نظر من اینه که باید اون سود رو روی اسپرینت برد کنار استوری‌ها و تسک‌ها بزاریم و هر کسی هر چه قدر می‌خواد برداره 🙂 دقیقن مثل تسک‌ها 🙂

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.