چگونه مي توان در مقياس بزرگ تيم ساخت؟ داستاني از تيم هاي خودساخته

چقدر طول مي كشد تا يك سازمان ساختارش را براي سازگاري با اسكرام تغيير دهد؟

سه ساعت!

چطوري؟ كاريگ لارمن، مشاور مديريت و سازمان دهي، در اين مقاله توضيح مي دهد.

يكي از شركتهاي تابعه ي بانك آمريكا تصميم مي گيرد به اسكرام روي بياورد. يكي از مهمترين قدمهايي كه بايد در اين راه بر مي داشتند، ايجاد تيم هايي اسكرامي بود: تيم هايي اختصاصي و فرا وظيفه اي، حدود هفت نفر، كه بتوانند به طور مستقل همه ي مراحل كار (تحليل، طراحي، پياده سازي، تست و …) را انجام دهند، و قابليت هاي مورد نياز را از ابتدا تا انتها برسانند.

قبل از شروع كار با اسكرام، سازمان از واحدهاي تك وظيفه اي تشكيل شده بود (گروه تحليل تجاري، گروه توسعه، گروه تست). خود گروه توسعه هم به زير گروه هايي تشكيل شده بود كه هر كدام مسئول يك كامپوننت بودند، و هركدام مالك كدهاي خود بودند (بجاي اينكه به شكل داخلي محصول كد-باز باشد). در نتيجه براي رساندن يك برش عمودي از محصول به دست مشتري، لازم بود كه تيم هاي مختلفي (تحليل، كامپوننت يك، كامپوننت دو، كامپوننت سه، تست) كار را بين خود دست به دست كنند، و مراحل زمانگير يكپارچه سازي طي شود.

بنابراين اولين قدم براي شروع اسكرام اين بود كه تيم هايي واقعا فراوظيفه اي تشكيل شود. اما چطور مي توان ٣٥ نفر را در تيمهايي با اين ويژگي ها تقسيم كرد؟ چه كسي تصميم مي گيرد كه كي در كدام تيم باشد؟

براي خواندن بقيه ي ماجرا اينجا را ببينيد:
http://scrumalliance.org/articles/514-how-to-form-teams-in-largescale-scrum-a-story-of-selfdesigning-teams

 

نوشته شده توسط: علیکس (بيستم خرداد 1392)

درباره Alix

* مربی و نویسنده چابک و اسکرام * در دانشگاه مهندسی نرم افزار خواندم و بیش از ۱۵ سال است که در تیم های مختلف در نقش های متفاوتی کار کرده ام. فرآیند ذهنی و کار گروهی که منتهی به ساختن برنامه ای جدید از هیچ می شود همیشه برایم تجربه جذابی است. از یک تجربه یکی دوساله نوشتن مجموعه ای از سیستم های اتوماسیون اداری برای چاپخانه ها که بگذرم، بیشتر تجربه کاری من در حوزه ساخت سامانه های تجارت الکترونیکی و برخط و بانکداری الکترونیکی و پرداخت بوده و هنوز هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.