چگونه سازمان را به چابک بودن متحول کنیم – قسمت دوم

در قسمت اول این نوشته در مورد درک صحیح از مفهوم چابک بودن صحبت کردیم، گفتیم که قبل از هر کاری باید بدانیم چابک چیست و چه نیست. در ادامه و در این نوشته میخواهیم در مورد نحوه آغاز تحول چابک بودن در یک تیم، شرکت یا سازمان بپردازیم.

اولین گام چیست؟

من از شما می پرسم اولین گام چیست؟ فرض کنید شرکت یا تیمی میخواهد برای اولین بار از روش اسکرام استفاده کند، اولین گام آنها چه خواهد بود؟ چگونه باید این کار را شروع کنند؟ خوب این سوال رو من از همسرم پرسیدم، و جواب این بود که اول باید به آنها بگویی که اسکرام چیست. خوب شاید جواب شما هم همین باشد.

به نظر من اولین گام این نیست،

قبل از اینکه برویم به سراغ اسکرام یا چابک بودن باید این را درک کنیم که چابک بودن یا شدن، هم یک تغییر است و تمام متدهای مدیریت تغییر در این روند می تواند موثر می باشد.

هر تغییر با چه چیزی شروع می شود؟ 

پس باید درک کرده باشیم، تا اینجا چابک بودن مسئله یا مشکل ما نیست و ما با یک تغییر روبرو هستیم، ولی چرا باید تغییر درک کرد؟

خوب اگر ما بتوانیم به این سوال جواب بدهیم اولین گام را شروع کرده ایم. چرا باید تغییر کرد؟ لزوم تغییر چیست؟

در یکی از دوره های اختصاصی برای یکی از سازمان ها یکی از برنامه نویس ها یک سوال خوب از من پرسید که واقعا من را به فکر فرو برد، ایشان در گوشه خلوت از من پرسیدن، “خوب اینهایی که شما میگید خیلی عالی هستن، ولی این برای من برنامه نویس چه چیزی داره؟ چرا باید اینطوری کار کنم؟”

شما به عنوان مسئول تغییر باید دنبال دلایل تغییر باشید و بتوانید به سوالاتی مثل سوالات زیر جواب دهید.

  • چرا باید تغییر کنیم؟ 
  • اگر تغییر نکنیم چه اتفاقی برای ما خواهد افتاد؟
  • وضعیت فعلی ما واقعا چگونه است؟ سهم بازار، کیفیت محصولات، رضایتمندی مشتری و کارمندان.

گام اول در تغییر ایجاد “آگاهی” برای لزوم تغییر است. 

باید این را درک کنیم، که افراد در تیم ها و سازمان ها دنبال ساحل آرامش هستند و معمولا موافق تغییرات نیستند. پس هزار گونه دلیل خواهند آورد که وضعیت فعلی خوب است و لزومی برای تغییر نیست  و یا ما نمی توانیم تغییر کنیم.

واقعیت : تمام کمپانی ها مثل مک دونالد واپل و … در دنیا دست به دست هم داده اند که زندگی راحتی برای ما فراهم کنند، زندگی که تغییر در آن جایی ندارد پس کار ما برای ایجاد آگاهی در لزوم تغییر و بیرون کشیدن ملت از ساحل آرامش کار سختی است.

بهتر است از اسم ها پرهیز کنید، مثلا نگویید ما میخاهیم چابک شویم، یا اسکرامیزه شویم، 

سعی کنید وضعیت واقعی موجود را نشان دهید، سعی کنید افراد را با واقعیت موجود روبرو نمایید، برای مثال افراد نمی خواهند قبول کنند که این پروژه به سمت شکست به پیش میرود یا در حال رژه مرگ هستیم ولی همچنان اسرار بر پیگیری آن بر همین منوال هستیم. یا میزان باگ گزارش شده اصلا متناسب با میزان پیشرفت ایجاد ویژگی های جدید نیست، یا میزان ترک شرکت نسبت به استخدام نفرات همخوانی ندارد، یا استرس و فشار مشتری ها یا هر آمار یا ارقامی که هیچ جا منتشر نمی شود.

بعضی از موارد شاید به عادت تبدیل شده باشد، مثلا اینکه محصولات ریلییز شده همیشه می توانند N تا باگ داشته باشد و این برای تیم توسعه عادی شده است. یا استرس کار دیگر برای همه عادی شده یا رضایت شغلی نمی تواند بهبود پیدا کند.

پس ما باید آنها را با نارسایی و خطرات مواجه کنیم، و بعبارتی باید ببینند آنچه را که نمی دیدند. (فیلی که در اتاق هست و کسی آن را نمی بیند)

دیدن اولین گام در ایجاد آگاهی برای تغییر است. باید ببینید و احساس کنند که ما واقعا چه هستیم، اگر تغییر نکنیم چه می تواند اتفاق بیفتد و اگر تغییر بکنیم چه چیزهایی می تواند بهتر می شود.

این دیدن و احساس کردن لزوما برای مدیران نیست و این احساس باید در همه سازمان اتفاق بیفتد، همه سازمان از آبدارچی تا بالاترین رده باید از اوضاع فعلی و لزوم تغییر آگاه شوند و بعبارتی بدانند که این “بازی برای آنها چه دارد؟ و اگر بازی نکنند چه می شود و اگر همراهی کنند چه پیش خواهد آمد”.

در پست بعدی دومین گام از تغییر را بحث خواهیم کرد.

چابک و موفق باشید

 

اگر به تازگی با چابک یا اسکرام آشنا شده اید پیشنهاد می کنم این کتابچه چند صفحه را بخوانید و اگر مطالب بیشتری نیاز داشتید شاید این مطلب اول تا آخر چابک برای شما مفید باشد.

مطالب را هم دوست داشتید می توانید از طریق این لینک عضو فید دنیای چابک شوید تا مطالب جدید برای شما ارسال شود

در ضمن دوره های آموزشی نیز برگزار می کنیم که شاید برای شما یا تیم شما نیز مفید باشند اگر اینگونه بود خوشحال می شوم با من تماس بگیرید

اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، انیستیتو ایزایران، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر و صنایع ارتباطی آوا، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

2 دیدگاه

  1. Alix   •  

    کاملا با این نکته موافقم که باید اول سازمان متوجه وجود مشکل شود تا بعد دنبال راه حل برود. در عین حال باید مواظب بود که نشان دادن مشکل طوری نباشد که سازمان یا مدیرش کلا حس کند زیر سوال رفته و واکنش تدافعی داشته باشد! باید طوری پیش رفت که خود افراد مشکل ها را پیدا کنند

  2. admin   •     Author

    علی جان عالی بود، نکته ظریف و خوبی بود

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *