گزارشی بر اولین دوره Disciplined Agile ایران

اولین دوره کارگاه سه روزه( Disciplined agile delivery)   که بتازگی delivery آن حذف شده و تنها با عنوان Disciplined agile شناخته می شود که از تاریخ 13 تا 15 مردادماه  با همکاری موسسه اسکرام ایران و مرکز نوآفرینی فینوا و تجارت الکترونیک ارتباط فردا برگزار شد. در این دوره عمدتا شرکت کنندگان از شرکت های بزرگ نرم افزاری و اغلب حوزه پولی و بانکی حضور داشتند.

اولین دوره DA

این دوره را می توان سرآغاز رسمی  حضور چارچوب های مقیاس پذیر چابک در ایران دانست و افتخار کرد که همزمان با کل دنیا توانسته ایم در چالش استفاده از چارچوب های گسترش یافته چابک حضور داشته باشیم. البته قبل از این دوره، ما تجربیات مختلفی در حوزه های Scaled  داشتیم، برای مثال این نوشته در مورد یکی از همین تجربیات است، ولی موردی به صورتی آموزشی تا به حال نداشته بودیم.

چه موارد جالبی در مورد دوره بود؟

  • سطح شرکت کنندگان بالا بود

استاد این دوره دکتر سانجی ساکسنا، تجربه تدریس در کشورهای مختلفی مثل هند، چین، برزیل، آمریکا، مالزی را داشته است. اما برآورد دکتر ساکسنا در مورد ایران این بود که :سطح سوالات و دغدغه شرکت کنندگان بالا است. مثلا سوال ابتدایی مثل این  که اسکرام چیست؟ ندارند. اکثر بچه ها کار کرده بودند و دنبال حل چالش های موجود در سازمان های خودشان بودند. و این جای بسیار خوشحالی دارد که شاید ما هم یک سهم کوچکی در بالا بردن معلومات دوستان داشته ایم.

  • آیا DA نسخه بعدی اسکرام است؟

این سوال تقریبا جزو سوالات اولیه شرکت کنندگان این دوره بود و در جواب گرفتند که اسکرام یا کانبان قلب اصلی روش DA یا هر روش های مقیاس یافته دیگری مثل SAFe یا LeSS است. روش های مقیاس یافته به اول و آخر اسکرام فاز ها یا پرکتیس هایی اضافه کرده است که بتوانید در سطوح مختلف سازمانی با آن کار کنید. مثلا بحث Governance در کل سازمان جایی در اسکرام ندارد، ولی در نهایت هر تصمیمی گرفته می شود، یک تیم اسکرام یا کانبان باید آن را اجرایی کند.

پس جواب این است که DA یا هر روش مقیاس یافته ای نسخه بعدی اسکرام نیستند، بلکه این روش ها برای کامل کردن چارچوب هایی مثل اسکرام هستند تا بتوانید در مقیاس های بزرگ از آنها نیز استفاده کنید.

چه موارد جالبی در مورد DA در دوره بررسی شد؟

DA کاملا ترکیبی است

هسته اصلی DA مبتنی بر اسکرام است ولی به صورت خوبی توانسته دیگر روش ها را در خود جای بدهد. ولی خود این می تواند گپ موجود یا مشکلات استفاده ترکیبی روش ها را کمتر کند. خانواده UP  در کنار اسکرام و XP و کانبان + Lean Software development.

نقطه قوت DA فاز Inception است

یکی از نقاط ضعف ما در روش های چابک، عدم مشخص بودن نحوه شروع پروژه ها بوده است. بسیاری از فرآیندهای چابک در خصوص فاز ابتدایی شروع پروژه سکوت کرده اند و یا صرفا با ارایه یک سری روش این را از سر خود باز کرده اند. مثلا مفهوم اسپرینت 0 در تیم های اسکرامی استفاده می شود و البته بسیاری دیگر این را به عنوان یک روش بد، نام می برند. ولی در روش DA شما یک چارچوب جامع برای نحوه شروع کار دارید. (یک مثال کاربردی در مورد نحوه انجام این فاز)

 

DA هدف محور است ولی فاکتورها و استراتژی های کاملا مشخصی ارایه کرده است

یکی از شعارهای DA این بود که کاملا هدف محور است، یعنی به شما نگفته است که دقیقا چه کاری در هر فازی باید انجام بدهید و فقط یک سری هدف برای هر فاز تعیین کرده است، اما زمانی که وارد داستان می شوید، برای هر هدف یک سری فاکتور تعیین کرده است و برای هر فاکتور کلی روش و تکنیک معرفی کرده است. شما برای هر فاکتور دستتان باز است که انتخاب کنید.

مثلا، یکی از اهداف فاز Inception، شکل دادن تیم ابتدایی است، در این هدف ما فاکتور های مختلفی داریم مانند، اندازه، ساختار، استراتژی گسترش تیم، مهارت تیم، … . برای هر فاکتور نیز استراتژی و روش های مختلفی معرفی شده است، مثلا در مورد اندازه تیم، کوچک، متوسط، بزرگ معرفی شده است.

شما بر اساس شرایط خودتان، باید استراتژی های هر فاکتور را بررسی کنید و بر اساس معایب و مزایا بین آنها انتخاب کنید. نکته جالب این داستان، معرفی کامل روش ها و استراتژی ها برای هر فاکتور است که تقریبا یک مرجع کامل است. لیست کامل را میتوانید اینجا مشاهده کنید.

چابک و موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

6 دیدگاه در “گزارشی بر اولین دوره Disciplined Agile ایران

  1. سلام
    UPهای اسکات امبلر با مفاهیم دوره های scrum alliance یا scrum.org که قبلاً در ایران برگزار شد خیلی متفاوت است امیدوارم بیان این مفاهیم و تغییر رویکرد باعث سردرگمی علاقمندان به این مباحث نشه.
    پ.ن: “فرآیند چابک” عبارتی است که در Unified Process هایی مثل AUP تعریف شده و در Agile Umbrella تعریف نشده است.
    موفق باشید.

  2. دیدن این همه آدم حرفه‌ای در زمینهٔ چابک کنار هم باید خیلی هیجان‌انگیز بوده باشد! حیف که از دست دادم.

  3. میشه لطفا بازم از این دوره ها برگزار کنید اقای صفری من یکی از طرفداران شما بودم از زمان اقای مهندس رسولیان که باهم تیم بودیم خیلی مشتاقم در دورهای بعدی شما شرکت کنم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.