Story Mapping ساده شده

همیشه وقتی در مورد اسکرام صحبت می‌کنیم، اولین فرض ما این است که تیم یک بک‌لاگ محصول دارد. ولی در مورد اینکه این بک‌لاگ از کجا آمده است و چگونه تولید میشود زیاد صحبت نشده است. یکی از بهترین روشهای ایجاد بک‌لاگ اولیه محصول Story Mapping است.

بک‌لاگ یک بعدی یا چند بعدی؟

در تعریف بک‌لاگ محصول داریم که بک‌لاگ یک لیست الویت بندی شده از نیازمندی ها است که قرار است بر اساس اولویت از بالا و در طول اسپرینت ها انجام شود. مثلا یک فایل اکسل را در نظر بگیرید که نیازمندیها پشت سر هم در یک فایل نوشته است.

بک‌لاگ فلت چندین ایراد اساسی دارد:

  1. حس یک لیست بی پایان از کارها که هیچ وقت تمام نمی شود (لیست بابانوئل)
  2. نداشتن یک تصویر کلی از کل پروژه یا محصول
  3. از دست دادن دید Iterative – Incremental 
  4. اولویت بندی بک‌لاگ فلت در عمل خیلی سخت است

Story Mapping چیست؟

یک روش برای ایجاد بک لاگ محصول است که اولا خروجی آن یک بک‌لاگ فلت نیست و دوما کاملا بر اساس رویکرد  Iterative – Incremental  است و سوما به صورت خودکار به یک نقشه راه نیز دست پیدا خواهید کرد.

عکس پایین یک نمونه از این بک لاگ است:

یک نمونه دیگر

اگر در عکس پایین توجه کنید (که در یکی از تیمهای شرکت سداد انجام شده است)، یک سطح اپیک و یک سطح ریلیزهاست:

سطح بالایی شامل اپیک ها می شود، اپیک ها همان آیتم های بزرگ است که می توان به موارد کوچکتر شکست. سطح دیگر، نسخه ها یا ریلیزهای محصول است. نقطه تلاقی اپیک ها و ریلیز ها، User Story ها می شوند. همان آیتم های کوچک قابل تحویل.

اپیک ها چگونه استخراج می شوند؟

بهترین روش برای استخراج اپیک ها، استفاده از اهداف کاربران است. یعنی کاربر به دنبال چیست؟ و به چه می خواهد برسد؟ مثلا برای سیستمی مثل بامیلو، هدف اصلی خرید محصول است:

هدف : خرید محصول

برای خرید محصول چه موارد کلی یا مسیری باید طی شود؟

جستجوی محصول – بررسی محصول – اضافه کردن به سبد – ثبت نام – لاگین – پرداخت – تحویل

شاید فرض کنیم که خوب جستوی محصول خودش می تواند یک User Story یا یک آیتم قابل تحویل باشد و چرا باید آن را اپیک در نظر بگیریم؟ بدلیل اینکه اگر به تفکر چرخشی-افزایشی اعتقاد داشته باشیم، میدانیم که می توان موارد را شکست و هرکدام آنها را در چرخش های مختلف ارایه کرد تا ریسک اشتباه را پایین آورد و زودتر بازخورد کاربر را گرفت.

جستجوی محصول: جستجوی ساده – جستوی بر اساس برند –  جستجو بر اساس دسته بندی و …

لاگین: لاگین ساده – لاگین با اکانت گوگل – مرا بخاطر بسپار

پرداخت : پرداخت نقدی – پرداخت با کارت شتاب – پرداخت باکیف اعتباری – پرداخت با USSD

نسخه ها و نسخه بندی چگونه انجام می شود؟

معمولا در استارتاپ ها اولین نسخه با عنوان MVP شناخته می شود، یک نسخه با حداقل امکانات که بتوان سریعتر یاد گرفت. مثلا در نمونه بالا، استراتژی ما این است که از اپیک ثبت نام و لاگین در نسخه اول چیزی نداشته باشیم، یعنی نسخه MVP ثبت نام و لاگین نخواهد داشت، در نسخه دوم صرفا ثبت نام معمولی، و در نسخه بعدی ثبت نام با گوگل. (البته به شرط گرفتن بازخورد کاربران)

تا چند نسخه برنامه ریزی می شود؟

معمولا و در عالم واقعیت تا دو یا سه نسخه پیش رو با این روش برنامه ریزی می شود و بقیه موارد در یک ریلیزی با عنوان “نسخه های آینده” یا “بک لاگ” نگه داری می شود.

حقیقتا این روش در ایران در چندین تیم انجام شد و نتیجه آن بسیار خوب بوده است، برای مثال:

نکات کلیدی و اجرایی:

1- این روش هم در ابتدای پروژه و در طول پروژه امکان پذیر و مفید است.

2- سعی نکنید بعنوان مالک محصول، به تنهایی این کار را انجام بدهید، حتما تیم را در ایجاد آن تعامل و دخالت بدهید.

3- حتما در طول پروژه این برنامه رو نیز آپدیت نگه دارید، در غیر اینصورت برنامه غیر واقع بینانه خواهد بود.

4- برای ابزار، توصیه من کار با همان استیکی نوت هاست، ولی جیرا یک پلاگین به نام Story map  دارد، بعلاوه ابزار Stories On board بسیار ابزار خوبی است.

ما معمولا در دوره مالک محصول بیشتر به این روش می پردازیم، و بعلاوه برای مطالعه بیشتر سایت آقای جف پتون رو پیشنهاد میکنم.

چابک و موفق باشید

اسد صفری

اگر به تازگی با چابک یا اسکرام آشنا شده اید پیشنهاد می کنم این کتابچه چند صفحه را بخوانید و اگر مطالب بیشتری نیاز داشتید شاید این مطلب اول تا آخر چابک برای شما مفید باشد.

مطالب را هم دوست داشتید می توانید از طریق این لینک عضو فید دنیای چابک شوید تا مطالب جدید برای شما ارسال شود

در ضمن دوره های آموزشی نیز برگزار می کنیم که شاید برای شما یا تیم شما نیز مفید باشند اگر اینگونه بود خوشحال می شوم با من تماس بگیرید

اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، انیستیتو ایزایران، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر و صنایع ارتباطی آوا، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

2 دیدگاه

  1. Pingback: دنیای چابک – داستان کاربری که به فنا رفت

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *