تفاوت User Story و Task چیست؟

تفاوت میان داستان کاربری با تَسک چیست؟
داستان کاربری در بک لاگ محصول قرار میگیرد اما تَسک در طول جلسه برنامه ریزی، شناسایی شده و بخشی از بک لاگ اسپرینت هستند. این عبارت با اینکه تعریفی خوبی است اما مفيد نيست، مانند اینکه بگويم نمک چيزی است که در نمکدان وجود دارد و فلفل چيزی است که در فلفل خردکن! مطمئنا داستان ها در بک‌لاگ محصول و تَسک در بک‌لاگ اسپرینت يافت می شوند.

اما تفاوت اساسی بين اين دو چيست؟

داستان عموما چيزی است که بيش از يک نفر بر روی آن کار می کنند ولی تَسک فقط توسط يک نفر انجام می شود.
داستان کاربری معمولا قابليتی است که برای کاربر نهایی قابل مشاهده است و توسط تيمی شامل برنامه نويس، تستر شاید طراح رابط کاربری یا آناليزور و یا شايد طراح پايگاه داده و … توسعه داده می شود. به ندرت پيش می آید يک داستان کاربری تماما توسط يک فرد توسعه داده شود ( اگر زمانی چنين اتفاقی هم رخ دهد شخص چندين نقش را به تنهايی ايفا می کند)

از سوی ديگر يک تَسک، معمولا چيزی شبيه کد زدن … ، طراحی … ، ايجاد داده های تست برای …. ، اتوماسيون … و غيره است. تمام اين موارد چيزهايی هستند که بايد يک نفر آنها را انجام دهد.
شايد شما استدلال کنيد که برخی از آنها به صورت جفتی انجام می شوند و يا بايد انجام شوند، بپذيريد که اين يک تفاوت کوچک بين داستان کاربری و تَسک است. جفت شدن در واقع دو مغز با يک جفت دست هستند که بر روی يک نوع کار با هم مشارکت دارند. و اين با انواع کارهايی که در يک داستان کاربری معمولی رخ می دهد متفاوت است. برخی از وظايف به صورت جلسه هستند مثلا بازبینی يک طراحی توسط سه نفر از اعضای تيم، همانطور که گفته شد اين کار به عنوان يک وظيفه در نظر گرفته می شود تا يک داستان کاربری.
پس شايد بهترين تمايز همين باشد که داستان ها شامل انواع مختلفی از کارها هستند (نظير برنامه نويسی، تست، طراحی پايگاه داده ها، طراحی واسط کاربری، آناليز و …) در حاليکه وظايف به يک نوع کار محدود می شوند.

مترجم : حسین شاهرخی

منبع

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

7 دیدگاه در “تفاوت User Story و Task چیست؟

  1. سلام
    یک سئوال، آیا میشه گفت که استوری فقط توسط مدیر محصول و تسک توسط تیم اجرایی ثبت میشود
    و حق ندارید غیر از این ثبت کنند؟

    1. سلام
      نه لزوما، هر کی میتونی استوری ثبت کنه، فقط الویت بندی اش با مالک محصول هست. اما در مورد تسک اختیار به تیم داده شده است.

      1. اینکه هر کسی می تواند استوری ثبت کند، صحیح نیست زیرا شکست و نیازمندی توسط مالک محصول یا RTE یا مدیر توسعه تعریف می گردد ولیکن در خصوص Story point می تواند توسط هر کسی (بخونیم تیم توسعه) تعیین و وزن دهی شود

  2. آقای صفری خیلی ممنون که مثل همیشه تجربیاتتون رو در اختیار ما میذارین ، میخواستم بدونم میشه راهنماییم کنین که یوز استوری به کی میتونه اساین شه وقتی توسط چند نفر انجام میشه و نهایتن کی باید دانش کنه

    1. ممنونم
      فکر کنم بیشتر منظورت در ابزار این کار رو چکار بکنیم؟ احتمالا ابزارتون هم جیرا هست
      معمولا اونیکی که بیشتر از همه روی کار میکنه به اون اساین میشه
      ولی حواسمون باشه که مسئولیت همه آیتم های بک لاگ اسپرینت با تیم هست و نه نفر

      1. بنویسم “بیشتر از همه روی فعالیت کار میکنه به اون اساین میشه” ولیکن به واقع به Owner داده می شود

  3. یه سری از یوزر استوری ها درخواست ایجاد فیلدهای جدیدی هستند که تیم نیاز به R&D دارند و در یک جلسه نمیشه براشون تسک و زمان مشخص کرد. برای این موارد باید چی کار کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.