OKR مفلوک در ایران

متاسفانه یکی از تخصص های ما در کشور یا شاید هم در کل دنیا این است که مفاهیم خوبی را بگیریم آن را بدترین نحو ممکن استفاده کنیم و بعد یک لیبل بر روی آن بزنیم که بدرد نخور است و بعدی. یکی از همین موارد مفهوم OKR است. در این چند سال اخیر بر اساس تجربه شرکت ها و استارت آپ های مختلف، دیده شده معمولا OKR در نازلترین سطح خود در حال استفاده است.

در این نوشته قصد دارم موارد یا مشکلات و راه حل های ممکن را بر اساس تجربه بازگو کنم.

اگر اصلا با OKR آشنا نیستید، پیشنهاد می شود ابتدا این مطلب را مطالعه کنید.

هدف‌های بی پشتوانه (حسم میگه این سمتی برویم)

OKR با تعیین اهداف شروع می شود، اما مشکل این است که این اهداف بدون هیچ پشتوانه یا فکت یا داده تعیین می شوند. مثلا چون مدیران یا کارمندان شرکت حس می کنند این کاری درستی است پس این بعنوان هدف تعیین می شود.

واقعیت این است که هدف گذاری بر اساس اینکه من این را دوست دارم، یا حس می کنم خوب است، یا در فلان جلسه فلانی گفت این خوب است، یا صرفا سه تا کاربر این را درخواست کرده بودند، نمی تواند پشتوانه خوبی برای هدف گذاری باشد.

وقتی اهداف حسی تعیین می شوند، پس در یک شرکت شاید صدها حس مختلف وجود داشته باشد، من حس کنم برویم سمت پلتفرم گیم سازی، او حس می کند برویم به سمت پلتفرم خیریه، و … .

راه چاره در ترکیب  با آن با داده محوری است، یکی از چارچوب های جالب در همین مورد که شرکت اسپاتیفای آن را معرفی کرده است مفهوم، DIBB یا  Data-Insight-Belief-Bet است.

در این چاچوب که میتواند مکمل OKR باشد، از دیتا شروع می شود و در آخر به یک هدف ختم می شود.

ابتدا سعی می کنیم، داده ها را جمع آوزی کنیم، از روی این داده به یک نگرش برسیم، این نگرش باعث ایجاد یک باور در ما خواهد شد و از روی این باور ما می توانیم به یک هدف برسیم. (یک مثال در زیر مشاهده می کنید)

DIBB.png (724×530)

اگر حتی به سراغ این روش نروید، این نکته را در نظر بگیرید که شما باید داده ها را جمع آوری کنید، آنهایی که برای تصمیم مهم هستند را انتخاب کنید، از آنها سعی کنید به یک نگرش برسید. تصمیم گیری حتی اشتباه از روی داده خیلی بهتر از تصمیم گیری حسی خواهد بود.

هدف گذاری نه بالا به پایین و نه پایین به بالا است

یکی از مشکلات اساسی در مورد هدف گذاری این است که چه کسی باید تصمیم بگیرد، مدیران یا کارمندان؟ واقعیت این است، اگر ما مورد اول یعنی داده محوری را در راس امور قرار بدهیم، این مشکل نیز پیش نخواهد آمد. معمولا زمانی که داده وجود ندارد، مدیران فکر می کنند آنها درست می گویند و کارمندان حس می کنند مدیران نفهم اصلا به آنها گوش نمی دهند.

اگر داده وجود داشته باشد، آن به صورت پالایش شده و قابل فهم در اختیار همه گذاشته بشود یا حداقل بخشی از آن با افراد به اشتراک گذاشته شود، نگرش ها از هم زیاد دور نخواهند بود.

اگر داده های ما نشان می دهند، که 80 درصد جستجوهای اخیر سایت ما، در مورد غذا و رستوران بوده، نگرشی که پیدا می‌کنیم در حول و حوش این رستوران خواهد بود مگر اینکه در جزئیات اختلاف داشته باشیم که این توسط خود افراد تعیین می‌شوند.

OKR این نیست که یک بار اول دوره و یک بار آخر دوره هم رو ببینیم

در OKR معمولا اهداف فصلی تعیین می شود مثلا اول تابستان، برای این دوره هدف گذاری می شود. اما بعد از هدف گذاری همه بدنبال کار خود می روند و انگار اهداف فراموش می شود تا آخر دوره.

در آخر دوره همه بدنبال پیدا کردن اینکه خوب چی شد؟ به هدف رسیدیم؟ نرسیدیم؟ و دوباره بعدی.

شاید هدف گذاری و ارزیابی، یک بار در اول و آخر دوره انجام بشود اما پیگیری و برنامه ریزی دائم در طول دوره انجام می شود.

برای مثال،

شنبه های هماهنگی و چهارشنبه های جشن.

شنبه و اول هفته تیم ها دور هم جمع می شوند و اینکه این هفته چه کار، اقدام، پروژه یا فعالیتی می خواهند در راستای رسیدن به اهداف تابستان انجام بدهند؟ این اقدامات معمولا اقداماتی است که طی یک هفته تمام خواهند شد و نتیجه ملموسی نیز دارند.

برای مثال، در تیم مارکتینگ این هفته کمپین رستوران گردی و کامنت، را اجرا خواهیم کرد. (مثلا چنین هدفی ست شده است، افزایش اقبال رستوران گردها).

انتهای هفته ها هم، زمان بررسی اقدامات و جشن گرفتن نتیجه ها است. در این جلسه باید نتیجه ها به صورت ملموس قابل مشاهده باشد. اینکه ما انتظار چنین نتیجه ای را داریم: تا آخر تابستان، 100 هزار کامنت در بخش رستوران ثبت شود، آخر این هفته، این عدد 5000 بوده است. هر هفته این رشد بررسی می شود و نتایج ملموس جشن گرفته می شوند.

اگر علاقمند هستید در این مورد بیشتر بدانید، در دوره آموزشی OKR پیش ثبت نام کنید و اگر در همین مورد تجربه ای داشتید، در اینجا به اشتراک بگذارید.

چابک و موفق باشید

اسد صفری

 

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

3 دیدگاه در “OKR مفلوک در ایران

  1. سلام و ممنون از مطلب خوبت، مثل همیشه…
    شاید خیلی به موضوع تولید نرم افزار ربط نداشته باشد ولی آنجا که گفتی “بعد از هدف گذاری همه بدنبال کار خود می روند” من را یاد شعارهای سالیانه سر سال تحویل انداخت: اقتصاد مقاوتی و تولید داخلی و … . اینها به نظرم مصداق کامل این جمله اند. وقتی شعاری حتی خوب مطرح می شود اما هیچ پیگیری نمی شود و از یک تیتر روی سربرگ مکاتبات دولتی فراتر نمی رود.

  2. سلام جناب مهندس صفری
    ممنون از محتوای ارزنده ای که در وبلاگ منتشر کرده اید .
    ما در پروژه نرم افزار نوبت دهی مطب و کلینیک پذیرش24 از اسکرام استفاده کردیم و واقعا تاثیر فوق العاده ای که این این ابزار در توسعه پروژه

  3. سلام جناب مهندس صفری
    ممنون از محتوای ارزنده ای که در وبلاگ منتشر کرده اید .
    ما در پروژه نرم افزار نوبت دهی مطب و کلینیک پذیرش24 از اسکرام استفاده کردیم و واقعا تاثیر فوق العاده ای که این این ابزار در توسعه پروژه و ارتقا کیفیت مدیریت فرایند ها داشت واضح بود.
    ممنون از همت والای شما

پاسخ دادن به مهیار ابراهیمی وفا لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.