چگونه برای تیم‌های چابک استخدام کنیم؟

یکی از چالش های اساسی تیم های چابک، استخدام افراد درست در تیم ها است. افرادی که بتوانند با “نادانسته ها” کنار بیایند، تعامل خوبی داشته باشند و … واقعیت این است که رفتار بسیاری از افرادی که در شرکت‌ها
مشاهده کردیم ، مناسب تیم های چابک نیست و معمولا شرکتها نیز حاضر به سرمایه گذاری برای رشد آنها نیستند(البته شاید یکسری از این خصوصیت های رفتاری قابل تغییر نباشند). اما چگونه باید استخدام یا برنامه رشد مخصوص تیم های چابک داشته باشیم؟

استخدام چابک

به تازگی شرکت مکنزی و موسسه Scrum.org در یک اقدام مشترک، تحقیقاتی بر روی حوزه استخدام و رشد افراد تیم‌های چابک انجام دادند و به یک سری خصوصیت رفتاری دست پیدا کردند که بیشترین تاثیر را بر تیم‌های چابک دارد. متن کامل این گزارش را می توانید از اینجا دانلود کنید.

چه پارامترهایی برای افراد تیم چابک مهم است؟


خصوصیت های شخصی و رفتاری تاثیر گذار برای اعضای تیم‌های چابک

هندل کردن ابهام


این خصوصیت بارزترین ویژگی افراد تیم‌های چابک است، یعنی قرار نیست از اول همه چیز مشخص باشد. به مرور بسیاری از موارد روشن یا پدیدار خواهند شد. ولی خصوصیت رفتاری بعضی از افراد به گونه ای است که با این مورد نمی توانند کنار بیایند و دوست دارند در محیطی باشند از اول همه چیز مشخص و شفاف باشد.

شناسایی این خصوصیت و برنامه رشد

موافق بودن


این خصوصیت در مورد این نیست که افراد به صورت کورکورانه با همه چیز موافق باشند. بلکه در یک فضای مثبت، بحث‌ها حتی اختلاف نظرها گفته شود، افراد به هم گوش دهند، از هم سوال بپرسند. یعنی از اول جملات با “نه” یا چیزهایی مثل “بله ولی … ” شروع نشود.


شناسایی این خصوصیت و برنامه رشد

برون گرایی


برون گرایی خصوصیت رفتاری که بیشتر از مالک محصول انتظار داریم، این به او کمک می کند ارتباط بهتری با ذینفعان مختلف داشته باشد.


شناسایی این خصوصیت و برنامه رشد

روان رنجوری


روان‌رنجوری یا نوروتیسیزم (Neuroticisim) یکی از صفات شخصیتی بنیادین است که با اضطراب، ترس، بدخلقی، نگرانی، حسادت، یأس، غیرت و احساس تنهایی شناخته می‌شود. واکنش افراد مبتلا به عوامل استرس‌زا ضعیف است و احتمال اینکه اوضاع عادی را تهدیدآمیز و ناکامی‌های کوچک را به یأس شدید تعبیر کنند، زیاد است. پیر ژانهروان‌شناس مشهور قرون ۲۰-۱۹ فرانسه، روان‌رنجوری یا نوروتیسیزم (Neuroticisim) را ضعف انرژی روانی دانسته و چنین تعریف است: «ناتوانی در تحقّق بخشیدن به رفتارهایی که در دنیای بیرون اثر می‌گذارند. انسان روان‌رنجور، زمان خود را به انجام دادن رفتارهایی کم‌ارزش محدود می‌کند، به ویژه رفتارهایی که درونی شده‌اند. ناتوانی در انتخاب، به ویژه در هنگام تصمیم گیری، یکی از عناصر اصلی روان‌رنجوری است.» (ویکی پدیا).

این خصوصیت بر عکس چند خصوصیت بالا، باید پایین باشد، یعنی هر چقدر کمتر بهتر است.

روان رنجوری


این نوشته برداشت من از این متن اصلی بعلاوه تجربیات شخصی بود. اگر تجربه خوب یا بدی در این خصوص و استخدام افراد داشتید، در قالب کامنت می‌توانید با دیگران به اشتراک بگذارید.

چابک و موفق باشید

اسد صفری

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.