قدردانی خوب بد زشت

تقریبا همه ما علاقه به دیده شدن داریم، دوستم داریم توسط دیگران تایید بشویم، شاید بارزترین نمود آن لایک های شبکه اجتماعی باشند، وقتی یک پست در اینستاگرام به اشتراک می‌گذاریم، چندین بار در روز چک می‌کنیم چند تا لایک خورده است، چه کسی آن را لایک کرده و …

این در مورد محیط‌های کاری نیز صادق هست، یکی از گلایه های افراد دیده نشدن آنها هست، کار من دیده نمی‌شود و … البته صحبت در مورد دیده شدن و لزوم قدردانی به نظرم کار بیهوده ای هست و همه در مورد لزوم آن مطلع هستیم، قصد من در مورد نحوه بد انجام دادن آن بود.


برای توضیح بهتر فکر بازگویی یک داستان بد نباشد.
از مدیرعامل شرکت خواستیم از یکی از بچه‌های یکی از گروه‌ها بخاطر دقت بالا در برنامه نویسی قدردانی کند، او هم فرد مورد نظر را به اتاقش دعوت کرد و این کار را انجام داد، طرف مقابل بسیار از این رویداد خوشحال شد و ما فکر کردیم کار بسیار مفیدی انجام دادیم، بعد چند وقت در یک اتفاقی بین او اون فرد و یکی از اعضای تیم بحثی و درگیری در گرفت و جمله جالبی بین آنها ردوبدل شد، شما اصلا قدر من رو نمیدونید من رو مدیرعامل صدا کرد و گفت تو چه برنامه‌نویس خفنی هستی واقعا براتون متاسفم …

خوب، نتیجه بگیریم که از افراد بی جنبه تعریف نکنیم؟ نه منظورم این نبود، همه ما نیاز به قدردانی داریم، نیاز به دیده شدن داریم ولی اگر این روال درست اتفاق نیفتد بیشتر باعث دردسر خواهد شد، فکر کنم همه ما در مورد بچه‌ها هم این رو دیدیم که پدر مادر آنقدر از بچه‌ها تعریف کرده است که بچه‌ها لوس شده‌اند.

اولین نکته این است که واقعا من کارم روانشناسی نیست و نمی‌توانم دقیقا و قطعا در مورد این پدیده نظر بدهم، چون آدمها با عزت نفس بالا با آدمها با عزت نفس پایین مسلما متفاوت خواهند بود.

اما یک مورد را به تجربه دیدم، در قدردانی از این جمله ها پرهیز کنید،
تو خفن ترین برنامه‌نویسی هستی که دیدیم.
تو همیشه کارت درست هست
هیشکی در تیم مثل تو نیست

نکته مهم در قدردانی اینکه، 1- آن را مشخص و بابت یک کار معلوم باشد، 2- فرای نتیجه آن را به تلاش ربط بدهیم، یعنی تلاش افراد برای ما مهمتر است، اینگونه افراد تازه کار نیز دیده خواهند شد 3- استفاده کردن از کلماتی مثل “همیشه” معمولا نتیجه خوبی نخواهند داشت.

مثلا، من کدها رو چک کردم به نظرم کدهای فلان بخش از نظر کد نویسی تمیز بودند، اینکه شما به همراه تیم بر روی روال بررسی کدها و کدنویسی تمیز وقت می‌گذارید جای تشکر و قدردانی دارد.

در همین رابطه تجربه شما چه بوده است؟ به نظر شما بهترین روش برای قدردانی از افراد چیست؟

چابک و موفق باشید

اسد صفری

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

4 دیدگاه در “قدردانی خوب بد زشت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.