هشت روش برای مدیریت اثربخش بکلاگ محصول

یکی از چالش های اساسی مالک محصول ها مدیریت بهینه بک لاگ محصول است. معمولا در سند راهنمای اسکرام توضیحات زیاد در این خصوص وجود ندارد، اما بیرون از این راهنما تکنیک‌های خیلی زیادی وجود دارد که می توان از آنها استفاده کرد. در این پست میخواهیم به چند نمونه معروف اشاره کنیم.

روش اول
User story mapping

یک روش برای ایجاد بک لاگ محصول است که اولا خروجی آن یک بک‌لاگ فلت نیست و دوما کاملا بر اساس رویکرد  Iterative – Incremental  است و سوما به صورت خودکار به یک نقشه راه نیز دست پیدا خواهید کرد.

عکس پایین یک نمونه از این بک لاگ است:

توضیحات بیشتر

روش دوم
Idea funnel backlog

در این روش شما خیلی ساده نقشه راه را در یک بکلاگ محصول ترکیب می‌کنید که خاصیت visualization باعث درک بهتر آن می‌شود.

روش سوم
Opportunity backlog

این روش به اسم Dual track development نیز شناخته میشه که توسط جف پتون معرفی شده است. در این روش در تِرَک اول بیشتر بر فضای مسئله کار می‌کنند و در تِرَک دوم فضای پیاده سازی است. البته این روش می‌تواند دچار غیر چابکی شود. اما در جاهایی که متخصصین تجربه‌کاربری نیز همراه تیم هستند میتوانید به استفاده از این روش فکر کنید.

روش چهارم

Classes of work

این روش در واقع در ادامه روش opportunity backlog هست و آن را تکمیل تر می‌کند.

روش پنجم

Tree backlog

در محصولات بزرگ میتوان به چنین نوع بک‌لاگی فکر کرد. یکی از معروفترین نوع‌ها را میتوانید در لینک زیر پیدا کنید. در واقع بک لاگ مثل یک درخت است که هر شاخه، یک جهت کسب و کاری متفاوت را نماش میدهد.

توضیحات بیشتر

روش ششم
Impact mapping backlog

این روش ترکیب روش درخت بعلاوه روشهای هدف‌گذاری مثل OKR هست. در اینجا بیشترین تاکید بر روی اینکه چرا اصلا اینکار را انجام می‌دهیم هست.

توضیحات بیشتر

روش هفتم
Circle backlog

در واقع این روش بیشتر تاکید بر نمایش بهتر و احاطه بیشتر بر بکلاگ محصول دارد.

روش هشتم

Conversion Funnel backlog

این روش بر اساس روش معروف AAARR یا همان Pirate Metric بوده که در دنیای استارتاپ بسیار شناخته شده است.

Acquisition | Activation | Retention | Referral | Revenue

توضیحات بیشتر

هر کدام از این هشت روش، توضیحات بسیار مفصلی دارند، در این پست سعی شد یک سرنخ خدمت شما داده شود تا هر کدام را مطالعه کنید و بر اساس نیاز خودتان آن را انتخاب و استفاده کنید.

منبع پست

چابک و موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

1 دیدگاه در “هشت روش برای مدیریت اثربخش بکلاگ محصول

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.