40 دیدگاه در “تماس با ما

  1. سلام دوست عزیز
    اول تشکر کنم بابت مطلب زیبایی که در ارتباط با اسکرام داشتی…و خیلی خوب توضیح داده بودید….
    اما مشکل من یه مقدار شاید خنده دار باشه…
    اینکه باید برای کلمات انگلیسی که استفاده شده توی مقاله ای که می خوام ارائه بدم معادل فارسی استفاده کنم… بیشترین مشکلم هم روی معنی Story Point هست…اگر در مورد این کلمه ها کمک کنید بسیار ممنون میشم.

    1. دوست عزیز تا آنجایی که امکان داشته من سعی کردم از لغات فارسی استفاده بکنم . ولی تجربه ام نشانه داده است که استفاده زیاد از لغات فارسی به جای اصلاحات اصلی باعث پیچیده شدن و در بعضی از موارد باعث گنگ و نامفوم شدن مقاله می شود .

      در مورد مشکل شما عرض کنم که اگر مقاله را با حوصله دقت بیشتری می خواندید حتما مفهوم Story Point را متوجه می شدید : به متن زیر توجه کنید :

      به عکس بالا توجه نمایید . هر یک از مستطیل های یک Story می باشد که بر اساس اهمیت از بالا به پایین مرتب شده اند . اندازه آنها بر اساس برآوردی که انجام داده ایم تعیین شده است این بر آورد را ما براساس Story Point خواهیم گفت . مثلا Story1 را در نظر بگیرید , 3 روز با 4 نفر نیروی کار نیاز دارد , که سرجمع 12 می شود . 12 همان Story Point ما خواهد شد . مقدار قسمتی که با آکلولاد یا براکت مشخص شده نمایان گر برآورد Velocity (سرعت) تیم می باشد که تیم می تواند در طی یک اسپرینت 3 هفتگی چند Story Point را پیاده سازی نماید .

      فکر کنم از نظر مفهومی کاملا واضحه که منظور بنده از Story Point چه چیز بوده است . ولی اگر یک لغت می خواهید که عینا برگردان به فارسی باشد می توانید بگویید : “امتیاز داستان”.

  2. سلام مجدد… بله..من مقاله رو بارها خوندم…معنی Story Point ها رو هم کاملاً قابل فهم توضیح داده بودید… اما این که این واژه رو به “امتیاز داستان” ترجمه کنم کمی دور از ذهن بود و همونطور که شما گفتید باعث کج فهمی میشه… گفتم شاید شما بتونید یه واژه بهتر با توجه به سابقتون ارائه بدید.

    بازم ممنون.

  3. سلام دوست عزیز
    یکی یه چیز خصوصی خواست بهت بگه چی؟! با این فرم تماس که همه می فهمند.
    می خواستم یکی از مشکلاتی که با بلاگت دارم رو بهت بگم
    می دونستی منفورترین امکانی که در web2 ایجاد شد چی بود؟
    درست حدس زدی web snapshots!

    1. در بالا نوشتم “در صورت نیاز به تماس با بنده , می توانید با آدرس ایمیل زیر تماس حاصل فرمایید : Safari_asad[at]yahoo[dot]com”

      کامنت را هم برای پیام های عمومی فعال کردم.

      برای قسمت دوم هم عرض نمایم که این امکان Snapshot مال خود WordPress می باشد و بنده در این موضوع دخیل نمی باشم .

  4. سلام
    یه سوال دوست عزیز که امیدوارم به اون جواب بدید
    به نظر شما free lancer بودن در ایران میتونه خوب باشه و فرد برنامه نویس میتونه از این طریق درآمد خوب و قابل توجهی بدست بیاره یا اینکه این مورد در ایران صدق نمی کنه؟

    1. به نظر من نه , دورش رو خط بکشید. اگر قصدتون درآمد زایی ایه و می خواهید پول دربیارید , برید تو یه شرکت استخدام بشید و به عنوان برنامه نویس مشغول بشید . فری لنس و کارهای امثالهم یه کاره نسیه است ولی اگر شما در یک شرکتی کار بکنی می دونی سر برج یه چیزی دستت رو می گیره و این باعث می شه بیشتر رشد کنی البته نسبت به گذشته که بیکار بودی .

      شاید تا حالا تنها کار کردید و واهمه دارید که برید تو یه شرکت چون شاید فکر می کنید پیش بقیه کم می یارید در حالی که اینگونه نیست . همه اولش اینطورین حتی بنده حقیر .

      موفق باشید

  5. ممنون از اینکه وقت گذاشتید و جواب دادید
    یه مورد دیگه اینکه یک راه درآمد برنامه نویسان در خارج از ایران پروژه های OpenSource هستش.در این مورد چطور؟
    آیا یک نفر که در ایران زندگی میکنه میتونه در این راه موفق باشه و درآمد قابل قبولی داشته باشه و یا اینکه نه.
    لازم نیست پروژه OpenSource رو در ایران و یا برای ایران داشته باشه.این پروژه میتونه یک پروژه حرفه ای باشه و برای خارج از ایران ارایه بشه.

    کلا حرف آخر من اینه که آیا یک برنامه نویس میتونه از راههای دیگه ای در کنار کار در شرکت در آمد قابل قبولی داشته باشه یا باید این آرزو رو با خود به … ببره؟
    خواهش می کنم با توجه به تجربیاتتون منت بزارید و راهنمایی کنید

    1. این مورد که گفتید رو من قبول دارم یعنی میشود روش کار کرد و موفق شد . منتهی شما باید به برادران خارجی کانکت بشید تا موفق بشوید . به نظر من اگر بتونید با چند نفر برنامه نویس در خارج از کشور کانکت بشدید , می تونید یک کار خوب انجام بدهید و در کنارش در آمد زایی کنید . البته می تونید از اونها ایده بگیرید و کار کنید و … .

      موفق باشید

  6. سلام دوست عزیز
    خیلی ممنون از مطالب تو سایت. مشکل عمده اینجاست که شرکت های نرم افزار حتی اونهایی که مدیرانشون نرم افزاری هستند به خاطر هزینه یا عدم آگاهی و حتی بعضا عدم درک کاری که انجام می دن و یا موارد دیگه به فکر این چیزها نیستند. آیا شما امکان آموزش فردی و یا حتی از طریق اینترنت دارید؟

    1. امکان آموزش بلی حتما هست ولی آموزش های فردی شامل مدارک بین المللی می باشند , مثلا دوره CSM یک از این دوره ها است که بسیار سودمند خواهد بود : http://www.iragile.com/Course/CSM/Register.aspx

      در مورد اینترنت هم قابل ذکر است که در فکر برگزاری وبینار های آموزشی هستم و به زودی اخبارش رو در اختیار دوستان قرار خواهم داد .

  7. سلام،

    بنده قصد داشتم برای پروژه پایان ترم در مورد روش Agile و یکی از متدهای اون مثل همین اسکرام توضیحاتی ارائه بدم ولی استاد راهنما فرمودند حداقل یک مقایسه ای بین Agile و مثلا Rup رو اراده بدید ، در یکی از مطالب وبلاگ شما خوندم که مقایسه این دوتا کار درستی نیست و اصلا قابل مقایسه نیستند ، شما پیشنهادتون چیه ، من به چه روشی agile و Rup رو کنار هم مقایسه کنم و یا حداقل بررسی کنم و همچنین چه آیتمهایی رو برای مقایسه پیشنهاد میکنید ، در صورت امکان اگه منبعی در این زمینه سراغ دارید معرفی کنید .

    با تشکر /.

  8. سلام
    وقت بخير
    جسارتا امكانش هست يه مقايسه اي از متدولوژي هاي سبك وزن-lightweight- رو تو سايتتون قرار بدين؟؟
    يا مرجعي كه اين ها رو با هم مقايسه كرده باشه معرفي كنين…
    ممنون.

  9. با سلام
    خیلی خوشحال شدم وقتی سایت شما رادیدم .
    مدتی است که تصمیم گرفتیم در شرکتمان از روش چابک و اسکرام برای مدیریت پروژه ها استفاده کنیم .
    سوالم اینست که آیا دوباره دوره csm را در ایران برگزار میکنید . من و همکارانم شدیدا علاقه مند به شرکت در این دوره میباشیم .
    با تشکر

  10. از مطالبي كه درمورد tdd گذاشتيد ممنونم.من مي خواستم درباره junit مطلبي فارسي پيدا كنم چون موضوع ارائه ام دراين رابطه است بايدبا اجراي يك كد عملكرد آنرا توضيح بدم مميخواستم شما ميتوانيد كمك كنيد؟ يه مرجع فارسي معرفي كنيد؟يا با يه نمونه كد با تست وتوضيح آن بمن كمك كنيد؟ بدجوري گير كردم 😥 ممنونم بازم ممنونم

  11. دوست عزيز سلام
    امروز وبلاگ شما را كشف كردم،‌خدا را شكر.
    از نوشته ها لذت بي پايان بردم، و از آگاهي توسعه يافته شما در چنين سن و سالي به شدت حسوديم شد.
    مطالبتان را خواهم خواند و خواهم آموخت.
    فقط بعضي لينكها مثلاً براي سفارش بازيها و … كار نميكنند، به نظرم نياز به يك سرآوري دارند.
    برايتان آرزوي موفقيت دارم.
    سربلند باشيد

    1. تشکر می کنم و امیدوارم مطالب مفید فایده واقع شوند . بلی متاسفانه در نقل و انتقال از وبلاگ قدیمی به این آدرس لینک ها شکسته اند و مسلما نیاز به وارسی دارند که حتما سعی خواهم کرد در فرصت های مقتضی این مهم را تصحیح نمایم.

      موفق باشید

  12. سلام، آیااواخر تیر یا مرداد ماه دوره دیگه ای برگزار می شه؟ متاسفانه من دیر خبر دوره رو دریافت کردم. اگه برگزار نمیشه کجا می تونم تو این تاریخ ها دوره خوب ثبت نام کنم؟

  13. سلام، دوره بین المللی خیر، تا سه تا چهار ماه دیگه دوره بین المللی نخواهیم داشت. ولی دوره های داخلی توسط خودم یا یه سری دیگر از دوستان احتمالا برگزار بشود که می توانید برای اطلاعات بیشتر در تماس باشید. اما اگر می خواهید در دوره بین المللی شرکت کنید می توانم شما را به دوره ترکیه معرفی کنم

    موفق باشید

  14. درود بر استاد عزیز

    میخواستم بدونم با در اختیار داشتن مدرک PSM میشه امید داشت که تو کسورهای اروپایی کار پیدا کرد ، البته من خودم برنامه نویس هستم ولی خب مدتی برای از دارم خودم رو از حوزه پیاده سازی به حوزه تحلیل و طراحی و مدیریت پروژه وارد می کنم .

    دوم از اونجاییکه میخوام تو دوره PSM شما شرکت کنم میخواستم درباره
    تفاوت مدارک PSM و CSM سوال بپرسم ؟

    شاد باشید .

    1. سلام
      مدرک PSM یک مدرک شناخته شده و از طرف موسسه Scrum.org آمریکاست. حالا چقدر شرکت ها به این بها بدهند، مسلما بستگی به حوزه استخدامی شما داره. اکثر فرصت های شغلی برای اسکرام مستر یا مدیریت پروژه چابک یا شغل های مشابه رو که نگاه بکنید یکی از گزینه ها داشتن مدرک اسکرام مستری هست.
      حتی شرکت کننده ای ما در دوره های پیش داشتیم که به استرالیا مهارجت کردند ، ایشون اذعان می کردند که مدرک در روند این کار بهشون کمک کرده بود.

      اما مدارک CSM و PSM فرق زیادی با هم ندارند. فقط اصلی ترین تفاوت در موسساتی که اونها رو می دهند هست، CSM رو Scrum Alliance ارائه می کند و PSM رو هم که Scrum.org
      هر دو موسسه آمریکایی هستند ، فقط نگرش هاشون فرق داره، در کل بعنوان کسی که هر دو مدرک رو دارم، زیاد تفاوت عمده ای وجود ندارد.

  15. با سلام و عرض خسته نباشید
    از سایت بسیار خوبتون ممنون.
    یه سوال داشتم در شرکت ما یک پروژه جدید رو میخان استارت کنن .ولی با اینکه قراره ما اسکرام کار کنیم ولی هنوزم طبق rupیه نفر نیمی از زمان رو به شناخت و بعد تحلیل و طراحی می پردازه میخام بدونم این کار درسته یا نه؟نیاز ه بازم نمودار های تحلیل و طراحی کشیده بشن؟

  16. با سلام
    راستش من می خواستم برای یکی از شهرهای ایران که فعلا ترجیح میدم اسمش و نگم ، دوره چابک و برگزار کنم … چون خودم یکی از به اصلاح مدیران این شهرم ! و در دانشگاه هم تدریس می کنم .
    اما راستش اولین باره که اسم دوره چابک و می شنوم .
    اگه میشه لطف کنید یه توضیح کاملی به ایمیلم در مورد این دوره بفرستید و بگید در چه موضوع هایی بحث میشه و به چه کاری میاد و ….
    اگه بروشوری هم در این زمینه دارین خوشحال میشم برام بفرستید ….
    بازم ازتون ممنونم
    امیدوارم بتونم باهاتون همکاری داشته باشم .

  17. سلام
    چند تا سول در مورد TDD داشتم
    1- آیا استفاده از TDD به معنی حذف BlackBox testting ؟ یا نه هنوز هم تست Black box داریم
    2-این جور که تا حالا فهمیدم ٰTDD یه روش تست جعبه سفید که به Agile اضافه شده درست فهمیدم یا نه؟

    1. ببینید اول اینکه TDD رو یک روش تست نبینید. این یک روش طراحی است، طراحی تدریجی
      این ما رو قادر میسازه که محصول رو به صورت Incremental و با اطمینان و قابلیت نگه داری بیشتری بسازیم

      اما خروجی این روش یک محصول با بک بون تست اتوماتیک است
      این تست ها همون میشه تست های وایت باکس در نظر گرفت ، و اگر این رو با Acceptance Test و Integration Test ها مخلوط کرد به همان بلک باکس واسموک تست هم دست یافت

      اما در کل داشتن بک بون تست اتوماتیک کار نگه داری و توسعه رو راحت میکنه

      1. ممنون از جوابتون
        پس بهتره بگیم TDD یک روش طراحی مبتی بر تست است که…(همونایی که شما گفتین)
        که خوب البته چون تست را در مرحله طراحی انجام میده کمک میکنه به این که محصول تعداد باگ های کمتری داشته باشه و تست های جعبه سیاه بیشتری را پاس کنیم

  18. سلام آقای صفری. اشکان روشنایی و روباکو فقط با تبلیغات الکی و دروغکی زندگی میکنن و کارش دزدی و کلاهبرداری می باشد. توی بلاگش iashkan.com از agile 2013 چیزایی گذاشته. لطفن شما که شرافتمندانه کار میکنن و زحمت می کشین برای معروف شدن و تبلیغات آدمای کلاهبردار کمکی نکنید که به خدا صواب داره

  19. سلام و وقت بخیر
    تشکر از اطلاعات مفیدی که ارائه کردید.
    یک سوال: کسی که در سازمانی کار می کنه که پروژهای نرم افزاری رو برون سپاری می کنند و مدیریت شرکت های مختلف نرم افزاری برای شناخت نیازمندیها و اجرا و تحویل به موقع پروژه ها را بر عهده داره شرکت در دوره های scrum می تونه بهش کمک کنه و اگر بله ، نیاز هست چه چارچوب، استاندارد و مطالبی رو غیر از scrum بدونه؟

    1. سلام
      1- دانش میتونه همیشه مفید باشه
      2- اما خود اسکرام در پروژه های متنوع قابل اجرا است که در پروژه شما هم می تواند باشد اما هزینه آن را با سودی که برای شما می تواند ایجاد کند را خودتان باید بسنجید و اصطلاحا سبک و سنگین کنید

      موفق باشید

  20. سلام
    ممکنه خواهش کنم زمان برگزاری دوره‌های اسکرام مستر حرفه‌ای رو اعلام کنید؟
    من تمایل دارم در اولین دوره‌ی برگزار شده شرکت کنم.
    ممنون

    1. سلام
      روز 21 و 22 خرداد دوره بعدی برگزار میشود.
      اطلاعات بیشتر در آخرین پست وبلاگ آمده
      موفق باشید

  21. سلام
    ممکنه زمان برگزاری دوره های داخلی و بین المللی رو اعلام کنین . همچنین یک تو ضیح کلی درباره همه روده های موجود و کاربرد اونها
    ممنونم

  22. Dear sir/Madam
    I am Henkel Iran application support. We need to have Scrum workshop for IT department in our company. Do you have professor for this case?

    Kindest Regards
    Rojyar Abdi

  23. جناب صفري
    سلام ، عرض ادب و احترام
    از مطالب ارزنده شما کمال تشکر را دارم .

    من مدتي است اسکرام را در تيم خودم اجرا مي کنم ( يک تيم 5 نفره ، بکند : مبتني بر تکنولوژي مايکروسافت mvc.net ، فرانت : نيتيو جاوا و ايکس کد ) ، با توجه به اينکه من در تيم خودم نقش مالک محصول ، تحليلگر ، معمار ، مدلساز و در برخي مواقع کد نويس رو داشتم در اجراي اسکرام به عنوان نقش اسکرام مستر به سوالي بر نخوردم .
    ولي مدتي است که از طرف يکي از دوستان ، در تيم شرکتشون دعوت به همکاري شدم ( يک تيم 12 نفره ، بکند : مبتني بر php لالاور ، فرانت : ري اکت و ري اکت نيتيو ) ، با توجه به اينکه در اين تيم ، من ديگه نقش تحليلگر و معمار رو ندارم و مالک محصول هم شخص ديگه اي هست و من از تکنولوژي کاري تيم هم سر رشته اي ندارم ، در طول روز وقت اضافه ميارم .

    کارهايي که من انجام ميدم به اين شرحه :
    1- مالک محصول رو در تهيه بک لاگ محصول راهنمايي و کمک مي کنم ( راهنماييش مي کنم به جاي استفاده از واژه هاي فني ، از عبارات تجاري در تعريف داستان ها استفاده کنه و در سطح تجاري پروژه باقي بمونه و داستان هاش رو اولويت بندي کنه )
    2- جلسه برنامه ريزي اسپرينت رو برگزاري مي کنم و به تيم کمک مي کنم ، سرعت تيم رو محاسبه کنند ، داستان ها رو به وظايف بشکنند و برآورد زماني کنند .
    3- جلسه روزانه اسکرام رو برگزار مي کنم : ساعت 8:30 صبح ، تيم گزارشي از کارهاي ديروز ميده ، از بين وظايف ، کار انتخاب مي کنند و اگر چالشي بوده مطرح ميشه تا از بخش هاي ديگه شرکت ( مثل بخش سرور ) پيگيري و رفع بشه .
    4- تابلوي وظايف رو بروزرساني مي کنم و دانچارت رو ترسيم مي کنم .
    5- در تحليل وظايف در صورت لزوم به نيروهاي کمک مي کنم ( سناريوي پياده سازي وظيفه ، ساختار بانک اطلاعات و ارتباط جداول بانک و … )
    6- در پايان اسپرينت ، جلسه دمو رو برنامه ريزي و اطلاع رساني مي کنم و برگزار مي کنم و از اسپرينت قبل بازخورد استخراج مي کنم ( شامل علت هاي تاخير در تحويل داستان ها و درس هايي که از تابلوي وظايف ميشه گرفت رو استخراج و به تيم گوشزد مي کنم )

    ولي در مجموع چون در فرآيند کد نويسي شرکت مستقيم ندارم و در ضمن از تکنولوژي بکند و فرانت هم سر رشته اي ندارم ، در عمق مسائل فني نمي تونم ورود کنم و معمولا اعضاء تيم با همفکري هم ، نسبت به رفع مشکلات و سوالاتشون اقدام مي کنند و من در اغلب روزها ، ساعت کاري آزاد زيادي دارم .

    لطفا راهنمايي بفرماييد :
    1- که اسکرام مستر وقت روزانه ش رو دقيقا با چي پر مي کنه ؟
    2- چه نقشي در تيم داره و تا چه حد بايد به مسائل فني تسلط داشته باشه ؟
    3- آيا بايد يک برنامه نويس Full Stack باشه و به تمام نيروهاي تيم ، کمک فني بده ؟
    4- در مجموع با توجه به عضويت اسکرام مستر در تيم و حضور مداومش ، وقتش رو با چه وظايفي بايد برنامه ريزي و پر کنه ؟

    با تشکر

  24. باسلام
    من اخیرا با اسکرام آشنا شدم
    میخواستم بپرسم اسکرام را صرفا در شرکت های نرم افزاری می شود پیاده کرد.
    من در یک شرکت تحقیقاتی صنعتی کار میکنم که یک پروژه از طراحی تا ساخت ممکن است چند سال طول بکشه.
    آیا میشه از اسکرام استفاده کرد و یا مدل های دیگری باید به کار گرفت.
    ممنون از شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.