Alix

آخرین نوشته های علیکس در دنیای چابک:

[latestbyauthor author=”alix” show=”10″]

دیدن نمایه ی همه ی نوشته های قبلی

Ali Hajizadeh Moghadam – Scrum coach and writer

علی حاجی زاده مقدم – مربی و نویسنده چابک و اسکرام

در این سال هایی که من در کار تولید نرم افزار بوده ام، چه در تیم هایی که در آنها کار میکردم و چه در سایر تیم هایی که از وضع و حالشان خبر داشتم، همیشه مشکلات مشابهی می دیدم. همه جا برنامه ریزی کاری زجر آور بود و برنامه ها معمولا با آنچه در عمل اتفاق می افتاد فاصله ای زیاد داشت. چه بسیار پروژه هایی که درگیر پیاده سازی جزییات بی شمار و تغییرات مداوم در درخواستها می شدند و هیچ وقت به بار نمی نشستند. و چه بسیار مدیران فنی و مدیران تیمی که به ورطه ی مدیریت جزیی می افتادند و باعث نارضایتی و شکایت برنامه نویسان زیر دستشان بودند.  کیفیت پایین نرم افزارهای تولیدی و باگهای بی شمار هم که خود قصه ی دیگری بود. بارها دیده بودم که یک برنامه نویس بسیار با تجربه توسعه ی سیستم بزرگی را با قوت شروع کرده، ولی با گسترش محصول، کار از توان یک نفر خارج شده و با اضافه شدن آدمهای دیگر و تشکیل تیم، دریای بزرگی از مشکلات مربوط به کار تیمی و انتقال دانش بین اعضای تیم و یک دست کردن رویکردها و روشهای کاری شان پیدا شده و دست آخر سیستمی چند پاره و پر از باگ و تیمی ناامید و مشتری ناراضی به جا مانده.

دو سال پیش بود که به همت اسد صفری، اولین دوره ی اسکرام در ایران با کیفیتی بالا برگزار شد. اصول ساده و اندک این روش (که سرشار از تجربه و دانش پیشکسوت ترین توسعه دهندگان نرم افزار است) آنچنان درست و خوب در تیم های ما جواب داد، که برای من سابقه نداشت. برای نخستین بار با اسکرام من توانستم لذت کار کردن در یک تیم واقعی (و نه گروهی که فقط همزمان و هم مکان و هم کار هستند) را بچشم و نتایج واقعی آن را لمس کنم. دوره ی مدیریت 3.0 هم (که باز به همت اسد عزیز) در ترکیه برگزار شد، به سوالاتی که اسکرام به آنها جوابی نداده بود، ولی مشکلات روزمره ی مدیریت تیم های چابک است، پاسخ های خوبی می داد.

به همین دلیل من تصمیم گرفتم با نوشتن و گفتن درباره ی این روشها، بکوشم به دیگران هم کمک کنم که بر مشکلات بالا پیروز شوند و به این شیوه، محیط کار (و در نتیجه زندگی) بهتری  برای خودم و دیگران بسازم.

@LinkedIn
@Scrum Alliance


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.