رهبری تیم و خصوصیات یک رهبر خوب

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/04/dragon-boat-race.jpg?w=592در طی نوشته های قبلی در مود مدیریت پروژه به چندین وظیفه یک مدیر پروژه اشاره کردم که در این پست می خواهم در مورد خصوصیت رهبری یک مدیر پروژه صحبت نمایم . یک رهبر می تواند صرفا یک مدیر پروژه نباشد ولی هر مدیر پروژه باید رهبر هم باشد . این موضوع را از این حیث عرض کردم که  در بعضی از پروژه ها توسعه نرم افزار در ایران  شاهد این هستیم که نفری به عنوان یک مدیر پروژه وجود ندارد . در مواردی هم که وجود دارد , وی تنها کاری که انجام نمی دهد مدیریت پروژه است پس قابل ذکر است رهبر تیم یا Leader می تواند در تیم های توسعه نرم افزارخوب جواب بدهد و کافی باشد . این رهبر همانند سرمربی تیم های فوتبال عمل می کند و کار وی چینش بازیکنان و ارائه خط مشی بازی است.

در زیر لیستی از خصوصیات یک رهبر واقعی و خوب آمده است :

  • چشم ها را به سوی Big Picture می دوزد : زمانی که تیم با یک مسئله دشوار روبرو می شود ,  معمولا اعضای تیم ناخواسته از مسیر اصلی پروژه خارج می شوند بدلیل اینکه تمام حواس ویا بااصطلاح فوکوس تیم بر روی مسئله و یا مشکل جاری میرود. به عبارت دیگر مشکلی که وجود دارد این است که مشکل در حیطه خود مشکل حل می شود و نه نسبت به اهداف  کلی پروژه که مشتری انتظار دارد  . در این جا است که رهبر باید تیم را طوری هدایت نماید که تیم دوباره مشکل را بر اساس Big Picture و در راستای اهداف پروژه حل نماید . پس یکی از وظایف رهبر تیم ,  هدایت تیم زیر سایه Big Picture است.
  • نگه داری همبستگی تیمی : زمانی که پروژه با مشکل حادی مواجه می شود , مثلا در عرضه محصول تاخیر چند ماهه به وجود می آید و بدلیل فشار از طرف مشتری و مدیران شرکت ,  این فشار باعث می شود که همبستگی تیمی که در شروع پروژه به وجود آمده بود کم کم از بین برود . اعضای تیم به یکدیگر بد بین خواهند شد . همه دنبال تقصیر کار خواهند بود  و اگر اجازه بدهیم همدیگر را ترور خواهند کرد .  در ترکی یک مثل داریم که می گوید : “یر برک اولاندا ,  اوکوز اوکوز دن اینجییر ”   معنی لفظی این مثل این می شود که شما فرض کنید دو تا گاو که در حال شخم زدن یک زمین زراعی می باشند اگر زمین مزرعه سخت و سفت باشد این گاوها از همدیگر ناراحت خواهند شد و هر یک دیگری را مقصر خواهند دانست . در اینجا است که رهبر تیم باید بتواند چنین شرایطی را کنترل و مدیریت نماید و سعی نماید که همبستگی تیمی خدشه دار نشود .
  • اولین فدایی هستند : اگر در پروژه لازم باشد که تیم سختی بکشد باید رهبر تیم اولین کسی باشد که این سختی را تحمل می نماید . اگر لازم باشد اضافه کاری بشود باید رهبر تیم بهترین کار خود را در این اضافه کاری انجام دهد . اگر لازم باشد در روز تعطیل مثلا جمعه ها ملت به سرکار بیایند باید رهبر تیم از همه زودتر بیاید  و از همه دیرتر برود .
  • توانایی آرامش : یک رهبر باید بتواند به مشکلات در آرامش و بدون هیچ وحشتی فکر نماید تا بتواند بهترین تصمیمات را بگیرد . اگر رهبر تیم وحشت زده شود صدرصد این وحشت را به اعضای تیم انتقال خواهد داد و پروژه به ناکجاآباد خواهد کشید . این مسئله عین این است که تیم فوتبال ما 2 گل خورده است و دقیقه 60 بازی است و مدیر باشگاه می گوید اگر بازی را ببازید همه شما را اخراج خواهم کرد  . مربی اگر بتواند آرامش خود را حفظ نماید پس خواهد توانست تصمیمات عاقلانه ای را بگیرد در غیر اینصورت کل تیم را مضطرب خواهد کرد و تیم 5 تا گل دیگر خواهد خورد.
  • انگیزه بخشی : یکی دیگر از وظایف رهبر تیم توانایی انگیزه بخشی به اعضای تیم می باشد که در این مورد در پست قبلی به صورت مفصل صحبت کردیم .
  • خلق پیروزی های کوچک : در پروژه های توسعه نرم افزار خروجی همانند فتح قله اورست می باشد . زمانیکه پروژه Deploy شد و مشکلی خاصی در عرضه محصول به مشتری نبود همه اعضای تیم در حال پرواز می باشند و انگار در جنگ جهانی پیروز شده اند و در حال برگشت به خانه هستند . در متدولوژی هایی مانند RUP یا Waterfall این خروجی بعد چندین ماه و یا سال به وجود می آید که باعث دلمردگی و فرسودگی افراد و اعضای تیم می شود ولی اگر تیم به سبک Agile کار نماید ,  بدلیل اینکه خروجی مثلا هر 3 هفته یک بار به وجود می آید پس هر 3 هفته شاهد یک پیروزی خواهیم بود . معمولا به یمن و شادباش این پیروزی بعد از هر Sprint به همه اعضای تیم 2 , 3 روزی مرخصی داده می شود تا بتوانند طمع خوش پیروزی را بچشند .

مواردی که برشمرده شد از وظایف و خصوصیات یک رهبر موفق در تیم های توسعه نرم افزار می باشد . امیدوارم رهبران خوبی برای تیم های خود باشید .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

5 دیدگاه در “رهبری تیم و خصوصیات یک رهبر خوب

  1. مطالب مفیدی رو با هموطناتون مشترک میشید. از این سخاوتمندیتون به شخصه ممنونم و امیدوارم همچنان این طریق رو دنبال کنید.
    می خواستم ببینم اگه تجربه ای یا مطلب مفیدی در خصوص business modeling دارید می تونید در اختیارم قرار بدید.

    1. شما لطف دارید

      بهترین مطلب مفید را می توانید در سایت گوگل جستجو و پیدا نمایید.از توضیحات اضافی در طی یک کامنت معذورم.

      موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.