نهمین دورهم اجایل دونات: یورگن آپلو درباره مدل unFIX گفت

نهمین دورهمی انجمن چابک ایران «اجایل دونات» در روز پنجشنبه ۵ اسفند به شکل آنلاین در اسکایپ برگزار شد. سخنران مدعو این نشست، یورگن آپلو نویسنده و مدرس چابک و نویسنده کتاب مدیریت ۳.۰ بود. یورگن در این دورهمی مدل جدیدش به نام unFIX برای سازمان‌دهی منعطف تیم‌های چابک را ارایه کرد.

یورگن آپلو با این جمله شروع کرد که اجایل مقیاس‌پذیر نیست و هنر سازمان‌های بزرگی که می‌خواهند چابک بمانند در این است که مجموعه‌های خودگردان همکار در داخل خودشان ایجاد کنند. او همچنین به خطری که سازمان‌های ماتریسی را تهدید می‌کند اشاره کرد: تمرکز تصمیم‌گیری در مدیران سطح بالا و متمرکز شدن سازمان. تفاوت مهم مدل جدید unFIX با مدل‌هایی مانند اسپوتیفای از دید یورگن همین است.

یورگن همچنین این ایده‌ی قدیمی و پرطرفدار را که بهتر است ساختار تیم‌ها در مدتی هرچه طولانی‌تر پایدار و ثابت بماند (تا تیم به بهره‌وری برسد) رد کرد و گفت در خیلی جاها ممکن است re-teaming در زمان‌های کوتاه‌تر باعث بالارفتن بهره‌وری کلی سازمان شود و بجای مخالفت با اصل موضوع، شاید بهتر است روی کم کردن اثرات جانبی و مشکلاتش کار کنیم.

یورگن درباره‌ی اینکه unFIX چیست گفت که خودش ترجیح می‌دهد آن را مانند مجموعه‌ای از دانه‌های لگو ببیند که هر سازمان با آن (و با رعایت قواعد ساده‌ی اتصال دانه‌ها به هم) با آن ساختار مناسب خود را می‌سازد. یورگن همچنین تاکید کرد که ساختن یک سیستم پیچیده نیازمند شروع کردن از یک ساختار ساده و رشد تدریجی آن است و نمی‌توان یک ساختار بزرگ و پیچیده را یک‌شبه طراحی کرد.

در پایان این دورهمی، یورگن به سوالات شرکت‌کنندگان پاسخ داد. اطلاعات بیشتر درباره‌ی مدل unFIX در سایت unfix.work در دسترس است. از جمله یورگن در بلاگ این سایت مدل آنفیکس را با مدل‌هایی چون LeSS و SAFe واسپوتیفای مقایسه کرده است.

یورگن همچنین از کسانی که می‌خواهند با الهام از این مدل ساختار سازمانی خود را طراحی کنند دعوت کرد از تمپلیت‌های آماده در miro برای این منظور استفاده کنند و طراحی‌هایشان را در گروه مربوطه در unfix.circle.so با او به اشتراک بگذارند.

دریافت فایل پرزنتیشن 

درباره Alix

* مربی و نویسنده چابک و اسکرام * در دانشگاه مهندسی نرم افزار خواندم و بیش از ۱۵ سال است که در تیم های مختلف در نقش های متفاوتی کار کرده ام. فرآیند ذهنی و کار گروهی که منتهی به ساختن برنامه ای جدید از هیچ می شود همیشه برایم تجربه جذابی است. از یک تجربه یکی دوساله نوشتن مجموعه ای از سیستم های اتوماسیون اداری برای چاپخانه ها که بگذرم، بیشتر تجربه کاری من در حوزه ساخت سامانه های تجارت الکترونیکی و برخط و بانکداری الکترونیکی و پرداخت بوده و هنوز هم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.