اینترنت شرکت به شدت مشکل داشت و دائم قطع و وصل میشد، یا کلا کند بود، در این لحظات اکثر بچه ها به مشکل میخوردند، یا حتی باید دست از کار می کشیدند. در جلسات رترو انتهای اسپرینت چند بار این بعنوان مانع مطرح شد.
من بعنوان نماینده تیم، این رو چندین بار با شرکت و مدیران مطرح کردم، ولی ترتیب اثری داده نشد، و موضوع چندین اسپرینت ادامه داشت.
حس کردم مدیران نسبت به اتلاف و هزینه این اتلاف آگاهی ندارند، و تصمیم گرفتم این اتلاف را تابلو یا بصری سازی کنم.
در ابتدای اسپرینت، از همه بچه در خواست کردم، تعداد دقایقی بخاطر نبودن اینترنت بلاک می شوند، را لاگ بزنند. در انتهای اسپرینت این لاگ ها رو جمع کردم، بعد تبدیل به پول کردم. متوسط حقوق ساعتی ضربدر میزان جمع ساعت تلف شده.
مثلا در اسپرینت 13 شد 8000 دلار، بعد رفتم یک سایت فروش خودرو دست دوم و ماشین های 8000 دلاری جستجو کردم و یکی رو انتخاب کردم.
عکس ماشین رو پرینت کردم و زیرش زدم، “این اسپرینت ما این ماشین رو آتیش زدیم :cry:” و این رو بر روی تابلوی اسپرینت تیم چسباندیم.
هر زمانی که مدیری میخواست از تیم ما بازدید کنه، با دیداین عکس ها بسیار تعجب میکرد و دقیقا از همان اسپرینت ها، کم کم، مشکل سرعت اینترنت بهتر شد.
شاید خیلی وقت ها به این برمیخوریم: افراد غر میزنند که شرکت و مدیران به فلان درخواست یا مشکل ما اهمیت نمی دهد، اما برخی مواقع با یک تکنیک درست بصری سازی یا تابلو کردن اتلاف یا مشکل، شما می توانید در آنها آگاهی ایجاد کنید. و آگاهی نصف حل کردن مشکل هست.
واقعا روش جالبی برای بیان مشکلاتی بود که گاه توسط مدیران نادیده گرفته می شود. معمولا بیان مشکل به زبانی که مدیران آنرا بهتر درک می کنند موثر است. مانند ترجمه آن بر هزینه یا استعلاک. اما روش بیان آن به نظر من متفاوت و جالب بود.