تحول چابک

DigitalTransition_LandingPage_Hero.png (317×356)نزدیک عید هستیم و صحبت ها بیشتر مبنی بر آغاز سال جدید و لزوم تغییرات است ، تغییراتی که همیشه از سال جدید آغاز خواهند شد و من هم لازم دیدم حتما مطلبی در این رابطه داشته باشم.

تحول چیست ؟

تحول یعنی گذر از حالتی و آغاز حالتی دیگر.

قبل از اینکه توضیح بیشتری در این رابطه داشته باشم از کتاب “مکتوب” پائولو کوئلیو مطلبی را نقل قول می کنم :

آنتون قدیس در صحرا می زیست. مرد جوانی به نزدش آمد: پدر هر چه را که داشتم ، فروختم و پولش را به فقرا بخشیدم. تنها چند چیز را نگه داشتم که در این جا به من امکان بقا می داد. مایلم راه رستگاری را به من نشان بدهید.

آنتون قدیس از جوانک خواست همان چند چیز را هم که نگه داشته بود ، بفروشد و با پولش از شهر کمی گوشت بخرد و موقع بازگشت ، گوشت را به بدنش ببندد.

مرد جوان طبق دستور عمل کرد. هنگام بازگشت سگ ها و بازهای گرسنه آن تکه گوشت ، به او حمله کردند.

به پدر روحانی گفت : من برگشتم ! و بدن زخمی و لباس های پاره پاره اش را نشان داد.

قدیس گفت : آنانی که به راه نوینی گام می گذارند و می خواهند اندکی از زندگی پیشین خود را نگه دارند ، سرانجام مجروح گذشته خود خواهند شد.

بلی ، آنانی که به راه نوینی گام می گذارند و می خواهند اندکی از زندگی پیشین خود را نگه دارند ، سرانجام مجروح گذشته خود خواهند شد. این داستان اشاره خوبی به موضوع بحث ما یعنی همان تحول دارد . یعنی قهرمان داستان ما می خواهد متحول شود (از حالتی به حالت نوینی گذر کند) ولی موفق نیست زیرا گذشته خود را به همراه دارد.

تحول شامل سه مرحله می باشد : پایان ، منطقه خنثی یا برزخ و شروع جدید.

هر تحول که در انگلیسی به Transition معروف است ، با یک پایان شروع می شود. بلی ، درست شنیدید ، هر آغاز تحول همراه با پایان چیزی خواهد بود. باید با عادتی که می خواهید آن را تغییر دهید خداحافظی کنید ، یعنی هر وقت که گفتید “کد کثیف ، بای بای ” تحول شما شروع شده است .

این مرحله از تحول بدلیل ترک عادت ها باعث خشم و ترس خواهد بود ، ولی باید برای شروع تحول به آن عادت یا روش خاتمه دهید.

مرحله دوم که خود به خود با پایان چیزی شروع و تا پایان تحول ادامه پیدامی کند ، منطقه خنثی یا برزخ تحول می باشد. زمانیکه شما با “نوشتن کد کثیف” خداحافظی کردید ، آیا “کد تمیز” نوشتید؟ این حالت که نه در حالت قبلی و نه در حالت جدید هستیم را منطقه برزخ تحول گفته می شود. این مرحله از تحول سخترین مرحله تحول می باشد و اگر مدیریت تحول نشود ، امکان برگشت به نقطه قبلی و شروع عادت ها و روش ها قبلی خواهد بود.

اما این مرحله سخت و همراه با شک و تردید را می توان با شروع روش ها و عادت های جدید به لبه ساحل اطمینان و آرامش رساند. که این همانا مرحله سوم تحول خواهد بود.

البته به خاطر داشته باشید که هر سه مرحله تحول می تواند با هم شروع شود و فقط میزان تاثیرگذاری آن در طی زمان فرق خواهد داشت. معمولا بیشترین تاثیر را منطقه برزخ بر تحول خواهد داشت ولی این منطقه بهترین زمان برای خلاقیت ها و ایجاد شروع جدید می باشد.

اما این چه ربطی به دنیای چابک داشت؟

تفکر چابک و متدهای آن هم برای اجرایی شدن در سازمان ها نیاز به تحول دارند. به عبارتی سازمان ها باید به چابک گذر نمایند و نه فقط تغییر . در این روش هم باید با روش ها قدیمی خداحافظی نمایید ، در منطقه برزخ چابک بمانید و روش های چابک را اجرا کنید و خلاقیت های مختلف را بیآزمایید و ساحل امن خود را در سیتره چابک سازی بیابید.

به امید تحولات چابک

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

2 دیدگاه در “تحول چابک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.