آموزش ۵ اصل برای ایجاد کدهای خوب

در بسیاری از موارد و در بعضی از شرکت هایی که بنده افتخار حضور در آنها را داشتم  شاهد این بودم که برنامه نویس ها زیاد به کد نوشته شده اهمیت نمی دهند و فقط نتیجه کد برای شان مهم می باشد ولی به نظر بنده هر قدر کد تمیزتر باشد نگه داری برنامه راحت تر خواهد شد .

http://2.bp.blogspot.com/_6XzX92QqP8U/Se8zIm-q-0I/AAAAAAAAA2I/laaZF1aZUTk/s320/dirty-code.png

منظور از کد تمیز چیست ؟ کد تمیز رو می شود با کد کثیف (Dirty Code) توضیح داد . به هر اندازه ای که کد خوانایی و قابلیت نگه داریش را از دست بدهد در اصلاح می گویند کد کثیف و یا کثیف تر است و در حالت برعکس هم میگویند کل تمیز یا Clean  می باشد .

اصل سادگی

ما همه روزه شاهد ظهور انواع تکنولوژی ها ,  فریم ورک ها , الگوها ,  ابزار ها و … هستیم که همیشه هم سعی در یادگیری آنها داشته و داریم . ولی مشکلی که تعدد این مسائل به وجود میآورد باعث پیچیده کردن کدها میشود . ببینید بهترین راه حل ساده ترین آن می باشد نه مشکل ترین آن . پس سعی خواهیم کرد که از این بعد همیشه ساده ترین راه و ساده ترین ابزار ها را انتخاب نماییم .

اول کار بکنه , بعدا سریع تر بشه

بهترین همیشه دشمن خوب است

در وحله اول باید فقط به فکر تولید کد های خوب باشیم و نه بهترین کدها از نظر سرعت . بعضا این مسئله باعث میشه که اصل یک از بین برود و ما صاحب یک سری کد کثیف بشویم.


از تست اتوماتیک استفاده کنیم

این باعث میشه که اولا در وقت صرفه جویی نمایید . دوما هم باعث میشه افزایش بهروری داشته باشد . سوما باعث میشه که کدهایی که بعدا تولید خواهند شد راحتر تولید بشوند با توجه به تست اتوماتیک .

بررسی کد

کدهایی که نوشته اید را همیشه مرور نمایید و به شاهکار هایتان یکم بخندید . این کار باعث میشود تا بعدا یک اشتباهاتی که در کدهای قدیمی کردین رو دوباره در کدهای جدید انجام ندهید , همان قضیه عبرت .


Refactor

فکر نکنم تا لازم باشه در مورد خوب بودن و یاد بد بودن Refactor صحبت کنیم .  برای اطلاعات بیشتر در این مورد به این لینک مراجعه نمایید .

برداشتی آزاد از سایت Macking Good Software

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

3 دیدگاه در “آموزش ۵ اصل برای ایجاد کدهای خوب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.