WPF را یادگیری لازم است

http://squallyshowers.files.wordpress.com/2009/04/inglourious-basterds-pitt.jpgدر اول پست عرض نمایم قصد آموزش WPF را به هیچ عنوان ندارم و مقصود اصلی این پست اشاره به لزوم طراحی مناسب در محصولات نرم افزاری و غیر نرم افزاری می باشد .

غالبا محصولات نرم افزاری به دوشیوه رایج ارائه میگردد : 1 – به صورت وب سایت  2- به صورت دسکتاپ

سایت هایی که عزیزان ما در این چندسال طراحی می کنند (البته آنهایی که 1000 تومانی نباشد) تقریبا از نظر طراحی قابل قبول است و خوب است بخصوص به دلیل استفاده از معیارهای WEB 2.0 . ما در صنعت طراحی وب سایت رشد بسیار خوبی داشتیم .  ولی در زمینه محصولات دسکتاپ شاهد رشد چشمگیری نبودیم . بالاخص شرکت های بزرگی که در ایران فعالیت دارند به این قضیه دامن زدند که نرم افزار هر چه قدر ساده تر باشد بهتر است . بله ولی هیچ وقت طراحی مناسب اصل ساده گی را از نرم افزار حذف نمی کند بلکه باعث ساده تر شدن آن می شود . این شرکت ها به نظر من هیچ شعوری در زمینه طراحی خوب ندارند. نمونه ای از نرم افزار یکی از این شرکت ها که اسمش را نمی دانم در زیر قابل مشاهده است :

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/03/exeb.gif

مشاهده می فرمایید که برنامه بیشتر انگار یک برنامه صنعتی برای یک دستگاه صنعتی مانند دستگاه CNC می باشد.

ما کارگر تراشکاری نیستیم که محصول تولیدیمان مانند یک قطعه تراش نخورده سخت و محکم باشد. طراحی نرم افزار ما باید لطیف باشد (البته نه به این صورت که نرم افزار را به یک دختر خانم بسپاریم تا دو تا شکل قلب و خرس عروسکی دورش بکشد و این بشود طراحی ) . انتقادی که به این قضیه می شود این است که بعضی از عزیزان اذعان دارند که نرم افزار باید محکم باشد ,  بلی ما هم می گوییم محکم باشد ولی نه پوسته آن بلکه هسته آن . هر چه قدر که می خواهید هسته را محکم و زیر و خشن بسازید ولی در ساخت پوسته باید هنر بخرج بدهید. واقعا قضیه طراحی به این سادگی نیست که ما با استفاده از دو تا کامپوننت Skin  آن را حل نماییم ,  نیاز به هنرمندی و هنرمند می باشد .

http://bigtomorrow.net/wp-content/uploads/2009/04/27479075.jpgدر همین باب می توان مثال جالبی را از شرکت های خودروسازی زد . به نظر من بهترین طراحی ها در صنعت خودروسازی انجام می شود . آن ها هم هسته دارند و هم پوسته ولی همیشه پوسته اشان ما را فریب می دهد. منظور از فریب کلاه برداری و یا چیزی مثل آن نیست بلکه منظور این است که ما را شیفته خود می کنند , احساس خوبی در ما ایجاد می کنند که دلمان می خواهد همیشه یکیشان را داشته باشیم  . البته نمی توان هسته آن را در نظر نگرفت ,  هسته آنها بسیار عالی می باشد ولی هسته بدون طراحی زیبا هیچ است . در همین باب پیشنهاد می کنم این ویدئو را مشاهده فرمایید . این ویدئو مربوط به طراحان شرکت BMW می باشد . در این ویدئو به صراحت رییس طراحی شرکت BMW می فرماید : طراحی یعنی خلق احساس(از کلمه Emotionاستفاده می کند) . واقعا طراحی یعنی خلق احساس . آیا نرم افزار های ما خلق احساس می کنند ؟ فکر نکنم !

برادر گرامی و فیلسوف قرن حاضر و بزرگ عصر تکنولوژی Steve Jobs در این زمینه فرمایشات گراهنبایی دارند که نقل مجلس ماست( http://www.inquisitr.com/wp-content/iPod-Classic-160GB-Price-Drop.jpgSteve Jobs رییس فعلی شرکت Apple است . Steve Jobs کسی بود که i ها را ساخت و او بود که میلیون ها عدد از این i ها فروخت (iphone , ipod , imac ,…) . این Steve Jobs بودکه سیستم عامل ویندوز را مشهور کرد بله تعجب نکنید ,  بیل گیتس مدیون استیو جابز است.)  .  استیو جابز می گوید محصول ما باید روح داشته باشد و روح آن همان طراحی آن می باشد . در جایی دیگر می گوید طراحی فقط روکش و یا پوسته محصول نمی باشد ,  که یک قاب فلزی و یا پلاستیکی دور مدارات الکترونیکی بگیریم و بدهیم دست مشتری . او می گوید روح محصول با مشتری ارتباط برقرار می کند و نه قاب فلزی آن .

او می گوید که مردم به این خاطر به ما پول می دهند که استفاده از محصولات ما برای آنها لذت بخش است و ما این لذت را برای آنها در طراحی خوب فراهم کرده ایم .

اگر به روند توسعه محصول موفقی مانند سیستم عامل ویندوز نگاهی بندازیم حتما بدین مسئله پی خواهیم برد که یکی از دلایل موفقیت آن طراحی آن بوده است . حتی یکی از کارهای مهم شرکت تولیده کننده این محصول  توسعه و بهبود طراحی این محصول بوده است به صورتی که اگر ویندوز 95 را با ویندوز 7 مقایسه کنید می بینید که چه قدر طراحی آن بهبود یافته است . شرکت های بزرگ در جهان مانند مایکروسافت ,  Apple , گوگول , اوراکل که همه اشان جزو لیدرهای مارکت توسعه نرم افزار می باشند کارهای ارزنده ای در زمینه طراحی داشته اند و بهبود طراحی در محصول هایشان یکی از اهداف بلند پایشان می باشد .

با دلایل و قرائنی که بیان شد می توان به لزوم یک طراحی خوب در محصول پی برد . پس برای بحث طراحی می توان نتیجه گرفت که باید در تولید محصول بحث طراحی به عنوان یک مسئله اصلی در نظر گرفته شود و نه یک مسئله فرعی .

با توجه به اینکه هم اکنون می دانیم طراحی مسئله مهمی است ولی چه باید بکنیم و از کجا باید شروع کنیم و از چه ابزاری استفاده نماییم ؟ به دلیل اینکه اکثریت توسعه گرهای نرم افزار از بسته نرم افزاری .Net استفاده می کنند پس این گروه در اولویت می باشد (البته در ایران) .

شرکت مایکروسافت همراه با Visual Studio 2008 خود WPF را معرفی کرد . WPF ابزار بسیار مناسب برای توسعه نرم افزار ها با طراحی خوب و زیبا می باشد . البته طراحی یک کار هنری می باشد ولی WPF تمام امکانات را در اختیار شما قرار می دهد تا شما بتوانید هر چه بهتر طرح خود را بر روی محصول خود پیاده نمایید . بنده این ابزار را به همه کسانی که نرم افزار توسعه می دهند توصیه می کنم و اگر الان هم مورد استفاده قرار ندهید مطمئن هستم در آینده 100% مجبور خواهید شد استفاده کنید بدلیل اینکه جهان به سمتی می رود که بهترین ها انتخاب می شود (گوشی های زیادی وجود دارندبا امکانات بسیار زیاد مثلا دوربین 9 مگاپیکس ولی ملت 1 میلیون به یک iPhone ای میدهند که دوربین اش 2 مگاپیکسل است ,  فلش ندارد ,  امکان فیلم برداری ندارد ,  مولتی تسک نیست و … . واقعا چرا ؟ جز طراحی خوب می تواند قضیه دیگری باشد) .

نمایی از برنامه هایی که با WPF گسترش داده شده اند :

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

8 دیدگاه در “WPF را یادگیری لازم است

  1. سلام.
    منم کاملا باشما موافقم.سوئیج کردن روی تکنولوژی های جدید برای هر برنامه نویسی لازمه ولی توی ایران بیشتر برنامه نویس ها و مدیر پروژه ها همونی که اول یاد میگیرن رو بهترن می دونن.من شرکتی رو می شناسم که هنوز داره از VS.Net 2005 استفاده می کنه.چون مدیر پروژه با این امر مشکل داره که از VS.Net 2008 استفاده کنن و از کار با اون می ترسه.

    این یعنی فاجعه.

    1. نه اشتباه املائی نیست , تلفظ اصلی همون گوگول است . در ویدئو های زبان اصلی اگر دقت کنید گوگوئل یا گوگئل یا یه همچین چیزی می گن . اون گوگلی که ما به اون غلظت تلفظ می کنیم زیاد درست نیست .

      ما هم بالطبع خواستیم از تلفظ اصلی استفاده بکنیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.