اعلان سراسری : بیانیه توسعه گران نرم افزار ایران

http://agile.iragile.com/wp-content/uploads/2010/08/danmark-rescue-300x193.jpgدر 2 پست قبلی (آشفته بازار توسعه نرم افزار و برنامه نویسی که مدیر پروژه شد ) اندکی به مشکلات موجود در صنعت توسعه نرم افزار (البته صنعت که چه عرض کنم ) ایران پرداخته شد . با اجماع نظرات دوستان و شرکت کنندگان محترم در بحث , ضرورت و مصلحت در این دیده شد که جامعه توسعه دهندگان نرم افزار بیانیه ای در باب نظرات و اصول مورد قبول خود منتشر کند . دوست گرامی آقای علیرضا زحمت کشیدند و سایتی را در این باب تجهیز فرمودند : نشانی این وب سایت به این قرار می باشد : http://irdevmanifesto.org

فواید این بیانیه چه می تواند باشد ؟

  • وضوح و روشن شدن نیازهای توسعه گران
  • ایجاد یک استاندارد سراسری در زمینه توسعه نرم افزار
  • حمایت از توسعه گران در تمام کشور
  • ایجاد اتحاد و همبستگی بین قشر توسعه گر نرم افزار

بیانیه چیست ؟

یک بیانیه عبارتست از اظهار عمومی هدف و اصول حرکت و یا عمل یک گروه و یا شخص .

به عبارت ساده تر , یک گروه و یا یک شخص برای معرفی هدف و اصول حرکت و یا عمل خود در اذهان عمومی مبادرت به صدور بیانیه می کند .

نمونه ای از بیانیه های مشابه :

با توجه به تعریف ارائه شده باید موارد زیر مشخص شوند :http://agile.iragile.com/wp-content/uploads/2010/08/Fotolia_4917565_M-300x225.jpg

  • ما به عنوان چه کسی بیانیه می دهیم ؟
  • ما برای چه کاری و چه حرکتی بیانیه می دهیم ؟
  • اصول و هدف هایمان در باب آن کار چیست ؟

ما به عنوان چه کسی بیانیه می دهیم ؟

  • به عنوان شرکت توسعه دهنده نرم افزار
  • به عنوان توسعه گر نرم افزار (نیروی انسانی)
  • به عنوان مصرف کننده نرم افزار

تعریف : توسعه گر در اینجا به کسی اطلاق می شود که به عنوان نیروی انسانی در خدمت توسعه نرم افزار می باشد و فرق ندارد در چه نقشی و چه سطحی .

به نظر من و با توجه به نظرات کاربران , ما باید در باب دوم یعنی به عنوان توسعه گر نرم افزار بیانیه صادر نماییم . اگر با این عنوان بیانیه صادر کنیم , حرکتمان کاملا مشخص است. یعنی ما به عنوان توسعه گر در باب توسعه نرم افزار بیانیه صدور کرده ایم . و اما اصولی که در این باب ارائه می شود باید هم شرکت های توسعه دهنده و هم مصرف کننده نرم افزار را در بر بگیرد . به عبارت خیلی ساده , من به عنوان یک توسعه گر نرم افزار به این اصول پایبند هستم و این اهداف من است و از شرکت توسعه دهنده و از مصرف کننده این انتظارات را دارم .

بدین وسیله از کلیه توسعه گران و صاحب نظران در تمامی نقش ها دعوت بعمل می آید که در ساخت و تکمیل بیانیه توسعه گران نرم افزار ایران یاری بفرمایند .دوستان توجه فرمایند که این حرکت بسیار فراتر از حرکت یک و یا چند ویلاگ است و حمایت و کمک زیادی را طلب خواهد کرد . پس از تمامی دوستان در هر سطح خواهش می کنم که همکاری و اطلاع رسانی کنند .

از دوستان عزیز خواهش می کنم فقط در ابواب زیر اظهار نظر بفرمایند :

  1. دلیل و بحث بر روی لازم بودن و یا لازم نبودن صدور بیانیه.
  2. بحث برروی موضوع “ما به عنوان چه کسی بیانیه می دهیم” .
  3. بحث بروری موضوع “ما برای چه کاری و چه حرکتی بیانیه می دهیم” .
  4. ارائه و بحث بروری اصول و اهداف بیانیه .
  5. بحث برروی چارچوب و قواعد بیانیه

دوستان فعلا توسط ایمیل و یا کامنت بیانیه های مورد نظر را ارسال نمایید و فعلا از ارسال مطلب در سایت بیانیه اجتناب کنید . در صورت توافق اولیه بر روی یک متن پیش نویس , آن متن بر روی ویکی سایت قرار خواهد گرفت و دوستان عضو خواهند توانست که متن را تکمیل و ویرایش کنند .

http://agile.iragile.com/wp-content/uploads/2010/08/main.jpg

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

6 دیدگاه در “اعلان سراسری : بیانیه توسعه گران نرم افزار ایران

  1. سلام.حرکت بسیار خوب و پسندیده ای شروع کردید که جای تشکر داره.
    این بیانیه از نظر من بسیار میتونه مفید باشه و وجودش یه امتیاز برای هر توسعه دهنده ای هست.در بازار کار و شرکت های ایرانی این مشکل اساسی شده که نیرو های کار باید با نظرات مدیران سطح بالاتر خودشون (چه خوب و چه بد ) که در بیشتر مواقع بد هست کنار بیان و اونا رو قبول کنن.
    در مورد افرادی که بیانیه رو صادر می کنن به نظر اینه که “توسعه دهنده” گزینه خوبی هست.
    چون معمولا توسعه دهنده ها قشر بیشتری رو دربر میگیرن.در شرکت های نرم افزاری معمولا 1 مدیر پروژه ، یک یا دو طراح سیستم و چندین برنامه نویس وجود دارد.ولی نظر من اینه که گروه های مجزایی تشکیل بشه،مثل گروه توسعه دهنده ها ، گروه مدیران پروژه و … !به این وسیله برای بیانیه ها محدودیتی وجود نخواهد داشت.

    مواردی هم که نیاز به بیانیه داره همیشه مشخص نیست و در طول زمان ممکنه نیاز به بیانیه های جدید باشه.
    این موارد می تونه همین موضوع حقوق اولیه و لازم برای یک توسعه دهنده باشه که روش بحث شده.

    موفق باشید.

    1. در واقع مبنای شروع این حرکت , حمایت از نیروی انسانی شرکت ها می باشد و به نظر من این گزینه واجب تر از هر چیز دیگر می تواند باشد زیرا هم می تواند بر روی توسعه دهنده ها تاثیر بگذارد و هم بر روی مصرف کننده .

  2. سلام، قبل از اینکه بحث بشه!! من می خوام این پست رو عیناً در وبلاگ خودم منتشر کنم. اشکالی نداره؟ البته با ذکر منبع.

    1. اصلا مشکلی نیست , فقط یک نگاهی بیندازید که شاید غلط املایی و یا انشایی در متن باشد .

  3. از دوستان وبلاگ نویس و سایت دار خواهش می کنم که اطلاع رسانی بفرمایند که قبلا عرض شد این حرکت یک حرکت بزرگی می تواند باشد .

  4. دوستانی که فعلا نظری در این باب ندارند و لی مایل به همکاری و کمک به این جنبش هستند , می توانند در سایت بیانیه عضو شوند و در آینده همکاری داشته باشند. (عضویت هر کس در سایت بیانیه به منزله حمایت شخص از این حرکت می باشد ).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.