برگزاری دوره CSM ایران به تعویق افتاد

بدین وسیله با نهایت تاسف و تاثر اعلام می نمایم دوره CSM ایران که قرار بود در تاریخ 22-23 نوامبر امسال برگزار شود , بدلیل استقبال نکردن دوستان و سروران ایرانی برگزار نخواهد شد. و مبالغ اخذ شده از دوستان گرامی که زحمت پرداخت را کشیده بودند طی مکاتباتی  عودت داده خواهد شد. از این دوستان گرامی و بی نهایت فهیم و موقعیت شناس , بنده نهایت عذر خواهی را دارم و امیدوارم تا بتوانم بعدا این لطف آنها را جبران نمایم.

اما گذشته از این جا دارد عمل کرد خودم و بازخورد دوستان را طی این چند مدت بررسی کنیم :

این رویداد از حدود 5 ماه قبل با نظر سنجی از دوستان شروع شد. در آن نظر سنجی من از دوستان پرسیده بودم که شهر مورد نظر شما برای برگذاری این دوره کجاست؟ دوستان طی این مدت بسیار علاقه نشان می دادند به طوری که حدود 70 نفر در این دوره پیش ثبت نام کرده بودند.  طبق تعداد ثبت نام کننده و ظرفیت محدود دوره بنده انتظار این را داشتم که در روزهای اول پروسه پرداخت تعداد به حد نصاب برسد. ولی بعد از حدود بیش از 40 روز این تعداد بیش از 10 نفر نشد.

اما چرا با وجود 70 نفر ثبت نام کننده و ده ها نفر علاقمند دیگر ما نتوانستیم 30 نفر را جذب کنیم؟

در نظر سنجی پست قبلی , حدود 55% از دوستان اذعان داشتند که هزینه دوره زیاد هست. اما این را می توان به دو قسمت اساسی تقسیم کرد :

  • این دوره ارزش این هزینه کردن را ندارد
  • دوره با ارزش است ولی من توانایی پرداخت این هزینه را ندارم

اما به نظر من هر دو قسم این دوستان دارای یک مشکل اساسی هستند : ارزش دوره را درک نکرده اند و یا شاید این دوره برای آنها بی ارزش می باشد.

ارزش این دوره از دیدگاه من :

  • این اولین دوره Agile و یا اسکرام در ایران و خیلی کشورهای همجوار بود.
  • این اولین سمینار تخصصی در حوزه توسعه نرم افزار بود.
  • برای اولین بار و بدون هیچ تحریمی قرار بود از Scrum Alliance مدرک بین المللی بگیریم.
  • قرار بود اولین دوره CSM ایران توسط هنریک کنیبرگ معروف (نویسنده چند کتاب معروف اسکرام – عضور هیئت مدیره Agile Alliance ) برگزار شود.
  • این می توانست آغاز یک تحول بزرگ در حوزه توسعه نرم افزار ایران باشد.
  • هزینه دوره خیلی خیلی کم بود.

اما همین مورد آخر را برای شفاف سازی و روشن کردن دوستان , مفصل توضیح خواهم داد :

قبل از اینکه خبر برگذار نشدن این دوره را اعلام کنم , با چندین آموزگار معروف و غیر معروف دارای CST (آنهایی که بتوانند دوره CSM را برگزار کنند) مذاکره کردم تا ببینیم آیا می توان هزینه دوره را یک طوری کاهش داد. زیر مبلغ 15 هزار یورو با هیچ کس نتوانستم به توافق برسم :(البته خیلی ها که اصلا اسم ایران رو می شنیدند دیگه جواب سلام ما رو هم نمی دادند) .

مثلا متن زیر مکاتبه بنده با James Coplien از اتریش می باشد :

ـJame : Our standard on-site CSM fee for 2011 will be 20,000€ for up to 20 attendees
Asad : your price is a few expensive 🙂 Come on
James : As for price: We tell people that they should be able to get a 1000% to 10000% return on their investment in the course costs within one year. Jeff Sutherland has data showing that such a return is common. If you can’t get that much then you probably shouldn’t be trying out Scrum. In that sense, the price I quoted to you is a bargain. In any case, it is the current market price for premium training, and that’s what we offer. Any 2011 engagement would be at that price.

با خیلی دیگر از دوستان صحبت کردم ولی اولا سر همه آنها شلوغ است دوما زمانی که می توانند در کشور خود چندین برابر ما در بیاورند چه دلیل دارند که به اینجا بیایند (با تمام …).

اما نرخ کشورهای  مختلف در برگزاری دوره CSM :

آمریکا : $1,295 USD

سوئد :  1,550 یورو  (هر یورو 1500 تومان)

ژاپن : 150,000 ین ( هر ین 12 تومان)

فرانسه : 1195.00$

اسپانیا : 1300 یورو

هلند : 1595 یورو

آلمان : 1370 یورو

انگلستان : 1,250 پوند ( هر پوند 1660 تومان)

اما من قبول دارم که این نرخ برای اونها است که 100 هزار دلار می گیرند و نه برای ما که بیشتر از 400 هزار تومان حقوق نگرفتیم. اما خداییش دیگه بی انصافی که شخصی مثل هنریک با 600 تا میاد ایران و ما بگیم گرونه. با بنده خدایی صحبت می کردم گفت 12 هزار دلار می گیرم بیام ایران – علاوه بر این هزینه بلیط هواپیما – هتل – خورد و خوراک با تو خواهد بود – هزینه مکان برگزاری هم که معلومه با کی هست) .هنریک با 600 تا میاد ایران – پول هواپیما تو اونه – پول اقامت تو اونه – پول خورد و خوراک تو اونه , پول محل برگزاری تو اونه . از همه مهمتر برای هر مدرک و اکانت Scrum Alliance حدود 100 دلار باید پرداخت بشود.

دوست عزیزی می گفت : “من خیلی دوست دارم در این دوره شرکت کنم ولی پولش رو ندارم ” . حتی اگر فقط از جنبه مدرک گرایی (خوراک ایرانی ها) هم به این دوره نگاه می شد , هر کس می تونست با این مدرک در یک شرکت ایرانی طی یک ماه هزینه مدرک رو دربیاره. زیر 400 – 500 حقوق نداریم اون هم برای برنامه نویس ها .

برای نتیجه گیری , هر کس عقل و منطق خود را دارد . اما توصیه من است که , به موقع باید خرج کنید تا بتوانید پول دربیارید (ایراد اساسی ایرانی ها) . و پیشنهاد می کنم که علاوه بر این دوره در تمام عرصه های زندگی خودتان هوشمندانه انتخاب کنید. البته این دوره را می توان به عنوان یک آزمون برای خیلی ها دانست . کسانی که پرداخت کرده بودند ,  نه عاشق چشم و ابروی من بودند و نه مال هنریک . آنها فقط به موقع سرمایه گذاری کرده بودند تا بتوانند برداشت کنند.

اما یک خبر خوب و یا بد : من با هنریک بر روی 2 کورس توافق کرده بودیم (از قبل) ,  بدلیل اینکه این دوره برگزار نشد ,  آن دوره را فعال کردیم (البته با خواهش هایی که از ایشان شد). ما در تاریخ 10  و 11 May سال 2011 یعنی 6 ماه بعد یک دوره دیگر خواهیم داشت. و امیدوارم با کمک همه دوستان بتوانیم این دوره را به بهترین نحو ممکن برگزار کنیم.

لینک دوره :

http://www.scrumalliance.org/courses/20096870-certified-scrummaster

وبلاگ اطلاع رسانی دوره :

http://irancsm.wordpress.com

البته این دوره کمی متفاوت تر از دوره ملغی شده خواهد بود :

  • مبلغ دوره کمی بیشتر خواهد بود .
  • 15- 20 نفر برای برگزاری دوره کفایت خواهد کرد.
  • تخفیفاتی برای ثبت نام های گروهی و ثبت نام های زود هنگام در نظر گرفته خواهد شد.
  • مبلغ دوره در هنگام ثبت نام اخذ خواهد شد .
  • یک نسخه کتاب اسکرام و اکس ساده شده به همراه تی شرت Agile  و موارد دیگر به صورت رایگان به شرکت کنندگان داده خواهد شد.
  • یک سمینار مجزا و چند ساعته  با محوریت Agile با سخنرانی هنریک در تهران با حضور چند صد نفری دوستان برگزار خواهد شد که حضور اعضای دوره رایگان خواهد بود.
  • و … .

این دوره نیاز به اطلاع رسانی دارد – همه ما باید رسانه این دوره باشیم .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

6 دیدگاه در “برگزاری دوره CSM ایران به تعویق افتاد

  1. ای داد بیداد…
    فرصت خیلی خوبی بود ، از دستش دادیم….
    آقا من باز هم از تمامی زحمات شما تشکر می کنم ، خدا خیرت بده آقا اسد
    منتظر خبر های خوش هستیم
    یا علی
    مهدی علیپور سخاوی و تیم ایده پردازان راهبرد کسب و کار

  2. سلام
    من هم واقعا متاسف شدم. قبلا هم گفته بودم مشکل خودمون هستیم.
    در نظر سنجی هم که دو مورد نداشتن پول و وجود مترجم درصد بالایی داشتند.
    یک انتقاد خودمونی هم باید بکنم از جامعه توسعه گران نرم افزار و وب :
    شمایی که در وبلاگ هاتون دائما از توسعه جامعه نرم افزاری و وب ایران و البته فارسی!! حرف می زنید و انتقاد می کنید.
    شمایی که بعضی هاتون ادعاتون می شه.
    شمایی که هرچی مشکل جامعه توسعه هست سر دولت وقت خراب می کنید.
    شمایی که با همه چیز سیاسی برخورد می کنید ولی از سیاست چیزی نمی دونید.
    شمایی که فقط خودتون رو فعال جامعه می دونید.
    و … و چند ایراد دیگه که شاید در ظاهر زیاد مربوط به برگزار نشدن این دوره نیست ولی در باطن کاملا مربوط هست.
    بابا برای اولین بار یک دوره ای می خواست برگزار بشه در حد تیم ملی چرا حمایت نکردین؟
    چرا پشتیبانی نکردین؟ چرا اطلاع رسانی نکردین؟ من تقریبا وبلاگ ها و سایت های اکثر برنامه نویس ها ، توسعه گران و طراحان وب رو دنبال می کنم تا جایی که می دونم هیچ کدوم مطلبی در جهت تبلیغ یا حمایت ننوشتند. چرا؟!!!
    فقط یک لینک : http://www.khorramirad.com/index.php?id=678
    واقعا چرا؟
    البته این انتقاد ها رو به خودم هم وارد می دونم.
    ما کلا یک ملتی عجیب هستیم آدم ها رو می بریم بالا بعد با کله می زنیم زمین.
    آقای هادی اسکندری شما که وبلاگ دارین اونهم انگلیسی لطف می کنین. چرا مطلبی در مورد این دوره ننوشتین؟ اطلاع رسانی رو شما هم باید انجام می دادین.
    ما باید برای خودمون متاسف باشیم نه برای دوره یا مملکت یا هر چیزی دیگه.
    امیدوارم دوره جدید رو با چشمان باز و به دور از غرور و گاها حسادت حمایت کنیم و تمام وبلاگ های توسعه نرم افزار و وب و مباحث پروژه و طراحان وب حداقل یکی از پست های گوهربارشون رو به خاطر این دوره یا دوره های آینده هدر بدهند و مطلبی عالی در حمایت ، پشتیبانی و تبلیغ دوره های این چنینی بنویسند.

    آقای اسدی امیدوارم موفق باشید.

    1. امیر جان ممنون . انتقاد تندی بود… اما باید یک کم با حوصله تر و کمی منصف تر می نوشتی.

      اینکه وبلاگ نویس های فارسی هیچکدوم به دوره لینک ندادند درست است (جز چند تا از دوستان عزیز) . من فکر می کنم که دوستان بیشتر این رو به عنوان یک فعالیت اقتصادی من قلمداد می کردند و نه یک حرکت دسته جمعی و یا عام المنفعه. دقیقا مثل اینکه من یک آموزشگاه دارم و تو وبلاگم تبلیغ می کنم که ملت بیایند اینجا. اما به گفته یکی از دوستان (جناب بهزاد – با سابقه 25 سال مربی گری و تحول سازمانی در آمریکا ) که فرمودند: “تو خود مایک کان هم بیاری ایران , مجانی کلاس بذاری , ملت قبولت نخواهد داشت . چونکه همه فکر می کنند این هم یک چیز جدیده که هر از گاهی یکیش پیدا میشه , اومده ملت رو تیغ بزنه و بره. ” . یعنی دقیقا ملت نه به Agile و نه به اسکرام و نه به من اعتماد نداشتند . همه فکر می کنند که یه چیزیکه میاد و میره مثل خیلی از چیزهای دیگه. همین مسائل باعث میشه , زمانیکه من تو سایت Idevcenter یک لینک به دوره می دم اون رو به عنوان یک لینک تبلیغاتی پاک می کنند.

      من هم این رو می دونم . تو برخوردام با ملت می فهمم این رو. اما تمام تلاش جلوی صحنه و پشت صحنه من برای ایجاد این اعتماده است.

      البته این مشکل یک نفر و یا دو تا سایت نیست. این مشکل فرهنگی و اجتماعی شده واسه ما . یعنی تو تعاملات مون یا بدنبال سودیم و یا اینکه ضرر نکنیم. به عبارتی با این دید هستیم که یا باید کلاه بذاریم و یا مواظب این باشیم تا کلاه سرمون نذارند. مخلص کلام هیچ کس به هیچ کس اعتماد ندارد. البته این مشکل خود به خود به وجود نیامده است. تعاملات مردم ما در گذشته باعث به وجود آمدن بی اعتمادی شده است.

      خدا رو شکر که حداقل توانستم تو این مدت اعتماد بخشی از دوستان گرامی رو جلب کنم. و این بسیار برای من با اهمیت و با ارزش می باشد. بلی , بسیاری از مسائل این دوره که دیده نشده , برای من یک موفقیت بودند.

      شاید بعضی از دوستان فکر کنند من شکست خوردم , یا ضرر مالی کردم یا با مخ رفتم تو دیوار. من اصلا نه ضرر مالی کردم و نه ضربه روحی و نه … . بدلیل اینکه من بدنبال سود مالی نبودم که الان پس بیفتم . می خواستم با تلاش همه یک دوره برگزار کنم . تمام تلاشم رو هم کردم و این دوره نشد ولی اصلا ناراحت نیستم. دوباره تلاش خواهم کرد تا اعتماد افراد بیشتری رو جلب کنم.

      دوره بعدی را با قدرت برگزار خواهیم کرد .

      موفق باشید

  3. مبالغ همه دوستان عودت داده شد فقط دو تا از دوستان گرامی اعلام شماره حساب نکرده اند (آقایان صاحبی و قاضاریان) – لطف کنند و شماره حساب های خود را اعلام کنند تا مبلغ ارسال شود.

    موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.