قلب اسکرام

طی این چند روزی که از ثبت نام دوره های اسکرام می گذرد ، ثبت نام کنندگان در کورس های مختلف را بررسی کردیم و متوجه شدیم کمترین ثبت نام در دوره PSPO یا Professional Scrum Product Owner انجام شده است ولی واقعا چرا؟ آیا اینقدر نقش یک مالک محصول در تیم های اسکرام کم رنگ است که کسی حاضر نمی شود برای یادگیری وظایف این نقش خرج کند؟

به نظر من مسئله اصلی درک نکردن وظایف و یا پی نبردن به اهمیت یک مالک محصول خوب در تیم های اسکرام یا چابک می باشد.

با یک مثال می توان این قضیه را شرح داد. فرض کنید من یک نفر به عنوان مدیر شرکت ، تازه با چابک/اسکرام آشنا شدم و با خواندن چند مقاله از این متد خوشم آمده و می خواهم با شرکت در کورس های اسکرام این متد را در شرکت نرم افزاری خود اجرایی کنم. 3 کورس اسکرام پیش روی من هست که باید  انتخاب کنم ، من با خواندن این پست پی بردم که تیم ها نقش اساسی در چابک سازی دارند بنابراین برنامه نویس ها و توسعه گران تکلیفشان مشخص هست و چند نفر از برنامه نویس های شرکت به کورس PSD یا Professional Scrum Developer اعزام می شوند.

من هم به عنوان مدیر شرکت چون می خواهم اسکرام را در شرکت راه بیندازم به همراه مدیر فنی در کورس PSM یا Professional Scrum Master شرکت می کنیم. خوب بسیار عالی ، اما این کورس PSPO یا Professional Scrum Product Owner برای چه کسی مناسب هست یا اصلا چه لزومی داشته این دوره طراحی شده است؟

به نظر من تنها و تنها کسی قدر این دوره را خواهد فهمید که اقدام به راه اندازی و استفاده از اسکرام کرده باشد ، یعنی به عبارتی ارزش یک مالک محصول خوب ، زمانی درک می شود که از اسکرام استفاده شده باشد.

product-owner-blog-post.jpg (960×580)

امروزه مدیریت چابک محصول نیازمند مهارت هایی فراتر از نوشتن داستان های کاربر(User Story) یا مدیریت Product Backlog می باشد.یک مالک محصول حرفه ای نیاز به درک عینی از همه مواردی که ارزش های ویژه ای را برای محصول به ارمغان می آورد ، دارد.مدیران محصول باید به تکنیک هایی جهت ایجاد ، اندازه گیری و پایداری ارزش ها در سطح محصول و سازمان مجهز شوند.کورس PSPO به شرکت کنندگان تمامی موارد مورد نیاز جهت رسیدن به این درک را فراهم می کند.مواردی از قبیل درک نیازمندی های ذینفعان تا برنامه ریزی Release ها و تحویل محصول.

بطور کلی شرکت کنندگان در این دوره آموزشی یاد خواهند گرفت که چگونه نقش یک مدیر چابک را در محیط متغیر امروزی بازی کنند.در دوره اسکرام مستر حرفه ای به وظایف کلی مالک محصول اشاره می شود و بسیاری از جنبه های مرتبط با مدیریت محصول در این دوره مطرح نمیشود.از اینرواین دوره بطور تخصصی بر روی این نقش ( منظور Product Owner ) و تمرکز بر ایجاد و نگهداری ارزش برای مشتری بنا نهاده شده است.

با توجه به اهمیت این موضوع ، شرکت کنندگان در این دوره با استراتژی ها و تاکتیک های مرتبط به حداکثر رسانی انعطاف پذیری و ایجاد رضایت در مشتری در زمینه تولید محصولات نرم افزاری آشنا می شوند.سازمان های امروزی باید چابک شوند ! این تغییر و تحول اختیاری نیست بلکه بایدی و اجباری است.آنها برای حضور در عرصه رقابت باید این توانایی را داشته باشند که محصولات جدید ، یا بومی شده بر اساس نیازهای دیکته شده از سوی مشتری ، رقبا و فشار های بازار را در سریعترین زمان ممکن تولید و ارایه دهند.از آنجاییکه محیط همواره در حال تغییر است از اینرو آنها باید با استفاده از تکنیک های چابک خود را با محیط تطبیق دهند تا بتوانند به بقای خود ادامه دهند.آنها باید در عین انعطا پذیری ،توانایی پیش بینی و مدیریت ریسک پروژه ها را داشته باشند.

اگر مبحث مدیریت محصول کاری ساده بود ،نیازی به برگزاری این کورس نبود،ولی ،مدیران محصول مسئول به ثمر رساندن نیاز های اولویت بندی شده از سوی مشتری ،با توجه به شرایط بازار و کسب و کار خود با تدبیر مدیریت ریسک در محیطی پر از تغییرات هستند.علاوه بر این، آنها باید نیازهای اولویت بندی شده و علاقه مندی های شرکت خود را از سطح معماری گرفته تا سطح مباحث مالی به همراه رویکرد های استراتژیک را در نظر بگیرند.انجام تمامی این وظایف کاری بسیار مشکل است،چه در شرکت های بزرگ و چندملیتی و چه در شرکت های متوسط و کوچک که مشتریانشان نیازمند اصلاح مداوم محصولات بصورت آنی هستند.

این کورس تمامی نیازمندی های مرتبط به این وظایف را پوشش می دهد.در این کورس شرکت کنندگان یاد خواهند گرفت که چگونه نیازمندی های سیستم را بصورت تدریجی اولویت بندی کنند و همچنین با نحوه کارکردن به سبک چابک آشنا می شوند.هدف این است که با حداکثر سرعت مورد نیاز ، یک محصول با کیفیت را ارایه دهید.در این کورس گام های رسیدن به این هدف بطور کامل توضیح داده خواهد شد.

برای اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک مراجعه بفرمائید.

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.