تعهد پذیری چابک

شرکت ها و مدیران خط تولیدشان اغلب در پذیرفتن متدهای چابک مقاومت می کنند چون از کم شدن مسئولیت پذیری و از دست دادن کنترل شان در رسیدن به اهدافشان در حراس هستند.در عمل ، این اتفاق زمانی می افتد که توجه مناسبی به ارزش ها و معنی دقیق بیانیه چابک یا Agile Manifesto نمی شود.

روش چابک که منحصرا توسط تیم های توسعه در یک سازمان اتخاذ شود اغلب به این تله می افتند. بدون مشارکت افراد ، فرآیند ممکن است از حرکت بایستد و تجربیاتی که تیم در طول انجام پروژه کسب کرده به دلیل عدم تمرکز کافی از دست رود.

اصلی که به سادگی فراموش می شود این است که:

توانمند سازی تیم ها احتیاج به خود مسئولیت پذیری دارد.

در متد آبشاری یا Waterfall جنبه های بسیار زیادی از ایجاد مسئولیت پذیری توسط ابزار ها،اندازه ها و فرآیند ها برآورده می شوند که در متدولوژی مشخص شده است.حذف اینها و کاهش وابستگی تیم به فرآیند های سنتی ، مدیریت مسئولیت پذیری را از مدیر پروژه و چشمان بی روح قوانین آن متودولوژی ، در دستان مردمی قرار می دهند که می توانند احساساتی،آشفته و ترسو باشند که دقیقا کسب و کار باعث این ترس ها می شود. زمانی که تغییر به خوبی انجام پذیرد، نتیجه می تواند شگفت انگیز و همراه با پاسخ دهی سریع به بازار،پاسخ سریع به تغییرات کسب و کار،کم کردن کارهای تکراری و کم کردن میانگین هزینه ها باشد.ولی زمانی که به خوبی انجام نگیرد و تیم به یکدیگر اعتماد نداشته باشند، فرهنگ سرزنشی ساخته می شود که CYA ) CYA در واقع روشی است که در خدمت مصون ماندن از مجازات های قانونی و مدیریتی،انتقاد و یا هرگونه اقدامات تنبیهی می باشد )بالاترین ارزش تیم می شود.

چطور می توانیم بهتر انجامش دهیم؟

اولین قدم برای حل مشکل شناخت زنجیره ارزش های بنیادی است که باید برای درست کارکردن چابک فراهم شود.

 102412_1252_BuildingAgi11.png (594×143)

یک تیم خودسازمان ده هدف واقعی دارد: برای شکل گیری اعتماد بین اعضای تیم نیاز است که مشکلات شخصی، بدون ترس و خودآگاهی بیان شود. همه صفات دیگری که در تیم نیاز دارید همان قرارداد های اجتماعی هست که در جامعه شاهد آن هستیم و داشتن رفتارهایی از این دست است: مدیری خدمتگذار، سوال پرسیدن، تقاضای کمک کردن، جدال بین عملکرد و بازه زمانی، فرضیات چالش برانگیز، بررسی کد سازنده و بسیاری دیگر.این تجسم درستی است از “People over process” یا “افراد و تعاملات بالاتر از فرایندها”.

مسئولیت پذیری داخلی می تواند پس از آن بر روی شکل گیری اعتماد ساخته شود که تیم نسبت به تعهدات خویش پاسخگو است و نقش اساسی در برآورده ساختن اهداف اسپرینت بر عهده دارد. این دقیقا مسئولیت پذیری انفعالی هست و بدون داشتن تعهدات کامل، هریک از اعضای تیم، به روش های سنتی بر خواهند گشت.

این مسئولیت پذیری و سنجش به فرآیند توسعه ای ختم می شود که بازخوردی از فعالیت های گذشته، راهگشایی برای تنظیم اهداف و تعهدات آینده می شود. تصور کردن یک تیم توانمند که برای آن به صورت خودکار تلاش نمی کند سخت است.

سرانجام نرم افزار عالی هدف نهایی است و توصیفی است از تلاش تیم ها.(البته انتخاب دیگری مانند تعطیلی پروژه نیز وجود دارد که ممکن است انتخاب دوم ما باشد).

مسئولیت پذیری چه ویژگی هایی دارد ؟

زمانی که به تیم هایی با عملکرد بالا نگاه می کنم،سه سطح درهم تنیده از مسئولیت پذیری وجود دارند که مکمل یکدیگر هستند:

102412_1252_BuildingAgi21.png (421×337)

پاسخگویی محصول

آیا این عملکرد و رفتار، انتظارات مالک محصول را براورده می کند؟

معیار سنجش: معیارهای پذیرش یا Acceptance Criteria

پاسخگویی زمان بندی

آیا کارها در طول اسپرینت تمام شده است؟

زمان انتظار رفته و یا تخمین کمبودها برای حل مشکلات مناسب بود؟

معیار سنجش: Burndown, Velocity, Impediment Logs

پاسخگویی تیم

آیا حضور من به منظور پشتیبانی از تیم ، هدفمند بود؟

معیار سنجش: standup meetingها چیزی فراتر از یک به روزرسانی وضعیت بودند؟

جلسه برنامه ریزی اسپرینت، دموها و بازنگری ها واقعا اتفاق افتادند؟

در عمل ببینیم

بوجود آوردن مسئولیت پذیری حرکتی است که به طور عمد توسط تیم اتخاذ می شود و تحویل محصول کارکننده ، هدف نهایی می باشد. من بخش ها و گام های زیادی رابه دلیل مشکلات تحویل محصول حذف کرده ام ولی در هر مورد، پشیمان شده ام و به شناخت محصول برگشته ام که تیم برای آن و پروژه ، سختی های زیادی کشیده بود.نظر شما را به تعدادی از اصول راهگشا جلب می کنم:

  • همیشه برای شروع پروژه واقعی ، زمان کافی اختصاص دهید و تشخیص دهید که تیم برای اعتماد به یکدیگر مدت زمانی را طلب خواهد کرد.برای روش4 مرحله ای توسعه گروه تاکمن یعنی ساخت تیم،جدال ایده ها،تفکر صرف بر روی موفقیت اهداف تیم،اجرای فرآیند با انگیزه و دانش کافی ، زمانی را اختصاص دهید. ولی این کار را بوسیله آموزش تیم بر روی گام ها و پیدا کردن فرصت ها انجام دهید. بدون آن تمرکز همگانی، شما در حلقه ای نامتناهی بین دو مرحله جدال ایده ها و موفقیت اهداف تیم گیر خواهید کرد.
  • پیگیری تعهدات در standup meeting ها.داشتن Task ای با نام “تقریبا تمام”برای چندین روز بهتر است یا داشتن کسی که متعهد به انجام یک روزه آن است تا بتواند از روی نقشه محو اش کند و از سقوط سرعت یا Velocityتیم جلوگیری کند؟.تیم توانمند باید برای طرح کردن این سوال واهمه ای نداشته باشد. این یک خود انگیزه دهی می شود برای انجام دادن وظیفه ها.با همه این هایک standup meeting که هرکس فقط اعلام وضعیت میکند تقریبا بی فایده خواهد بود.
  • استفاده از موانع به عنوان سرگرمی ای برای به چالش کشیدن لغزش ها،بخش های story ها،تعویقstory ها و زمان های از دست رفته.همه این ها خود دارای موانع بسیاری هستند.این یک زنجیره را در مسئولیت پذیری ایجاد میکند و می تواند ابزاری گرانبها در فرآیند خود بهبوددهی باشد.
  • زمانی که زیر فشار هستید،sprint planning،Demo ها و retrospective ها را رها نکنید.این ها ابزارهای شما هستند برای مدیریت مشکلات و خاتمه دادن آن.مانند ماشین آتش نشانی است که به سوی ساختمان آتش گرفته در حرکت است ولی آنرا به دلیل آنکه کند است رها کنیم.

آوردن مسئولیت پذیری به درون تیم توسعه ،لذت بخش خواهد بود و نکته با اهمیتی است برای تعامل کسب و کار و چابک سازی.

297706_2367340000075_657578356_n.jpg (362×345)متن حاضر ترجمه این متن به تلاش دوست عزیز مبین رنجبر می باشد :

 مبین رنجبر هستم مهندسی نرم افزار خوندم،7 سال سابقه برنامه نویسی تحت ویندوز و 2 سال سابقه تحت وب وموبایل رو دارم،علاقه مند به پژوهش در ضمینه های مدیریت پروژه،کارآفرینی در حوزه تکنولوژی و تجارت نرم افزار هستم.

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

1 دیدگاه در “تعهد پذیری چابک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.