دوازدهمین سالگرد تولد دنیای چابک

امروز 13 ژانویه یا 23 دی روز تولد دنیای چابک هست، دوازدهمین تولد (: دوازده سال پیش با اولین پست با عنوان اسکرام چیست، در ۱۳ ژانویه ۲۰۱۰ داستان شروع شد (البته آن موقع آدرس وبلاگ این آدرس فعلی نبود، و ما حداقل چهار بار آدرس سایت و وبلاگ را کامل عوض کردیم …)

این وبلاگ سرآغاز اتفاقات بزرگی برای من و حرکت های مثبتی در جامعه نرم افزار کشور، تشکیل و تقویت جامعه چابک ایران بود. رویدادها، دور هم جمع شدن ها، آشنایی ها، تبادل نظرها و …

از کجا شروع شد؟

اوایل شروع به کار بیشتر نوشته ها ترجمه یا ایده اصلی آن از یک متن خارجی گرفته شده بود، اما در سالهای اخیر نوشته ها بیشتر تجربیات و حتی ایجاد پرکتیس های جدید است؛ البته بخاطر تنبلی یک سری از نوشته های انگلیسی خودم در مدیوم هنوز به فارسی ترجمه نشده اند.

سال ۸۷ مدیر پروژه فنی و تیم لیدر یک محصول حسابداری به نام مانی بودم. برای تعامل بهتر با بچه های تیم و جلو بردن موثر کارها بدنبال روشهای متفاوتی می‌گشتم که به صورت اتفاقی و دیدن یک ویدئو در یوتیوب با مفهوم چابک و اسکرام آشنا شدم. خوب این شد که در همین تیم من شروع کردم از همین مفاهیم استفاده کردن، بعد چند سال و کار کردن در چند تا تیم پروژه دیگر شروع کردم نوشتن که از سال ۲۰۱۰ شروع دنیای چابک و ارتباط با دوستان چابک در کل ایران بود.

چه گذشت در این چند سال

شاید اولین اتفاق بزرگ حوزه چابکی در ایران حضور دوست خوبم هنریک در ایران بود. هنریک کنیبرگ در واقع یکی از مربی های تاثیر گذار شرکت اسپاتیفای، Lego … و از مبدعین روش اسپاتیفای است. با آشنایی که از ترجمه بیانیه چابک به فارسی با هنریک کنیبرگ داشتم ، از او دعوت کردیم که اولین دوره اموزشی CSM یا Certified Scrum Master ایران رو برگزار کند و او هم با سختی هایی که وجود داشت دعوت را پذیرفت و به همراه دوست دیگرمون رضا فرهنگ به ایران امد و اینگونه ما توانستیم اولین دوره رسمی اسکرام را در ایران برگزار کنیم (: که بعدها هنریک بلاگ جالبی راجع به ایران انجام داد.

IMG_2127.jpg (1023×768)
IMG_1447.jpeg (1152×768)

بعد از حضور هنریک، با پیشنهاد او انجمن چابک ایران متولد شد، ابتدا یک گروه ایمیلی گوگل درست کردیم و بعد منتقل شدیم بر روی تلگرام که امروز بیش از سه هزار نفر عضو دارد.

بعدها دوستان معتبر خارجی دیگری نیز در ایران حضور پیدا کردند. مانند فیصل محمود از لندن. که او در شرکت‌های معتبر انگلیسی و فنلاندی مثل داچ بانک، HSBC بعنوان مربی چابک کار کرده بود.

IMG_2979.jpg (1620×1080)

برگزاری اولین دوره Disciplined agile delivery در ایران نیز جزو یکی از اتفاقات خوب اکوسیستم چابک ایران بود.

photo_2016-08-07_00-52-52 - Copy

اتفاق خوب بعدی تشکیل دورهمی چابک کاران بود که با عنوان اجایل دوناتز شناخته میشد.

برای اینکه نوشته های وبلاگ فقط از روی رویا و کتاب ها و صرفا تئوری نباشد، حتما باید خودم تجربه می‌کردم، برای همین با شرکت های مختلفی شروع به همکاری کوتاه مدت، بلند مدت و حتی برخی جاها آموزشی کردم.

برخی از تجربیات مکتوب شده:

همه ما در هر سطحی نیاز به معلمین و مربیان با تجربه تر از خودمون داریم، برای همین فکر کردم اگر با دوستان با تجره در ارتباط نباشیم، احتمالا در همان فضای بسته ذهنی که ما برای خودمان درست کردیم و فکر می‌کنیم همین تعریف و بینش ما از چابکی درست است باقی خواهیم ماند. برای مثال، طریقه تدریس من بسیار متاثر از هنریک کنیبرگ بوده است، و سبک مربی گری، متاثر از آموزه های خانم لیزا ادکینز.

گرفتن مدارک حرفه ای هم بخشی از سفر من در این سال ها بوده است، مثل CSM – PSM – PSPO – CDA – Management 3.0 و البته دوستان خارجی به من، بعنوان نماینده از ایران لطف داشتند و بنده را بعنوان یک متخصصین حوزه چابکی در کتاب Who-is-Agile معرفی کردند.

agile-engine-by-asad-safari-2-638

الان چه خبرهست؟

فعلا خود من بعنوان مربی چابک و تیم لید در شرکت بریتانیایی Yoello مشغول به کار هستم. روشهای جدید در حوزه شرکتهای استارتاپی در حال رشد رو آزمایش و استفاده می‌کنیم.

تجربه شما از دنیای چابک چه بوده است؟

یکی از چیزهایی که ما در چابکی یاد گرفتیم گرفتن بازخورد مستمر است. خیلی خوشحال میشوم اگر بتوانیم فیدبکهای شما را هم داشته باشیم، نوشته های دنیای چابک در بهبود رشد شخصی خودتان، تیم یا شرکتی تاثیری چقدر تاثیر داشته است؟ آیا سبب ساز ایجاد یک نگرش در شما شده است؟ یا هر بازخوردی که فکر میکنید به اشتراک گذاری آن میتواند برای ما جالب باشد.

چابک و موفق باشید

اسد صفری

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.