4 اصل برای موفقیت در مدیریت پروژه

در این نوشته قصد ندارم مثل بقیه برای مدیر پروژه ها نسخه بپیچم و از مشاهده عناوینی مانند 10 کلید موفقیت ,  13 راه خوشبختی ,  47.5 دقیقه تا بهکامی و … حسی خوشایندی به من دست نمی دهد . ولی چه کنم که عنوان دیگری برای این پست پیدا نکردم .

4 اصل برای موفقیت در مدیریت پروژه عبارتست از :

  • ارتباط
  • سازمان دهی
  • حل مشکلات / تصمیم گیری
  • ایجاد تیم های خوب

http://www.cvr-it.com/images/Sailor-Listening.jpgارتباط

ارتباط فقط شامل صحبت کردن ساده با اعضای تیم  و یا ارائه چند اسلاید به مشتری نیست . ارتباط در مورد انتقال دانش ,  به اشتراک گذاری ایده ها ,  حل مشکلات و فراهم سازی و یا بروز رسانی اطلاعات جدید می باشد . بلی ما برای برقراری ارتباط می نویسیم و صحبت می کنیم ولی برای استادی این مقوله به نگاهی عمیق تر نیاز است .

یک مدیر پروژه باید قادر به برقراری ارتباط موثر در در هر یک از فرم های  نوشتن ایمیل و یا تولید مستندات طرح ، نقشه ها ، مشخصات ، گزارشات ، دستور کار ، وضعیت به روز رسانی ها و امثال الهم باشد . و به همان اندازه  توانایی شما در به فعل کردن افکار و گرفتن نکات مهم در محیط ارتباطی  مهم است . گذشته از این که مخاطبان شما آیا در تیم پروژه خود ، هیات اجرایی ، مشتریان خارجی ، و غیره هستند ، شما باید قادر به برقراری ارتباط ایده های خود و اطمینان از این که آنها فهمیده اند  و نه این که فقط به شما گوش داده اند و چیزی دستگیرشان نشده است .

اگر شما نمی توانید تیم خود را مجاب به خرید ایده های خود بکنید ,  اگر شما نمی توانید مستندات با کیفیت بالا با اطلاعات به جا برای اشخاص به جا در زمان مناسب تولید کنید ,  احتمالا در امر مدیریت پروژه با مشکل مواجه خواهید شد .

http://www.persistenceunlimited.com/wp-content/uploads/2007/09/organize_it.jpgسازماندهی

شما به عنوان مدیر پروژه باید نسبت به پیگیری تیم پروژه ، پیشرفت تیم ، مدارک و اسناد پروژه های متعدد ، گردش اطلاعات  ، تغییرات در پروژه (محدوده ، برنامه ، امکانات ، برنامه ریزی ، مسائل ، و غیره .) ، اقدام به عمل آورید . اگر شما قادر به پیگیری همزمان چندین مورد برای نگه داشتن موارد در مسیر شیوه سازماندهی شده نباشید  ، ممکن است خود را در حالت درهم شکستن پیدا کنید.

برای تمرین این مورد می توانید برای خود از کارهایی که باید انجام بدهید یک checklists درست کنید و براساس این checklists عمل نمایید .

http://www.justdoitcomputersolutions.net.au/images/problem.jpgحل مشکلات / تصمیم گیری

مدیر پروژه خوب باید قادر به نگه داری یک عکس بزرگ از پروژه در ذهن خود باشد ,  حتی زمانی که وی در حال کار بروی جزئیات می باشد . این به مدیر پروژه امکان حل سریع و رفع رجوع مشکل را می دهد .

مشکلی پیش می آید . آیا این مشکل در حیطه کاری شما است ؟  مشکل را تحلیل نمایید البته با توجه به همان عکس بزرگی که در ذهن دارید . لیستی از راه حل هایتان آماده کنید و بهترین راه حل را برای مشکل مذبور اجرا نمایید . تصمیم گیری نیز یکی از اساسی ترین کارها و اصول موفقیت مدیریت پروژه می باشد .

ایجاد تیم های خوبhttp://th06.deviantart.net/fs36/300W/f/2008/261/2/a/TF2__WE_MAKE_GOOD_TEAM_by_alciha.jpg

این تیم پروژه  می باشد که موفقیت شما را تعریف می نماید . در اغلب موارد ما افراد و اعضای تیم را انتخاب نمی نماییم ولی ما می توانیم نحوه مدیریت این اعضا و نحوه خروجی این اعضا را انتخاب نماییم . البته شاید بگویید اگر تیم موفقیت را تعریف می نمایند پس نقش مدیر پروژه چیست ؟ تمام تلاش را شما برای انگیزه بخشیدن به تیم و ایجاد ارتباط و سازماندهی انجام داده اید . مدال افتخار همیشه برای سرداران است و نه برای سربازان .

چگونه می توان به تیم انگیزه لازم برای انجام پروژه را داد ؟  تصویر روشن و واضحی از برآیند و خروجی پروژه برای اعضای تیم بسازید و به آنها در پیدا کردن راه خود به سمت موفقیت کمک نمایید . احساس آنها در مورد پروژه و نقش خود در پروژه جویا شوید . به آنها نشان بدهید که در کجا می توانند کمک بکنند . به حرف هایشان گوش دهید . سعی کنید همه  را در بحث ها شرکت دهید ,  آنها را به چالش بیندازید .

آیا اینها راه خوشبختی و موفقیت مدیریت پروژه می باشد ؟ البته نه ,  اینها فقط یک لیست کوتاه از نقش مدیریت پروژه می باشد و در حد یک تذکر و یادآوری می باشد  .

منبع اصلی  PM Bistro

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

1 دیدگاه در “4 اصل برای موفقیت در مدیریت پروژه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.