Daily Standup Meeting و مشکلات همراه

پیش نیاز فهم این پست آشنایی با اسکرام می باشد در صورتی که  آشنا نیستید می توانید اول این پست و بعدا این پست را مطالعه بفرمایید :

یکی از آداب اصلی Scrum  برگزاری متینگ سرپایی روزانه یا جلسه روازنه  می باشد . معمولا بنابه تجربه  تیم های ایرانی که در حال اسکرامینگ هستند در این جلسه حسابی با مشکل مواجه می شوند . در این پست  قصد دارم مشکلات این نوع جلسات را بررسی کنم و راه حل هایی در این باب ارائه نمایم.

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/05/standup1.jpg?w=500

قبل از اشاره به مشکلات این جلسات جا دارد تا کمی به مزایای Daily Standup Meeting بپردازیم . از جمله مزایای این جلسه می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • به Self-Organize شدن تیم کمک خواهد کرد .
  • باعث ژل شدن تیم می شود . (باعث بوجود آمدن اعتماد می شود)
  • باعث به وجود امدن محیط همکارانه (collaborative) می شود .
  • باعث بوجود آمدن محیط فعالانه (َActive) برای تیم می شود .
  • مشخص کننده فهم اشتباه  و Big Picture های غلط اعضای تیم می تواند باشد .
  • مشخص کننده Dependency های بین Feature های مختلف می تواند باشد .
  • و …

اما از جمله مشکلات این جلسه روزانه  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • ارائه گزارش به مدیر : این مشکل مرسوم ترین مشکل در این جلسات می باشد .هر فرد که صحبت می کند ,  به صورت مدیر و یا Scrum Master خیره می شود و انگار فقط دارد با او صحبت می کند  که در این حالت دیگران میلی به گوش دادن به صحبت های او ندارند . اولا بهتر است تیم به صورت نیم دایره در جلوی Task board بایستند تا همه بتوانند یکدیگر را ببینند . اگر مدیر متوجه شد که همه فقط به او گزارش کار می دهند بهتر است جلسه را ترک کند و یا در عقب بنشیند و در معرض دید نباشد .
  • دیرکردن افراد : معمولا اگر جلسات در اول صبح و هنگام شروع به کار باشد می توان حدس زد که افرادی مانند تاپ ها دیر خواهند آمد و در وسط و یا آخر جلسه خواهند رسید . در این حالت لازم نیست جلسه دوباره برگذار شود و یا صحبت ها تکرار شود . در این حالت  مدیر وظیفه دارد که عملکرد کسانی دیر می کنند را بررسی نماید . اگر همیشه دیر می کنند باید علت یابی کرد . اصلی ترین علت این تاخییر می تواند بی میلی افراد به این جلسه باشد . در این حالت باید مدیر با تاخییر کننده صحبت نماید و اهمیت این جلسه را برای وی آشکار سازد چراکه احتمال دارد او از اهمیت این جلسات بی خبر می باشد . اگر این تاخییرات دوباره انجام شد ,  مدیر می تواند با نشان دادن اقتدار خود توبیخ و یا حتی این آقایان تاپ اخراج نماید . (Agile با کسی شوخی ندارد)
  • بی میلی افراد به گوش دادن صحبت دیگران : در این حالت هم بهتر است مدیر با گوش زد کردن و آشکار کردن اهمیت این جلسات در رشد و پیشرفت تیم ,  اعضای تیم را ترغیب به فعال بودن در این جلسه بکند.
  • طولانی شدن جلسه : این جلسه نباید بیشتر از 15 دقیقه طول بکشد . اما برای تازه کارها تا 1 ساعت جا دارد ولی باید به حد استاندارد برسند .
  • متفرقه بازار :  آفت دیگری که می تواند غریبان گیر این جلسه بشود متفرقه بازار است . مثلا احمد که دو روز در مرخصی بود و تازه برگشته است در جلسه روزانه اسکرام از سفر به شمال خود تعریف می کند که باید مدیر عزیز و یا اسکرام مستر عزیز با رعایت ادب احمد را به راه راست هدایت کند و قوانین جلسه را گوش زد نماید .
  • فروم شدن جلسه : بعضا شاهد این هستیم که جلسه روزانه تبدیل به جلسه تبادل تجارب فنی می شود . زمانی که رضا می گوید من می خواهم امروز پایگاه داده XML را پیاده کنم  ولی بلد نیستم ,  در این هنگام است که جلسه تبدیل به یک بحث فنی می شود . در این حالت بهتر است از کسی که در این زمینه تجربه وافی و کافی را دارد در خواست شود که چند ساعتی را با رضا pair یا جفت شود تا او بتواند  راه بیفتد .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.