چابکی خود را ارزیابی کنیم

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/06/assessment1.jpg?w=592همانطور که در پست چابک سازی سازمان ها بیان گردید در هر زمان (چه قبل از شروع و چه بعد از شروع به چابک سازی) باید سطح آمادگی تیم توسعه و مدیریت در توسعه چابک را سنجید . این کار معمولا توسط مربیان و اساتید Agile انجام می شود اما به این دلیل که در ایران مدیران به چنین خدماتی ارزشی قائل نمی شوند (ارزش صرف هزینه ندارد ولی اگر رایگان باشد صد تا ارزش یا بیشتر ارزش دارد) و این سرویس ها جزو خدمات ضاید محسوب می شود , تصمیم به ساخت سنجش گر رایگان در وب نمودم که این هم خدمت دیگر بنده در زمینه Agile  به ملت ایران باشد(باشد که مورد قبول واقع شود) .

ارزیابی شرکت توسعه نرم افزار چیست ؟

نمی توان با عجله و بدون ارزیابی توانایی سازمان و افراد شروع به چابک شدن کرد . مثلا فردا روز آقای مدیر از راه  می رسد و همه کارکنان رو جمع می کند و بعد از نطق در مورد فواید Agile می فرماید : “دوستان امروز می خواهیم Agile بشویم و سعی کنید تا امروز عصر کار را تمام کنید  ,  اینم مقالات وبلاگ دنیای چابک ,  زود بخونید تا شروع کنیم . هی ممد تو اسکرام مستر , خانم منشی به اون کاظمی (مشتری) زنگ بزن بیاد که اون Product owner ماست , دوستان زود باشید که سود ها و پول های کلان منتظر ما هستند و دیر بجنبیم از کف رفتند ” .  و اینگونه خواهد بود که شاید بر خواهیم گشت به متد قبلی و یا ایست قلبی .

در مورد Agile هم اول سازمان باید مورد ارزیابی قرار بگیرد . باید (و دوباره باید) وضع و اوضاع فعلی سازمان استخراج و مستند سازی شود . به طور ساده باید فهمید که سازمان هم اکنون چگونه کار می کند و چگونه توسعه می دهد,  وضع ارتباطی آن با مشتری چگونه است اصلا چگونه مدیریت می شود و … . سپس با توجه به نقاط ضعف و کاستی های موجود , آموزش ها و توصیه های لازم باید اتخاذ شود .

در سنجش ما هم نقاط قوت و ضعف شرکت و یا سازمان توسعه نرم افزار آشکار خواهد شد و شما در آینده خواهید توانست بر اساس این گزارش برنامه ریزی نمایید .

این برنامه برای سازمان ها و شرکت های زیر توصیه می شود:

  • شرکت هایی که می خواهند به توسعه چابک انتقال یابند
  • شرکت هایی اوایل توسعه چابک هستند
  • شرکت هایی که در انتقال به چابک با شکست یا مشکل مواجه شده اند
(به دلیل اینکه این برنامه در حالت Beta می باشد ,  در صورت مشاهده هر نوع باگ و یا خطا ,  خوشحال خواهم شد که من را مطلع نمایید)
یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.