تیم های چابک ایران – بانک داری مدرن

بعضی از دوستان گرامی بر ما خرده گرفتند که شما این همه بر طبل چابک بودن می زنید، کو خروجی شما؟  نشان دهید تیم های چابک را بر ما، این با فرهنگ ما سازگار نیست و شما دارید فقط حرف خودتون را می زنید و… . با توجه به اینکه صحبت این دوستان نیز درست است از این به بعد قصد داریم در یک سری پست تیم های چابک را در سرتاسر ایران معرفی کنیم، بعضی از این تیم ها از خدمات و آموزش های خود من استفاده کرده اند و بعضی ها مستقل طی مسیر کرده اند.

هدف از معرفی این تیم ها نشان دادن “شدن و امکان پذیری تغییر” است. تغییری که بسیاری از آن می ترسند ولی باید برای بودن در این بازار رقابتی اندیشید، تغییر کرد و چابک بود.

اولین تیمی که می خواهیم با آن شروع کنیم تیم بانکداری مدرن پردازشگران سامان است.

شرکت پردازشگران سامان از نظر وسعت می توان آن را در رده شرکت های وسیع در نظر گرفت (بدلیل چند تیمی بودن  و تعداد نفرات هر تیم)

ما فقط به یکی از تیم های آنها خواهیم پرداخت که همان تیم بانکداری مدرن. این تیم از فرآیند اسکرام استفاده می کند

البته قبل از بررسی ، قابل ذکر است که معرفی این تیم به این معنی نیست که این تیم در حد صد در صد چابکی است و دیگر کار تمام شده است، خیر، بلکه این تیم شروع خوبی داشته و خوب پیشرفته است و حتما جای پیشرفت دارد و ما نقاط مثبتی که این به دست آورده است اشاره خواهیم کرد

تیم

  • تیم اسکرام با هم در یک جا مستقر است
  • اعضای تیم  در نقش های فرا وظیفه ای کار می کنند
  • اعضای تیم با هم برای تکمیل آیتم های اولویت بالا تلاش می کنند
  • تمامی نقش های لازم برای ارائه محصول وجود دارند
  • تیم محصول را به صورت برش های عمودی توسعه می دهد

اسکرام مستر

  • تیم یک اسکرام مستر دارد
  • اسکرام مستر در خدمت تیم است و نقش رهبر خدمت گزار را دارد
  • اسکرام مستر نماینده تیم برای صحبت با مدیریت و دیگر نفرات است
  • اسکرام مستر همکاری نزدیکی با مالک محصول دارد

مالک محصول 

  • تیم یک مالک محصول دارد
  • مالک محصول اختیار و دانش اولویت بندی نیازمندی های را دارد
  • مالک محصول به صورت مستقیم با تیم در ارتباط است
  • مالک محصول به تصمیمات تیم احترام می گذارد
  • مالک محصول همیشه در دسترس است
  • مالک محصول زمانی که داستانی تکمیل شد آن را می پذیرد و بازخورد های خود را ارائه می کند

تکمیل شد

  • تعریف تکمیل شد تیم شامل تست نیز می شود
  • تیم برای دست یافتن به تعریف تکمیل شد به دیگران وابسته نیستند

برآورد

  • برآورد توسط تیم انجام می شود
  • مالک محصول در هنگام برآورد تیم حاضر است
  • همه اعضای تیم در برآورد شرکت می کنند
  • آیتم های اولویت بالا به اندازه ای کوچک هستند که می توان چندین تای آنها را در داخل یک اسپرینت قرار داد
  • تیم از پلنینگ پوکر برای برآورد استفاده می کند

جلسه برنامه ریزی اسپرینت 

  • همه اعضای تیم شرکت می کنند
  • مالک محصول آیتم های با اولویت بالا را برای تیم ارائه می کند
  • همه اعضای تیم به صورت فعالانه در پرسش از مالک محصول حضور دارند

اسپرینت

  • تیم معمولا چیزی را که وعده کرد بود ارائه می کند
  • طول اسپرینت بعد از هر اسپرینت تغییر نمی کند
  • داستانی که در یک اسپرینت شروع می شود معمولا در همان اسپرینت تمام می شود
  • تیم در طول اسپرینت اضافه کاری نمی کند

جلسه روزانه اسکرام

  • در یک زمان و یک مکان برگزار می شود
  • هر کس به سه سوال جواب می دهد
  • مالک محصول معمولا در چند جلسه در کنار تیم می ایستد
  • اعضای تیم به جای اسکرام مستر داستان ها را روی برد حرکت می دهند

دموی اسپرینت

  • جلسه بررسی دموی در انتهای اسپرینت انجام می شود
  • دموی شامل نرم افزار کار کننده از محصول می باشد
  • تنها داستان هایی که توسط مالک محصول پذیرفته شده اند دمو می شوند

بک لاگ اسپرینت

  • تیم دارای بک لاگ اسپرینت است
  • بک لاگ اسپرینت شفاف و قابل دید برای همه است

ارزش های چابک

  • گفتگوی تیم به صورت چهره-به- چهره و کاملا بر مبنای اعتماد
  • اعصای تیم در کنار یکدیگر قرار دارند
  • سازمان تیم به صورت خود سازمانده و فرا وظیفه ای است
  • قابلیت تغییر مسیر خوب است
  • شیوه طرح ریزی به صورت : Just enough
  • شیوه پذیرش فرآیند به صورت : Analyze/Adapt/Implement

دست آورد های چابک

این تیم همانند تیم های دیگر در شکت های وسیع برای بدست آوردن اعتماد مدیران رده بالا با مشکل مواجه بوده اند ولی با انجام چندین پروژه با این فرآیند توانسته اند اعتماد آنها را جلب کنند و تیم و مدیران خوشحالی را در کنار هم جمع کنند. امیدوارم دیگر تیم های این شرکت نیز حرکت چابک سازی خود را شروع کنند

اما از خوبی ها و چابکی گفتیم، این تیم ضعف هایی نیز دارد ولی در مقابل دست آوردهایی که بدست آورده است چیزی نیست و حتما در آینده پیشرفت های بهتر از امروز بدست خواهد آمد.

چابک و موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

5 دیدگاه در “تیم های چابک ایران – بانک داری مدرن

  1. بسیار عالی اما به نظرم قسمت ضعف ها را بیشتر باز می کردید چون قصه موفقیت در نمونه های خارجی هم زیاد است.

  2. جناب جعفری، درست می فرمایید ولی عمدا مطرح نکردم
    زیرا :
    1- نقطات روشن را نشان می دهیم تا به امکان پذیر بودن این تغییر باور داشته باشند و دیگران هم حرکت خود را شروع یا منسجم تر کنند.
    2- ایرادات و مشکلات را با خود تیم مطرح و مرور کردیم و از آنها قول گرفتیم که چابک تر شوند.
    3- تا همین روز ما مشکلات را در همین وبلاگ مطرح می کردیم، ولی از موفقیت ها نمی گفتیم و زمان ان فرا رسیده است.

    اما مهمتر از اینکه من مشکلات شرکت ها و تیم ها رو با اسم نبردن در خلال پست های قبلی مطرح کردم و می کنم، و این را درست نمی دانم که به صورت عمومی با نشان دادن مشکلات یک شرکت خاص، آنها رو در مقابل انتقادات قرار دهم .

    دوباره عرض میکنم که یکی از گام های تغییر یا محرک تغییر “نشان دادن یا پیدا کردن نقاط مثبت است” و ما بدنبال آنها برای جامعه مون هستیم.

  3. تنها داستان هایی که توسط مالک محصول پذیرفته شده اند دمو می شوند

    این یعنی چی؟
    مگه تو جلسه ی دمو نیست که افراد دمو رو ارائه میکنن و تو همون جلسه ممکنه مورد پذیرش قرار بگیره یا نگیره
    یعنی چی که اون هایی که پذیرفته شده اند دمو میشوند ؟؟؟

پاسخ دادن به admin لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.