10 نکته لازم برای اسکرام مسترها

1- هیچ وقت و هیچ وقت قبل از مشورت با تیم، قول انجام کار جدید را به دیگران ندهید، حتما باید نظر تیم در این مورد گرفته شده باشد.

2- به خاطر داشته باشید شما آنجا هستید تا تیم خوب به نظر برسد، نه خود شما. حقیقت تلخ این است که اگر تیم خوب به نظر برسد شاید رئیس فکر کند اصلا نیازی به شما هست؟ اما مدیران خوب می داند که اسکرام مستر نقش مهمی در این تیم خوب داشته است.

3- با اجرای کتابی اسکرام و چابک افراد تیم را از بین نبریم. اسکرام و خود چابک با دستورالعمل نیامدند. کتاب های مختلفی که وجود دارند در مورد نظرات افراد مختلف است. مهمترین اصل این است که شما پایبند به اصول و ارزش های چابک باشید. مثلا اگر از “داستان کاربر” استفاده نمی‌کنید، به این معنی نیست که چابک نیستید.

4- هیچ چیز پایدار یا ثابت نیست، از آزمایش چیزهای جدید نترسید. مثلا اسپرینت های سه هفته را تست کنید، یا نوع جدید برگزاری جلسات روزانه.

5- مطمئن شوید، افراد تیم و ذی نفعان همدیگر را به عنوان یک جفت نگاه کنند نه ما و آنها. اصولا اگر این دید وجود داشته باشد که آنها و ما جداییم، دید مبتنی بر ارزش ایجاد نخواهد شد.

6- از تیم در مقابل دو چیز محافظت کنید: 1- بعضی اوقات مالک محصول یا دیگران، به صورت تهاجمی، چیزهای بسیار زیادی در مدت محدود از تیم می‌خواهند که معمولا منجربه کار کم کیفیت یا دور زدن استانداردهای خود تیم می شود، در این موارد شما از تیم محافظت می کنید 2- اما مورد دوم که مهم تر از مورد اول است، از تیم در مقابل ”از خود راضی بودن” محافظت کنید، یعنی اینکه فکر کنند به آخرش رسیدند و باید بدانند که همیشه نقطه بهبود وجود دارد.

7- واژه شکست را از ادبیاتمان خارج کنیم. در بستکبال وقتی یک شوت از راه دور وارد سبد می شود اصلاحا گفته می شود “فیلدگل” اما اگر داخل سبد نشود، می گویند”فیلدگل اتمپت”، یعنی سعی شده است. هر وقت پلن یا هدفی تعیین شود اما انجام نپذیرد، این به معنی شکست نیست، بلکه تلاشی است که می شود آن را بهتر کرد.

8- از افراد تیم قدردانی کنید، اما لطفا نه غیرواقعی. افراد متوجه این تعریف و تمجید الکی می شوند. ولی هر زمان کار خوب یا درستی انجام دادند، از آنها تعریف کنید.

9- اعضای تیم را دعوت کنید با کار و فسلفه کار شما بیشتر آشنا شوند، حتی بخشی از کار شما را انجام دهند. شاید در اوایل کار لازم باشد همه جلسات را خودتان برگزار کنید، ولی می توانید کم‌کم از آنها بخواهید این کار را انجام دهند. تا جایی که انگار به شما نیازی نیست، البته همیشه به شما نیاز هست (:

10- لطفا ساکت باشید و گوش کنید. از ساکت ماندن نترسید، بگذارید جواب از سمت تیم بیاید. البته در عمل سخت است وقتی می بینید تیم گیر کرده است و نمی داند چه کند. اما اگر تیم دائم به سخنرانی و پیشنهادات شما عادت داشته باشد، دچار مشکل خواهند شد. البته به این معنی نیست که شما اصلا پیشنهاد ندهید، اما باید بدانیم که وظیفه اسکرام مستر این است که به تیم کمک کند تا مشکل خودش را حل کند.

برداشت آزاد از این متن

موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

3 دیدگاه در “10 نکته لازم برای اسکرام مسترها

  1. سلام وقت بخیر
    یه سوالی داشتم در تست و رفع باگ از کاری که در یک اسپرینت انجام گرفته چه زمانی انجام میشه؟ در اسپرینت بعدی یاهمان اسپرینت؟؟؟ فرض کنید تست دستی است

    1. یک اصل اساسی:
      هر چقدر باگ کهنه تر باشد هزینه رفع آن بالاتر می رود.

      بر طبق این اصل، حالا می شود تصمیم گرفت که چه زمانی بهترین زمان تست و رفع باگ هست. در واقع تست بهنگام موجب پیدا شدن سریع باگ، و بالطبع رفع سریع آن خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.