نسخه جدید راهنمای اسکرام و تغییرات آن

همزمان با 25 سالگی اسکرام، دو نفر مبدع اسکرام یعنی جف سادرلند و کن شوئبر تصمیم گرفتند که تغییراتی در راهنمای اسکرام (تعریف اصلی اسکرام) داشته باشند و نسخه 2020 این راهنما را منتشر کنند.

ما نیز به رسم همراهی با موسسه Scrum.org و در همراهی دوستان عزیز انجمن چابک ایران تصمیم گرفتیم، دوباره نسخه جدید را به فارسی همزمان با رونمایی جهانی، آماده در خدمت دوستان جامعه چابک ایرانی قرار دهیم.

تیم ترجمه نسخه 2020 راهنمای اسکرام

از صدها نفری که از ابتدا تاکنون به روند ترجمه این راهنما یاری رساندند، باید به‌ویژه به همراهان گرامی اسد صفری، اسماعیل وکیلی، سهیل صمدزاده، رسول باغبان، مسعود باقری، ندا کاشی، حسام معین الدین،
حمید صابری، نوید نیک پی، محمود اسدی که بار زحمت ترجمه و تنظیم نسخه پیش رو بر دوش ایشان بوده است، اشاره کرد.

دانلود راهنمای اسکرام – نسخه 2020 – ترجمه فارسی

دانلود راهنمای اسکرام – نسخه 2020 – انگلیسی

تغییرات مهم از نسخه 2017 به نسخه 2020:

1- تجویزات حتی کم تر

در گذشت چند سال، راهنمای اسکرام مقداری به سمت تجویزتر شدن میل کرده بود. نسخه 2020 قصد داشت با حذف یا نرم کردن زبان تجویزی، اسکرام را به یک چارچوب حداقل کافی بازگرداند. به عنوان مثال، سوالات جلسات دیلی اسکرام به طور کامل حذف شد، یا در توصیف ویژگی های اقلام بک لاگ محصول از زبان نرم تری استفاده شده یا همین طور در مورد موارد جلسات بازنگری در بک لاگ اسپرینت، یا پاراگراف کنسل کردن یک اسپرینت بسیار کوتاه تر شد ه است یا بسیاری از موارد یگر.

2- یک تیم، روی یک محصول متمرکز شده است

کلا در این راهنما مفهوم تیم توسعه، از بین رفت. این که دو کلمه تیم اسکرام و تیم توسعه در دل هم بودند موجب مشکلا زیادی شده بود. این منجر به رفتار “پروکسی” یا “ما و آنها” بین مالک محصول و تیم توسعه شده بود. اکنون فقط یک تیم اسکرام وجود دارد که روی یک هدف مشترک متمرکز شده است، با سه نوع مسئولیت متفاوت: مالک محصول، اسکرام مستر، توسعه دهندگان.

پس از این به بعد مفهومی به نام، تیم توسعه وجود ندارد. ما سه نقش در تیم اسکرام داریم که دو نقش قبلا برای همه مشخص بود، نقش سوم همان توسعه دهندگان می شود. توسعه‌دهندگان عضوی از تیم اسکرام هستند که آنها متعهد به ایجاد همه جوانب مربوط به یک اینکرمنت قابل استفاده در هر اسپرینت هستند. البته باز این به معنی صرفا برنامه نویسها نیستند. مهارت های خاص مورد نیاز توسعه دهندگان اغلب گسترده بوده و نسبت به حوزه کار متفاوت خواهد بود.

3- معرفی هدف محصول

واقعا یکی از نقص های اسکرام همین نداشتن مفهومی به عنوان هدف محصول بود. در واقع غافل شدن از استراتژی و چیستی محصول که در این نسخه برطرف شد. راهنمای اسکرام 2020 مفهوم یک هدف محصول را ارائه داد تا تیم اسکرام را به سمت هدف با ارزش بزرگتر متمرکز کند. هر اسپرینت باید محصول را به هدف کلی محصول نزدیک کند.

هدف محصول، توصیفی از وضعیت آینده محصول است که تیم اسکرام هنگام برنامه ریزی می‌تواند از آن به عنوان یک جهت و تارگت استفاده کند. بک‌لاگ محصول پدید آمده است تا مشخص نماید «چه» چیزی باعث برآورده شدن هدف محصول خواهد شد.

4- خانه ای برای هدف اسپرینت، تعریف “تکمیل شده” و هدف محصول

راهنمای اسکرام قبلی بدون اینکه واقعاً به هدف اسپرینت و تعریف “تکمیل شده” هویتی داده باشد، آنها را توصیف کرده بود. نه میتوانستیم بگوییم که آنها مصنوعات هستند یا نیستند، بخاطر اینکه تا حدودی هم به مصنوعات چسبیده بودند. با اضافه شدن هدف محصول در نسخه 2020 وضوح بیشتری در این مورد نیز ارائه شد. اکنون هر یک از این سه مصنوعات موجود اسکرام (بک لاگ محصول، بک لاگ اسپرینت، فرآورده نهایی اسپرینت) حاوی “تعهدات” مشخصی نسبت به اینها باید باشند. بک لاگ محصول متعهد به هدف محصول است، بک لاگ اسپرینت متعهد به هدف اسپرینت است، و فرآورده متعهد به تعریف “تکمیل شده” است.

5- خود-مدیریتی بالاتر از خود-سازماندهی

راهنمای اسکرام قبلی اشاره به خودسازماندهی تیم توسعه داست با این مضمون که، تصمیم “چه کسی – Who” و “چگونه – How” انجام دادن کار با خود آنها بود. با تمرکز بیشتر بر روی تیم اسکرام، نسخه 2020 بر یک تیم خود-مدیریت اسکرام با این کیفیت اشاره دارد: انتخاب اینکه چه کسی، چگونه و روی چه چیزی کار کند.

6- موضوع سوم در برنامه ریزی اسپرینت

قبلا در راهنمای اسکرام، برای رویداد برنامه ریزی اسپرینت دو موضوع اساسی مطرح شده بود: “What یا همان چه: چه کاری باید در اسپرینت انجام شود” بعد موضوع “How یا چگونه – کارهای انتخاب شده، چگونه باید انجام بشوند”. حالا در نسخه جدید راهنما، موضع “Why یا چرا – چرا این اسپرینت ارزشمند است” نیز تاکید شده تا به مفهوم یا تعهد هدف اسپرینت تیم بتواند پایبند باشد.

7- ساده سازی کلی زبان برای مخاطبان گسترده تر

راهنمای اسکرام 2020 تأکید بر حذف اظهارات زائد و پیچیده و همچنین حذف هرگونه واژگان باقیمانده صرفا وابسته به حوزه کار IT (به عنوان مثال تست، سیستم، طراحی، نیازمندی و غیره) کرد. یان به این خاطر بوده است که در چند سال اخیر اسکرام در حوزه های غیر فناوری اطلاعات گسترش زیادی داشته است و به همین خاطر سعی کردند تا از اصطلاحات صرفا IT پرهیز کنند.

راهنمای اسکرام اکنون کمتر از 13 صفحه است.

چابک و موفق باشید

اسد صفری

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

2 دیدگاه در “نسخه جدید راهنمای اسکرام و تغییرات آن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.