10 نکته لازم برای اسکرام مسترها

1- هیچ وقت و هیچ وقت قبل از اینکه با تیم مشورت نکرده باشید، قول کار جدیدی به دیگران ندهید، حتما باید نظر تیم در این مورد گرفته شده باشد.

2- به خاطر داشته باشید شما آنجا هستید تا تیم خوب به نظر برسد، نه خود شما. حقیقت تلخ این است که اگر تیم خوب به نظر برسد شاید رئیس فکر کند اصلا نیازی به شما هست؟ اما مدیران خوب می داند که اسکرام مستر نقش مهمی در این تیم خوب داشته است.

3- با اجرای کتابی اسکرام و چابک افراد تیم را از بین نبریم. نه اسکرام و نه خود چابک با دستورالعمل نیامدند. کتاب های مختلفی که وجود دارند در مورد نظرات افراد مختلف است. مهمترین اصل این است که شما پایبند به اصول و ارزش های چابک باشید. مثلا اگر از “داستان کاربر” استفاده نمی‌کنید، به این معنی نیست که چابک نیستید.

4- هیچ چیز پایدار یا ثابت نیست، از آزمایش چیزهای جدید نترسید. مثلا اسپرینت های سه هفته را تست کنید، یا نوع جدید برگزاری جلسات روزانه.

5- مطمئن شوید، افراد تیم و ذی نفعان همدیگر را به عنوان یک جفت نگاه کنند نه ما و آنها. اصولا اگر این دید وجود داشته باشد که آنها و ما جداییم، دید مبتنی بر ارزش ایجاد نخواهد شد.

6- از تیم در مقابل دو چیز محافظت کنید: 1- بعضی اوقات مالک محصول یا دیگران، به صورت تهاجمی، چیزهای بسیار زیادی در مدت محدود از تیم می‌خواهند که معمولا منجربه به کار کم کیفیت یا دور زدن استاندهای خود تیم می شود، در این موارد شما از تیم محافظت می کنید 2- اما مورد دوم که مهم تر از مورد اول است، از تیم در مقابل خود راضی بودن محافظت کنید، اینکه فکر کنند الان به آخرش رسیدند. همیشه نقطه بهبود وجود دارد.

7- واژه شکست را از ادبیاتمان خارج کنیم. در بستکبال وقتی یک شوت از راه دور که وارد سبد می شود اصلاحا گفته می شود “فیلدگل” اما اگر داخل سبد نباشد، گفته می شود “فیلدگل اتمپت”، یعنی سعی شده است. هر وقتی پلن یا هدفی تعیین می شود که انجام نشد، این به معنی شکست نیست، بلکه سعی ای است که می شود آن را بهتر کرد.

8- از افراد تیم قدردانی کنید، اما لطفا الکی نه. افراد متوجه این تعریف و تمجید الکی می شوند. ولی هر زمان کار خوب یا درستی انجام دادند، از آنها تعریف کنید.

9- اعضای تیم را دعوت کنید با کار و فسلفه کار شما بیشتر آشنا بشوند، حتی بخشی از کار شما را انجام بدهند. شاید در اوایل کار لازم باشد همه جلسات را خودتان برگزار کنید، ولی می توانید کم‌کم از آنها بخواهید این کار را انجام بدهند. در حدی که انگا ر شما نیازی نیست، البته همیشه به شما نیاز هست (:

10- لطفا ساکت باشید و گوش کنید. از ساکت ماندن نترسید، بگذارید جواب از سمت تیم بیاید. البته در عمل سخت است وقتی می بینید تیم گیر کرده است و نمی داند چه کند. اما اگر تیم دائم به سخنرانی و پیشنهادات شما عادت داشته باشد، دچار مشکل خواهند شد. البته به این معنی نیست که شما اصلا پیشنهاد ندهید، اما باید بدانیم که وظیفه اسکرام مستر این است که به تیم کمک کند تا مشکل خودش را حل کند.

برداشت آزاد از این متن

موفق باشید

اگر به تازگی با چابک یا اسکرام آشنا شده اید پیشنهاد می کنم این کتابچه چند صفحه را بخوانید و اگر مطالب بیشتری نیاز داشتید شاید این مطلب اول تا آخر چابک برای شما مفید باشد.

مطالب را هم دوست داشتید می توانید از طریق این لینک عضو فید دنیای چابک شوید تا مطالب جدید برای شما ارسال شود

در ضمن دوره های آموزشی نیز برگزار می کنیم که شاید برای شما یا تیم شما نیز مفید باشند اگر اینگونه بود خوشحال می شوم با من تماس بگیرید

اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، انیستیتو ایزایران، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر و صنایع ارتباطی آوا، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *