اسکرام راهی به سوی مشکلات

اسکرام برای حل مشکلات ما در زمینه توسعه نرم افزار زاده نشده است ,  بلکه اسکرام برای این منظور ظهور کرده است که مشکلات ما را درتوسعه نرم افزار هر روز نمایان نماید.

تفکری که چون پروژه من بر روی چارچوب اسکرام بنا نهاده شده است پس مشکلی در توسعه نخواهم داشت کاملا اشتباه است. ما پروژه خودمان را برروی این چارچوب بنا میکنیم تا هرچه سریعتر با مشکلات روبرو شویم. هر چه قدر سریعتر با مشکل مواجه شویم خیلی زودتر و راحتر می توانیم مشکل مذبور را با هزینه کم رفع نماییم.  یک مشکل هر چه قدر دیرتر پیدا بشود هزینه رفع مشکل زیادتر خواهد شد و بالعکس.

شما IDE ها را در نظر بگیرید، وقتی کلمه ای مانند sting را به جای string می زنیم خود IDE قبل از اینکه حتی ما کامپایل نماییم زیر کلمه sting نشان قرمز می زند. و ما با چند عدد Back Space  آن را اصلاح می نماییم، این خاصیت بسیار عالی است، فرض کنید همه اینها جمع می شد و ما در زمان کامپایل می فهمیدیم،  درست است حل می شد ولی کمی خسته کننده و زمان بر می شد.  همین قابلیت را اسکرام برای پروژه ما به ارمغان میآورد .

همیشه در همه مقالاتی که در مورد اسکرام نوشته ام تاکید کرده ام که در Sprint Planning باید همه اعضای تیم اسکرام حضور داشته باشند،  در این جلسات چه اتفاقی می افتد؟ به نظر من بزرگترین ارمغان این جلسات Big Picture می باشد. Big Picture تصویر ذهنی از کل سیستم می باشد که در ذهن اعضای تیم به وجود می آید. فرض کنید یکی از اعضای تیم در یک جایی از Big Picture اشتباه دارد یعنی اشتباه فهمیده است و در ذهنیت خود چیز دیگری را جز درخواست مشتری ساخته است (البته در ذهن خود ساخته است و نه در عمل) . پس این عضو از تیم در صورتی که بخواهد این قسمت را پیاده سازی نماید چیزی را پیاده سازی خواهد کرد که مطلوب مشتری نیست. اینجا است که اسکرام ظهور می کند و مشکل را نمایان می کند و بر روی پیشانی آن عضو از تیم خط قرمز می کشد. شاید بپرسید چگونه ؟

اسکرام در دو مرحله می تواند این مشکل را شناسایی و اعلام نماید، اگر در محله اول کشف نشد حتما در مرحله دوم کشف می شود و اعلام می شود( رد خور ندارد) :

1- جلسات روزانه :  در این جلسه وقتی که این عضو تیم می فرماید ,  1- دیروز چه کار انجام داده ام ؟ 2- امروز چه کاری می خواهم انجام بدهم ؟ تیم باید متوجه این مشکل شود که این برادر اشتباه فهمیده است و باید اصلاح نماید، در غیر اینصورت کل تیم اشتباه فهمیده اند و یا اینکه اصلا مشتری اشتباه گفته است. اگر مشکل در این مرحله کشف شود هزینه چندانی نخواهد داشت بدلیل اینکه در عرض یک روز کشف شده است و نهایتا یک روز دوباره کاری می شود.

2- هنگام Demo  به مشتری :  همانطور که مستحضر می باشید بعد از اتمام هر اسپرینت،  برآیند و نتیجه اسپرینت در قالب یک محصول با مشتری بازبینی می شود که مشتری با استفاده از محصول پی خواهد برد که فلان جا آن برادر اشتباه فهمیده و یا اشتباه گفته شده است و باید اصلاح شود و طی یک بازخورد این قضیه سریعا به اطلاع تیم توسعه رسانده می شود.  اگر مشکل در این مرحله کشف شود باز بهتر از این است مشکل بعد از 6 ماه یا بیشتر کشف شود بدلیل اینکه ما نهایتا زمان اسپرینت ها را سه هفته تا یک ماه در نظر می گیریم . (سه هفته بهتر و کم هزینه تر از 6 ماه خواهد بود)

نتیجه ای که می توان برای پست گرفت این می باشد که : اسکرام چندین مزایا برای تیم های توسعه نرم افزار به همراه دارد (که در پست های قبلی به آنها اشاره شده است) که یکی از مهمترین آنها کشف اشتباه به صورت چابک و سریع است.

چابک و موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

5 دیدگاه در “اسکرام راهی به سوی مشکلات

  1. سلام
    لطفا يك سري مطالب در مورد آموزش قدم به قدم اسكرام در صورتي كه وقت داشتيد در سايت قرار دهيد. با تشكر بسيار.

    1. اگر بلاگ رو یک سری نگاه میکردید حتما یه چیز هایی می بافتید .

      بهترین آموزشی که برای اسکرام موجود است را می توانید در اینجا پیدا کنید.

  2. اول فکر کردم عنوان مقاله رو اشتباه نوشتی. اما توضیح یک خطی اولش نشون داد که عنوان کاملا درسته. ما در شرکت قبلی از این روش یه مدت استفاده می کردیم. البته زمان کوتاهی بود . بدک نبود . اما با توجه به پایین بودن راندمان در شرکت های ایرانی، اون بخش گردهمایی روزانه رو فکر کنم یه روز در میان یا هفته ای دوبار انجام بدیم بهتر باشه.

    1. Daily Meeting یعنی متینگ روزانه , نه چند روز در میون . خیلی لازم است یعنی از ارکان اسکرام به شما میرود . البته نباید بیشتر از 15 , 20 دقیقه بشود چونکه حوصله رو سر می بره .
      دلیل اهمیتش هم گفته شد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.