همه هوشمند خواهند شد

در این پست قصد دارم در مورد هوشمندی کسب و کار یا به قول برادران آن ور Business Intelligence صحبت نمایم . ولی قبل از اینکه در مورد خود بحث صحبت کنم لازم دیدم که دلیل ذکر این موضوع در وبلاگ دنیای چابک را عرض نمایم .

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/03/0511-0701-3113-5565_sales_drop_graph_smashed_over_a_businessman_clipart_image.jpg?w=273در این روزها با هر کس که در کار توسعه نرم افزار است صحبت می کنم همه دنبال یک ایده تازه هستند و می خواهند یک سیستم جدید توسعه بدهند . همه از توسعه نرم افزار حسابداری خسته شده اند.  {فکر کنم در زمینه تولید نرم افزار حسابداری در جهان رکوردار باشیم {کتاب گینس}  چراکه هر شرکت یا گروه و یا شخصی که می خواهد شروع به کار بکند اول یک حسابداری و یا نرم افزار شبیه حسابداری (مثل حقوق دستمزد,  انبارداری و…)  توسعه می دهد } . از اینرو بر آن شدم که جدیدترین و ناب ترین ایده  را برای شرکت های توسعه نرم افزار توصیه نمایم . {خیلی رسمی شد} اگر واقعا بدنبال یک ایده بکر و ناب می گردید و مردش هستید بنده به شما Business Intelligence را پیشنهاد میدهم .

منظور از Business Intelligence چیست ؟

BI یعنی «داشتن دانشی فراگیر از همه عواملی که بر سازمان موثر است.» داشتن دانشی عمیق نسبت به همه عوامل مثل مشتریان (جامعه و مخاطبین، ارباب‌رجوع و …) رقبا، محیط اقتصادی، عملیات و فرآیندهای سازمانی (مالی، فروش، تولید، منابع انسانی و…) که تاثیر زیادی بر کیفیت تصمیمات مدیریتی در سازمان می‌گذارد هوش سازمانی است.

{ نفهمیدم ,  یکم خودمانی تر مثل همون مقاله اسکرام ساده شده این را هم برای ما ساده بکن :

Business Intelligence یعنی ما باید برای روسای  سازمان ها و فروشگاها و جاهای دیگه یک مشاور الکترونیکی بسازیم که کارش فقط پیشنهاده . پیشنهاد ها به صورت گزارشات هوشمند می باشد { فکر بد نکنید , از Speech Recognition استفاده نمی کنیم , Excel هم کافی است برای اینکار} .

به قول مایکروسافت Business Intelligence یعنی گزارش به موقع ,  با اطلاعات درست  درفرمت مناسب . به عبارت دیگر مدیر سازمان باید بتواند به گزارشات درست با فرمت مناسب در زمان مناسب دسترسی داشته باشد  و اگر اینگونه باشد آن مدیر می تواند تصمیات بهتری بگیرد.}

مثالی برای تشریح بیشتر :

مثلا در نظر بگیرید ما یک فروشگاه داریم ,  فروشگاه فروش شکلات . http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/03/helpingchildstarteatingright.jpg?w=228ما در اول سال قفسه ها را با انواع شکلات ها پر کردیم . در آخر سال توسط مشاور الکترونیکی (BI) می فهمیم که 80% مشتری هایی که شکلات A را خریده اند B را هم خریده اند . پس ما در قفسه چینی همه B  ها را  کنار A قرار خواهیم داد و شکلات های شبیه B را هم در کنار A قرار خواهیم داد یعنی اینطوری به مشتری پیشنهاد می دهیم که این رو هم بخر(که 80% میخره) . 100% فروش بهتر خواهد شد و این یعنی هوشمندی کسب و کار .

از کجا باید شروع کرد و چه باید کرد؟

پیشنهاد من برای کسانی که وابسته به ابزارهای مایکروسافت هستند استفاده از امکانات همین شرکت است . مایکروسافت ابزار خوبی را در این مورد بر روی SQL Server قرار داده است . ابزار SSAS یاSQL Server Analysis  Services و BIDS یا  Business Intelligence Development Studio و سری نرم افزاری Office امکانات خوبی در اختیار شما قرار می دهند تا بتوانید BI را پیاده سازی نمایید .

در صورتی که نخواهید با این ابزار ها کار بکنید و می خواهید دسترنج خود را بخورید بهتر است که به علم هوش مصنوعی Data Mining و Text Mining کاملا وارد باشید.

لینک های مفید برای یادگیری و اطلاعات بیشتر : این این + این + این + آن

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

4 دیدگاه در “همه هوشمند خواهند شد

  1. سلام همشهري
    منم با شما هم عقيده هستم فكر كنم يك از موضوع هاي خوبي هست كه مي شه روش كار كرد واي كه با اين داده كاوي Data Miningچه كارها كه مي شه كرد. 

  2. من همیشه پست های جالب شما رو مظالعه می کنم.
    عالی بود
    امیدوارم همیشه این پست ها ادامه داشته باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.