رتروی ماشین زمان

چند روز پیش، یکی از دوستانم که به عنوان اسکرام مستر کار می‌کند، درباره‌ی مشکلی که تیمش با آن درگیر بود صحبت می‌کرد. علی رغم تمام تلاش‌هایشان، همیشه از اهداف اسپرینتشان عقب می‌افتادند ?. خیلی از موارد تکمیل نشده و به اسپرینت بعدی منتقل شده بودند … ??.

او به خوبی می‌دانست که اگر تیمش بتواند داستان‌ها را به قطعات کوچک‌تر شکسته، کار در حال انجام را محدود کند و بیشتر به جای شروع کارهای جدید روی تکمیل کردن کارهای باز تمرکز کند ، می‌توانند خروجی‌هایی روان و قابل اعتماد تحویل دهند ?. اما سوال این بود که چطور می‌توان این تغییر را ایجاد کرد؟ ?

داشتن ایده خوب کافی نیست، اینکه ایده خوب را چطور باید عملی کرد به طوری که تیم هم پایه و مشتاق تغییر باشد خیلی مهم است.

یک ایده به ذهنم رسید ? و من رتروی ماشین زمان را به او پیشنهاد دادم. این روش سرزنش و یا بازی نقش قربانی را که معمولاً در رترو مشاهده می‌شود، از بین می‌برد و راه ایمنی را برای بررسی رویدادهای گذشته و تمرکز بر چیزهایی که می‌توان تغییر داد فراهم می‌کند ??️. همچنین این روش تیم را دعوت می‌کند تا درک کند چرا باید داستان‌ها را شکست یا کار در حال انجام را محدود کرد…

راهنمای سریعی برای اجرای ?Time Machine Retro

1- درک وضعیت فعلی ?

نمودار برن داوون فعلی تیم خود را با تیم بررسی کنید، و ببینید معنا و مفهوم این نمودار فعلی یعنی چی؟ چرا این خط مستقیم حرکت کرده؟ چرا اصلا پایین نیامده؟

2- تصور وضعیت ایده‌آل ?

برای آنها نمودار برن داوون یک تیم چابک ایده‌آل را نشان دهید تا تصویری از آنچه باید به دنبال آن باشند تصور کنند و آنها را دعوت کنید به سوال “چرا باید اینطور باشد؟” پاسخ دهند.

3- تمرین ماشین زمان ?️

-> تیم خود را تشویق کنید تصور کنند که یک ماشین زمان دارند و می‌توانند به ابتدای اسپرینت برگردند.

اگر یک ماشین زمان داشتیم و می توانستیم به اول همین اسپرینت برگردیم، چه چیزی را متفاوت انجام میدادیم؟

-> آنها را تشویق کنید در مورد تغییراتی که می‌توانند در زمینه‌های مختلف برای یک جریان روانتر ایجاد کنند فکر کنند.

-> از یک برد میرو استفاده کنید تا این پیشنهادات را زیر شش بخش جداگانه دسته‌بندی کنید:

Refinement, Sprint Planning, Development, Testing, Communications, و Tools.

4- رای گیری و اقدامات بهبود?

میتوانید بر روی اقدامات بهبود رای گیری کنید تا تصمیم بگیرید کدام پیشنهادات باید اجرا شوند و برنامه اقدامی بر اساس ایده‌هایی که بیشترین رای را دریافت کرده‌اند ایجاد کنید.

مشتاقم نظرات شما را بشنوم!

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

2 دیدگاه در “رتروی ماشین زمان

  1. بسیار جالب بود. استفاده کردم. نکته ی اصلی تمام کردن بازی قربانی است. و این روش پیشنهادی جالبی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.