3 روش برای تمرکز

سر همه شلوغ است، کلی کار داریم ولی فرصت لازم برای انجام همه آنها را نداریم؛ ایده ها و کارها در صف گیر می کنند و بعد از مدتی محکوم به کم کاری و تنبلی می‌شویم.

مشکل شماره یک شرکت‌ها، تیم‌ها و نفرات تمرکز هست.

حجم زیاد و سریع تغییرات(بازار، رقابت، تکنولوژی و …) باعث ایجاد استرس فراوانی در نفرات شده است، کارها به موقع تمام نمی شوند و حجم کار باقی مانده بیشتر و بیشتر شده که این باعث افزایش استرس می شود و این دور ادامه دار است.

همه کلی کار دارند، وقت هم ندارند ولی در عین حال کاری نیز به ثمر نمی‌رسد.

عوامل نابودی تمرکز

1- سرشلوغی به عنوان ارزش

یکی ازبدترین چیزها برای همه ما این است که “سرشلوغی مساوی با مفید بودن یا مهم بودن تلقی شود”. “مهندس سرت خیلی شلوغ هست ها…”. بدترین نکته این است که از این سرشلوغی لذت ببریم چون حس اهمیت یا مفید بودن به ما می‌دهد، برای مثال روز جمعه که کاری انجام نمی‌دهیم، احساس نامفید بودن می‌کنیم.

2- افسانه چندین کار همزمان

بشدت علاقه داریم چندین کار را با هم انجام دهیم و دلیل آن بیشتر به خاطر مورد یک است، همزمان تلویزون روشن است، غذا میخوریم و با گوشی نیز در تلگرام پیغام‌ها را می خوانیم و به حرف‌های همسر عزیزمان هم گوش می دهیم.

اما توانایی ما در انجام کارهای همزمان به چه صورتی است؟

میزان هدر رفت انرژی و زمان در انجام چندین کار به صورت همزمان بشدت زیاد است:

وقتی شما چهار کار نیمه تمام دارید و سعی می‌کنید همه آنها را با هم جلو ببرید، نزدیک 60% پرت یا هدر رفت زمان خواهید داشت.

فرض کنید یک تیم برنامه نویسی 5 نفر عضو دارد، هر نفر اگر 4 میلیون حقوق بگیرد و 60% بابت سوییچ بین کارها اتلاف داشته باشد، یعنی چیزی در حدود 12 میلیون تومان را دور ریخته می شود.

3- حواس‌ پرت کن‌ها

قاتل تمرکز و توجه حواس پرت کن‌ها هستند، این حواس پرت کن‌ها ها دو دسته اند:

1- حاشیه ای 2- احساسی.

1- حاشیه ای مانند تلگرام که وسط کار باعث می شود حواس شما پرت شود. 2- احساسی مانند اینکه ذهن شما مشغول یک مسئله احساسی می‌شود، “چرا فلانی این حرف رو به من زد، منظورش چی بود … الان کار من چی میشه … با این مریضی چی کار کنم …”) موارد احساسی بشدت قویتر هستند به نوعی به آنها نشخوار ذهنی هم گفته می شود، دائم یک مسئله را حلاجی می کنیم، در ذهنمان با دیگران درگیر می شویم و در آخر هم به جز خودخوری نتیجه دیگری بدست نمی آوریم.

تمرین تمرکز

1- نه گفتن و کم کردن

تمرکز توانایی است که با تمرین تقویت می شود. یکی از بهترین راهها برای تمرکز “نه” گفتن یا کم کردن است. ایده های خوب و پول ساز زیاد هستند، ولی باید یکسری را کنار بگذاریم(حتی در صف انتظار نیز قرار ندهیم و اصلا دیرگ به آنها فکر نکنیم).

برای مثال در مورد خودم، دوستان همیشه لطف دارند و همیشه پیشنهادهای همکاری زیادی وجود دارد، در ابتدا سعی می کردم فرصتی را از دست ندهم ولی بعد از مدتی به این نتیجه رسیدم باید شجاع بود و “نه” گفت، شاید فرصتی از بین برود ولی خدمتی که با تمرکز ارایه شود می تواند جبران همه چیز باشد. وقتی کارهای زیادی را با هم انجام می دهیم، خلاقیت پایین می آید و میزان استرس بالا می رود.

حتی دوست خوبم هنریک کنیبرگ،(که برای من الگوی تمرکز است) در هفته یک روز خالی برای خود نگه می‌دارد در عین حال که می توانست با کار در این روز خالی پول بیشتری ایجاد کند، ولی اعتقاد او بر این است که این فضای خالی باعث ایجاد خلاقیت خواهد شد.

  • بعنوان یک مدیر از خودتان بپرسید “امروز چه کاری را می خواهید کنار بگذارید تا تمرکز بیشتری برای انجام کار اصلی داشته باشید؟”

2- هر بار فقط یک کار تا به سر انجام رسیدن

به جای شروع کردن کار جدید، باید شروع کنیم به تمام کردن کارها.

تمرین: لیستی از کارهای ناتمام خود تهیه کنید، سعی کنید آنها را تعیین تکلیف کنید که یا دیگر نمی خواهید انجام بدهید (نه گفتن) یا شروع کنید به اتمام آنها.

3- تمرین مدیتیشن برای نشخوار ذهنی

نشخوار ذهنی واقعا انرژی را تخلیه می کند، در این صفحه اینستاگرام، عنوان خوبی زده است “ذهن ما مثل اسبی وحشی است. آن را کنترل نکنیم ما را به هر سمتی که دوست دارد خواهد برد، اسیر احساسات و افکار غیر واقعی خود خواهیم شد.”

تمرینات مدیتیشن و مبحثی به نام Mindfulness می تواند در این راستا بسیار کمک کند.

چابک و موفق باشید

اسد صفری

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

3 دیدگاه در “3 روش برای تمرکز

  1. نکات ارزشمندی بود.
    عدم تمرکز مشکل دوران جدید است، با این همه ابزاری که برای حواس‌پرتی دور و بر ما را پر کرده‌اند.
    رمز موفقیت، پیدا کردن راه‌حلی برای گذر سالم از این بحران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.