چند روز پیش اتفاقی افتاد و در تلگرام به یکی از دوستان در مورد یک رفتار بازخورد دادم “بهتر بود اینکار را اینگونه انجام میدادی…”، ولی احساس کردم از حرف من ناراحت شد، بعد پیش خودم گفتم، “خوب چرا اصلا گفتی و شاید نباید میگفتی و از دست تو ناراحت شد…”
یکی از سخت ترین کارهای مدیران فیدبک دادن به افراد است. اما چگونه باید فیدبک داد؟
اول کار، لعنت به تکنیک ساندویچ
تکنیک ساندویچ یک روش معروف بدردنخور فیدبک دادن است. به این صورت که قبل از حرف های سخت شروع می کنید به تعریف از طرف مقابل و میان این تعاریف فیدبک سخت را بازگو می کنید.
این تکنیک بدردنخور است زیرا افراد این پترن را یادگرفته اند. یعنی هر وقت از کسی تعریف می کنید او منتظر شنیدن بخش سخت و ناخوشایند داستان است.
مثال زیر را در نظر بگیرید:
رضا و محمد یک برنامه نویس خیلی خوب هستند، ولی هر کدام مسائل مربوط به خودشان را دارند، رضا از فنی بسیار قوی است ولی معمولا با کمترین انتقاد یا بحث عصبانی می شود، محمد هم برنامه نویس خوبی است ولی کمی حواس پرت است.
حالت اول : شما بعنوان مدیر دائم از عملکرد رضا و محمد شاکی هستید، انتظار دارید محمد دل به کار بدهد و رضا نیز موقع کار عصبانی نشود و سعی می کنید در جلسات مختلف و به عناوین مختلف این موضوع را به آنها گوش زد کنید و معمولا اینها از شنیدن آن خسته شده اند.
حالت دوم: شما بعنوان مدیر فقط از رضا و محمد بخاطر اینکه برنامه نویس های خفنی هستند تعریف و تمجید می کنید و دوست ندارید آنها از شما ناراحت شوند پس فیدبک سختی به آنها نمی دهید.
حالت سوم: شما بعنوان مدیر کلا کاری با آنها ندارید و نه تعریفی و نه سرزنشی.
در حالت اول مدیر بعنوان یک آدم عوضی دیده می شود که اصلا اهمیتی به فرد نمی دهد و صرفا دنبال انجام شدن کارهاست. دائم سرزنش و عیب جویی. در حالت دوم، مدیریت مبتنی بر ترس است. “نکنه کسی از من ناراحت بشود، نکنه به کسی بربخوره بذاره بره… “. حالت سوم، وجود مدیر اهمیت خاصی ندارد (:
معمولا بر اساس تجربه، مدیریت اول و دوم در شرکت های ایرانی شایع تر است.
اما چگونه باید فیدبک داد که نه یک آدم عوضی دیده بشویم و نه اینکه فقط از آنها تعریف کنیم تا آنها رفتار ناموثر خود را ادامه بدهند. حقیقتا حل این مورد در تئوری و روی کاغذ آسان است ولی در شرایطی بحرانی و دعوا و و بخصوص در فضای IT با وجود نیروهای نازک نارنجی بسیار کار دشواری است.
این یک دعوت به مشارکت است و بسیار دوست دارم تجربیات شما را داشته باشم، تا با جمع بندی در پست بعدی به یک سری پرکتیس کاربردی برسیم.
چابک و موفق باشید




دیدگاهتان را بنویسید