آیا Agile یک مذهب است ؟ حی الی الجایل؟

خیلی وقت بود می خواستم چنین مطلبی را به نگارش درآورم و چنین سوالی را در اذهان Agile دوستان مطرح نمایم . امیدوارم که مطلب خوبی از آب دربیآید. http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/10/buda.jpg?w=122

برای شروع این سوال را مطرح می کنم : به نظر شما Agile یک مذهب و یا دین الهی و یا غیر الهی می تواند باشد ؟ نخست باید که دین چیست ؟

دین یا کیش یا طریقت یا شریعت، مجموعه‌ای از معارف، عقاید، باورها و قانون‌ها و دستورهایی برای راهنمایی و پرورش انسان و پیشبرد او به سوی تکامل و رستگاری است.

یا

دین عبارت است از دسته‌ای همبسته از باورها و اعمال مربوط به امور لاهوتی (مجزا از امور ناسوتی) که این باورها و عقاید همه کسانی را که پیرو آنها هستند در یک اجتماع اخلاقی واحد به نام امت متحد می‌کند

ویکی پدیا

از تعاریف ارائه شده می توان به این رسید که نخست دین باید یک سری اصول, قانون و دستورالعمل داشته باشد . همه ما می دانیم که Agile یک سری اصول و ارزش دارد  که در طی بیانیه Agile در سال 2001 بر مردم نازل شده اند. پس Agile  این خصوصیت دین را دارا می باشد.

در گام دوم  Agile امتی متحدی دارد که در سمینار ها و همایش های مربوطه مانند Agile 2010 گرد هم می آیند و از دین خویش سخن می گویند .

تا اینجا دو نشانه که Agile  یک دین است .

نشانه بعدی این است که Agile مانند تمام دین های دیگر دارای مبلغانی است که دین را در همه جای دنیا تبلیغ می نمایند . این مبلغان و پیامبران همیشه سعی در Agile کردن انسان های بیشتری دارند. هر روزه دهها مقاله و کتاب و فیلم در مورد محاسنات Agile منتشر می شود که این بخشی از تلاش های این دوستان عزیز است . از جمله پیامبران اولوالعزم این دین می توان به برادر گرامی مایک کان نام برد که کتاب Succeeding with Agile او مادر دیگر کتاب های موجود است .

http://sccarl.files.wordpress.com/2008/10/socrates-drinks-hemlock-sept-9-2007.jpgیکی دیگر از نشانه ها پیشبرد انسان و سازمان به سوی کمال و موفقیت می باشد . همانند دیگر دین ها Agile هم تنها به فکر سعادت و موفقیت دین داران خود می باشد . انسان ها و سازمان های مختلفی با گرویدن به Agile راه سعادت را یافته اند و قله های کمال و کام روایی را فتح کرده اند .

به نظر من نشانه ها برای یک نتیجه گیری سوفسطائی کاملا مناسب به نظر می رسند و من اینجا به ضرس قاطع اعلام می کنم Agile یک دین است و باید دین دار این دین شد . ای کاش سقراط هنوز زنده بود و به من می گفت ای سوفسطائی دست از این سفسطه گری بردار .

مطلب بالا که یک درون مایه طنزداشت را می توان به عنوان مقدمه بحث اصلی قلمداد کرد که تشبیه Agile به دین تقریبا کاری است سوفسطائی . کار این سوفسطائیان در زمان سقراط سفسطه گری بود . و کلمه سفسطه  از این قوم کذابین و لعنت الله العلیه  به یاد گار مانده است (لعنت به خاطر کشتن سقراط).

دلیل اینکه چنین متنی را نوشتم این بود که : Agile  دوستان تازه آشنا و به قولی تازه Agile این را برای خود دین می کنند و گفتار و کردا و نوشته های آن ها نشان از دین داری Agile  آنها می باشد. این خوب است که تفکر Agile در تمام زندگی مان وارد شود ولی نه اینکه همه باید Agile شوند .

موردی که Agile را شبیه دین کرده است این است که Agile کاران اعتقاد دارند که تنها راه سعادت Agile می باشد و بس و همه باید Agile شوند : دقیقا مانند دین داران با تعصب. و ابزار این دوستان سقسطه گری می باشد . این دوستان کلیه دین ها و روش ها را رد می کنند بدلیل اینکه خود در آن راه هستند.

پس مسئله اصلی در دین داری Agile این هست که همه باید Agile شوند و هر کس که Agile نیست آدم نیست . ولی من دین Agile را قبول ندارم و همه را با هر روشی انسان می شمارم . همانطور که در بالا عرض شد هر روزه چندین مقاله و کتاب و فیلم آموزشی در باب خود Agile و یا متدهای مربوطه در سراسر جهان منتشر می شود (البته نه توسط دین داران بلکه توسط متخصصان Agile ) . و هر روزه انسان ها و یا سازمان هایی با مطالعه این مطالب به Agile شدن رو می آورند .مشکل هم از اینجا شروع می شود .

شروع Agile کردن سازمان با یک مقاله و یا یک کتاب که متاسفانه هم شاهد این هستیم منجر به شکست سازمان مربوطه خواهد شد. چرا این مطلب ذکر شد واین چه ربطی به دین داری دارد ؟ بدلیل اینکه در مقالات Agile بیشتر به این نکته بر می خوریم که Agile مانند یک دین تبلیغ می شود ; شاید منظور نویسنده این نباشد ولی خواننده به این درک می رسد که این دین هم گیر و تنها راه سعادت برای او و سازمان او می باشد و هر چه زودتر باید به این دین بگرود .

http://blog.irscrum.com/wp-content/uploads/2010/10/fake-steve.jpgآن خواننده مقاله که Agile  را دین فرض کرده است شروع به دین داری خواهد کرد و خدا آن روز را نشان دهد که دیندار با مخ … . مقصراین بحث کیست ؟ مقاله نویس و یا خواننده !؟ بالاخره ما بدنبال مقصر نیستیم بلکه هدف این است که عرض شود :

هر تفکر جدید , هر روش جدید , هر تکنولوژی جدید و هر ابزار جدید باعث شگفت زدگی انسان می شود که بسیار خوب است ولی در انتخاب آن برای خود باید دقت کنید که با مترهای شما و سازمان شما سازگار و خوانا باشد . برای این مطلب می توانید به متخصصین امر مراجعه کنید و شگفت زدگی خود را بیان کنید تا آن ها راهنماییتان کنند. در دنیا هیچ روش همه گیری که در همه شرایط جواب بدهد وجود ندارد (مگر اینکه بومی سازی و همسان سازی شده باشد) .

پس برای حسن ختام قابل عرض است در Agile شدن به موارد زیر توجه کنید :

  • Agile یک دین نیست و فقط یک روش  می باشد.
  • لزوما اینگونه نیست که Agile در هر شرایطی جواب بدهد و قابل پیاده سازی باشد . پس با دقت انتخاب کنید
  • و مهمترین مورد این هست که Agile من فقط Agile من است و Agile شما فقط Agile شماست . نه Agile من به درد شما می خورد و نه Agile شما به درد من .

شاید دوستان بفرمایند که دنیای چابک تا دیروز از محسنات Agile می گفت امروز چه شد که ضد Agile شد ؟  نه اینگونه نیست . من در ملاقات و صحبت های خودم با دوستان به این نکته پی بردم که بعضی از دوستان گرامی که با مطالب من با دنیای چابک آشنا شده اند احساس دین داری می کردند . درست است Agile  بسیار روش خوب و کاملی است ولی خیلی ها با اینکه از Agile  استفاده می کردند باز هم شکست خورده اند و این لزوما نمایانگر ایراد و کاستی Agile نیست بلکه ایراد آنها است که نتوانسته اند Agile خود را پیدا کنند و تقلید کورکورانه کرده اند.

به امید اینکه Agile خود را پیدا کنید .

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

1 دیدگاه در “آیا Agile یک مذهب است ؟ حی الی الجایل؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.