مافیا و چابک شدن؟ بازار به چه سمتی حرکت خواهد کرد؟

اگر خیلی ساده بخواهیم معنی چابک شدن برای یک شرکت یا سازمان چیست را بیان کنیم باید بگوییم چابک شدن برای شرکت یا سازمان یعنی اینکه یک شرکت یا  سازمان در جهت دست یافتن به مزیت رقابتی باید به درخواست های مشتری ها گوش فرا دهد و با آغوش باز پذیرای درخواست های مشتریان باشد. ساده تر یعنی اینکه اگر به درخواست مشتریان پاسخ ندهیم مشتری را از دست خواهیم داد. منتهی از بچگی ما این شعار را شنیدیم که حق با مشتری است ولی واقعا چقدر به این شعار عمل شده است و چقدر مشتری در بازار فعلی مهم است؟

فرض کنید از شرکت هواپیمایی الف بلیط گرفته اید. تشریف می برید فرودگاه: اگر 10 ساعت تاخیر هم داشته باشد معمولا کسی پاسخگو نیست. اگر بعد 10 ساعت کنسل شود نیز دوباره کسی پاسخگو نیست. مسافر ناراضی سری بعد برای خرید بلیط آیا گزینه دیگری دارد؟ فکر کنم فعلا گزینه چندانی نداشته باشید و دوباره مجبورید از همان شرکت بلیط بخرید

معمولا زمانیکه در صنعتی رقابت وجود نداشته باشد و یا تعداد عرضه کنندگان یک خدمت محدود باشد شرکت ها به خود اجازه خواهند داد هر طور که دوست دارند با مشتری برخورد کنند و مشتری مداری در عمل در کار نخواهد بود.

خوب با این تفاسیر باید نتیجه گرفت که در ایران ما نیازی به چابک شدن نداریم؟! مسلما جواب نه است. چرا که همه چیز در حال عوض شدن است: این اتفاق که صنایع ما مشتری مدار نبودند منحصر به ایران نیست و قبلا در کشورهای صنعتی هم چنین بوده است و به مرور چنین جوی عوض شده است. یا با عنوان انقلاب کوپرنیک در مدیریت شناخته می شود.

آیا در ایران شاهد تحول بزرگ مشتری مداری خواهیم بود؟

این واقعیت را نمی شود انکار کرد که بسیاری از صنایع مانند پزشکی – حمل و نقل – خودرو و … در دست بخش دولتی یا انحصار طلبان بوده است. ولی چندین پارامتر بازی را تغییر داده اند یا در حال تغییر هستند:

1- ورود شرکت های خارجی به بازار داخلی

برای مثال با شنیدن قضیه برجام و اینکه شرکتی مثل گوگل شاید دوباره  وارد بازار ایران شود بسیاری از شرکت های بزرگ که بدون رقیب کار می کردند به این فکر افتادند که نکند منافع آن ها به خطر بیافتد.

2- ورود به عرصه استارتاپ ها

متاسفانه کلمه استارتاپ در ایران به یک کلمه منفی تبدیل شده و تعداد زیادی از استارتاپ های حاضر شکست می خورند یا عده ای کار خود را ول کرده اند و دنبال استارتاپ هوا کردن هستند و عده ای این داستان را یک حباب تلقی می کنند ولی با این حال این استارتاپ ها هستند که بازی را تغییر خواهند داد. برای مثال وجود موسسه ای به نام اسنپ به عنوان رقیبی برای آژانس ها محسوب می شود پس آنها را مجبور خواهد کرد که به رانندگان و مسافران احترام بیشتری بگذارند. یا وجود سایت هایی مانند زورق یا علی بابا آژانس های مسافرتی را مجبور خواهد با مشتری ها بهتر برخورد کنند.

حقیقتا استارتاپ ها به دلیل کوچک بودن اساسا سریع هستند و برای اینکه بتوانند باقی بمانند نیاز دارند مشتری مدار باشند و این مشتری مداری مزیت رقابتی آنها خواهد بود. برای مثال در استارتاپ کاموابا اینکه کارمندهای خیلی زیادی ندارد ولی اقدام به ایجاد میز خدمات مشتریان کرده اند تنها به این خاطر که صدای مشتریان خود را بشنوند .

وقتی فروشگاه اینترنتی مثل بامیلو ظهور می کند حتی موسسه هایی بزرگی مثل دیجی کلا مجبور به رقابت می شوند

 این حقیقت را نمی شود کتمان کرد که استارتاپ ها بازی را تغییر خواهند داد و شرکت ها و حتی سازمان های بزرگ را وادار به تغییر خواهند کرد. باور ندارید ؟

این تغییرات به نفع کیست؟

1- مشتری

2- نیروی کار: شاید شرکت ها را دیده باشید که فوتبال دستی یا میز پینک پونگ تهیه می کنند این هم یکی از نشانه ها است، زیرا زمانی که مشتری مدار بشویم مجبور خدمات بهتر ارایه کنیم. خدمات خلاق تر. خدمات بهتر و خلاق تر امکان پذیر نیست مگر با نیروی کار با انگیزه.

3- شرکت ها: اگر شما خدمات بهتری ارایه کنید مسلما مشتری بیشتری خواهید داشت . مشتری که حاضر است برای خدمات بهتر، بیشتر پول بدهد .

اما واقعیتی هم وجود دارد این است که تجربه نشان داده شرکت های بزرگی که حاضر به رقابت نیستند کثیف رقابت می کنند و با زیر آب زدن یا خراب کاری در روند حرکت شرکت ها رقیب می خواهند بالا بمانند.

ربط چابک شدن به این داستان چیست؟

همان طور که در اصول بیانه چابک خواندیم :

  • بالاترین اولویت ما جلب رضایت مشتری با تحویل زود و مداوم نرم افزاری ارزشمند می‌باشد
  • استقبال از تغییر نیازمندی ها، حتی در اواخر فرآیند توسعه. فرآیند های چابک، تغییر را در جهت مزیتِ رقابتی مشتری مهار میکنند

پس شاید سازمان ها و شرکت های بزرگ امروز نیازی به تغییر احساس نکنند ولی دوران مشتری مداری از ما دور نیست.

چابک و موفق باشید

 

اگر به تازگی با چابک یا اسکرام آشنا شده اید پیشنهاد می کنم این کتابچه چند صفحه را بخوانید و اگر مطالب بیشتری نیاز داشتید شاید این مطلب اول تا آخر چابک برای شما مفید باشد.

مطالب را هم دوست داشتید می توانید از طریق این لینک عضو فید دنیای چابک شوید تا مطالب جدید برای شما ارسال شود

در ضمن دوره های آموزشی نیز برگزار می کنیم که شاید برای شما یا تیم شما نیز مفید باشند اگر اینگونه بود خوشحال می شوم با من تماس بگیرید

اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، انیستیتو ایزایران، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر و صنایع ارتباطی آوا، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *