نسخه 2016 راهنمای اسکرام به فارسی منتشر شد

همانطور که شاید در خبرهای مربوط به حوزه چابک شنیده باشید، اخیرا نسخه جدید راهنمای اسکرام که معروف به نسخه 2016 است منتشر شده است. این راهنما آخرین بار در 2013 به روزرسانی شده بود و این تقریبا سومین به روزرسانی راهنما به حساب می آید.

ScrumGuidePR

اما این راهنما چه تغییراتی داشته است؟ 

تنها بخش جدیدی که به این راهنما اضافه شده، ارزش های اسکرام است. البته کاملا جای خالی این ارزش ها احساس می شد و بسیار تعجب داشت که چرا تا به حال اینکار انجام نشده بود.

ارزش‌های اسکرام

وقتی ارزشهایی مانند تعهد، شجاعت، تمرکز، بازبودن و احترام، توسط تیم اسکرام مجسم ومحقق شود، ارکان شفافیت، بازرسی و سازگاریِ اسکرام، پدیدار شده و موجب ایجاد اعتماد برای همه خواهد شد. اعضای تیم اسکرام وقتی با رویدادها، نقش ها و مصنوعات اسکرام کار می کنند، این ارزش ها را کشف کرده و یاد می گیرند.

استفاده‌ی موفق از اسکرام بستگی به افزایش سطح مهارتِ افراد در اُنس با این پنج ارزش و به‌کارگیری آن‌ها دارد. همه افراد به شخصه برای دست‌یابی به اهداف تیم اسکرام متعهد می‌شوند. اعضای تیم اسکرام شجاعت انجام کارِ درست و دست‌وپنجه نرم کردن با مسائل دشوار را دارا هستند. همه بر روی کارِ اسپرینت و اهداف تیم اسکرام متمرکز می‌شوند. اعضای تیم اسکرام و ذی‌نفعان آن‌ها با یکدیگر توافق دارند که نسبت به همه‌ی کارها و چالش‌های حین کار، باز عمل کنند. اعضای تیم اسکرام برای استقلال فردی و توانمندی یکدیگر احترام قائلند.

لیست راهنمای اسکرام

دانلود نسخه فارسی راهنما 2016 

اما در نسخه فارسی، نسبت به نسخه قبلی، ما سعی کردیم ایرادات گرافیکی و ظاهری را نیز رفع کنیم، در همین جا از دوستان انجمن چابک ایران، بخصوص سهیل صمد زاده، علی حاجی زاده مقدم بخاطر همراهی تشکر می کنم.

چابک و موفق باشید

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

3 دیدگاه در “نسخه 2016 راهنمای اسکرام به فارسی منتشر شد

    1. نمی دونم چی حس کردین که این مطلب رو فرمودین، منتهی طبق این گزارش بالای 70% استفاده ها از فرآیندهای چابک، ترکیبی از اسکرام است.
      البته یک سری نوشته هم در این مورد نوشتند، که فلان چیز مرده و فلان روش پوسیده و اینا. ولی به نظر من حتی روش آبشاری هم نمرده (با اینکه اکثرا فکر می کنند مرده)، منتهی این حس تنوع طلبی و به روز شدن متدها نه در ایران بلکه کل صنعت IT هست.
      اما نظر شخصی خودم این هست، هنوز نه در ایران بلکه در کل دنیا ما آنچنان استفاده ای از این روش ها نکردیم، عمر این روش ها به زور به 15 سال میرسه، اکثر شرکت ها فقط طی این دو – سه سال یه حرکت هایی به این سمت کرده اند و تجربه ما در نه فقط اسکرام بلکه کل روش های اسکرام در دنیا کم هست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.