انگیزش تیم‌ها

Impact

تازه وارد یک شرکت شده اید بسیار شوق و ذوق دارید، می‌خواهید همه چیز را درست کنید، می‌خواهید دنیا را جای بهتری کنید، ولی بعد از مدتی شبیه بقیه می‌شوید، شاید بی انگیزه تر از بقیه. ولی چرا این اتفاق می افتد؟

یکی از بهترین روش های انگیزش تیم‌ها، دیدن تاثیر کار بر روی مشتریان است.

یعنی این تسک من چه تاثیر بر زندگی مشتری ها دارد؟

یکی از مثال های معروف قدیمی، اگر از آبدارچی ناسا بپرسید چه کاری انجام می دهی، احتمالا خواهد گفت “من به پرتاب شاتل کمک می کنم” ولی از آبدارچی شرکت‌های خودمان بپرسیم خواهند گفت، “از صبح تا شب دارم حمالی می کنم …”

یکی از مثال‌های اخیر که بیاد دارم، در شرکتی که یک فروشگاه اینترنتی است، یک باگ مربوط به پرینت لیبل وجود داشت. درخواست دهنده این بخش انبار بود و بشدت انتظار رفع این باگ را داشتند. لیبل‌هایی که چاپ می شدند قابل اسکن نبودند و این روند انبارداری را بسیار کند می‌کرد.

ولی این باگ برای برنامه نویس ها اهمیتی نداشت، “بابا اینکه باگ مهمی نیست، دستی دارن کار رو انجام یمدهند دیگه،  برای چی باید روش وقت بگذاریم، اصلا مهم نیست…”. ولی زمانی که باگ رفع شد، از برنامه نویس ها خواسته شد که در محل انبار حضور داشته باشند و خوشحالی کل کارمندان را دیدند که چقدر از رفع این باگ خوشحال شده بودند، خودشان دیدند این چقدر به راحتی کار آنها در انبار کمک می کرد، و دیالوگ جدیدشان این بود که “چرا ما این رو سریع تر درست نکردیم…”

یا مثال دیگر در پروژه بانکداری الکترونیکی که در آن هستم، ویژگی با عنوان “پرداخت مستمر” پیاده شده است، در جلسه برنامه ریزی یکی از برنامه نویس ها گفتند “یک مورد دیدم که عنوان پرداخت مستمر رو زده بود، پرداختی ماهانه برای مامان، شما تصور کنید یک پسر داره ماهانه یک مبلغی برای مادرش واریز میکنه، حالا فکر کنید این از کار بیفته و پول به دست مادر نرسه، چه حالی می شوید…”.

یکی از تفاوت های اصلی روش های چابک در این است که شما واسط تیم ها با بازار-مشتریان نشوید، اجازه بدهید تیم ها مشکلات مشتری ها را لمس کنند، اجازه بدهید اهمیت و تاثیر خروجی کارشان بر مشتری ها را ببینند.

چابک و موفق باشید

اگر به تازگی با چابک یا اسکرام آشنا شده اید پیشنهاد می کنم این کتابچه چند صفحه را بخوانید و اگر مطالب بیشتری نیاز داشتید شاید این مطلب اول تا آخر چابک برای شما مفید باشد.

مطالب را هم دوست داشتید می توانید از طریق این لینک عضو فید دنیای چابک شوید تا مطالب جدید برای شما ارسال شود

در ضمن دوره های آموزشی نیز برگزار می کنیم که شاید برای شما یا تیم شما نیز مفید باشند اگر اینگونه بود خوشحال می شوم با من تماس بگیرید

اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، انیستیتو ایزایران، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر و صنایع ارتباطی آوا، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *