چالش نوقا بازی برای یادگیری

مسلما دیگر امروزه نقش بازی در یادگیری تیم ها مسئله ای است ثابت شده. اکثر تیم ها بخصوص نرم افزاری ها در اقصی نقاط جهان برای پی بردن به نقش برجسته مسائل پیچیده ای مانند همکاری ، نوع آوری ، ارتباطات و … از راه حل بازی در محیط های جمعی و تیمی استفاده می کنند. حتی در کارگاههای آموزشی شاهد بازی های گوناگونی هستیم.

TEDU2010_Tom_Wujec__Marshmallow_Challenge_2010_02_09_final.003.jpg (300×225)

بازی مشهوری که در سطح دنیا در کارگاهای نوع آوری ، طراحی ، کارآفرینی ، چابک و … انجام می شود چالش مارشمالو یا Marshmallow Challenge می باشد. این چالش در برگیرنده درس هایی در خصوص انگیزه ده های خارجی مانند پاداش ، خلاقیت و نوع آوری ، همکاری تیمی و بخصوص اصل مهم تکرار پذیری یا چرخش چابک می باشد.

البته توضیح اینکه چرا اسم این را چالش نوقا گذاشتم ؟

مارشمالو یک جور شیرینی خمیری است که پس از ساختن سازه جهت تست آستانه تحمل بر روی سازه مربوطه گذاشته می شود، در اینجا همچین چیزی پیدا نکردیم و به جای آن از سوغاتی مخصوص تبریز ، نوقا استفاده کردیم که بسیار خوشمزه جواب داد 🙂

همانطور که در این صفحه توضیح داده شده است ، انجام این بازی بسیار ساده می باشد و وسایل زیادی نیاز نمی باشد.

وسایل لازم برای هر تیم:

  • 20 نخ (به قولی) ماکارونی (مناسب و ایتالیایی بهتر جواب می دهد ، نبود همون ایرانی)
  • یک عدد چسب کاغذی
  • 2 -3 متر نخ
  • یک عدد مارشمالو یا نوقا (اندازه آن در 2  * 2 سانتیمتر برش داده شود)

قوانین بازی :

  • هر تیم فقط 4 نفر ولی تعداد تیم ها نامحدود (کمتر از 4 نفر هم می شود)
  • هدف : سازه ای که بلند تر باشد برنده است حتی اگر ارتفاع آن 10 سانتیمتر باشد.
  • زمان بازی کلا 18 دقیقه می باشد.
  • تیم ها حق دارند ماکارونی بشکنند ولی حق استفاده از وسایلی جز وسایل ذکر شده را ندارند.

برای انجام بازی ابزار لازم را فراهم نمایید و در اختیار تیم ها قرار دهید. توضیحی از بازی در اختیار تیم ها قرار بدهید ، بعد تایمر را فعال نمایید و اجازه بازی را صادر نمایید . در آخر هم جایزه تیم برنده را اهدا و در مورد درس های بازی با تیم ها گفتگو نمایید.

قابل ذکر است که سازه های بچه های مهد کودک از دانشجویان اقتصاد بهتر یا بلند تر بوده است . چرا؟ دانشجویان اقتصاد یاد گرفته اند که در اول پروژه طرحی کاملی را آماده نمایند و طبق آن طرح پیش بروند و نهایتا اگر طرح جواب نداد کلا متحمل شکست شوند. ولی بچه های مهدکودک هر بار با سازه کوچکتر و هر بار تست مارشمالو پیش می رفتند به اصطلاح Prototype می کردند (محصول کارآ)  و هر بار طرح قبلی را ارتقا می دادند و به نوعی بازبینی عملکرد و بهبود پروسس .

انجام این بازی را به تمام دوستان حتی در خانواده ها پیشنهاد می کنم.

نمایی از سازه های ما

IMG_20120330_045052.jpg (1024×768)

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.