بهترین نسخه موفقیت

failurepic-300x199.png (300×199)

راسل ایکاف از اندیشمندان حوزه تفکر سیستمی ، اشتباهات سازمانی را به دو گروه اصلی تقسیم بندی کرده است : خطا در انجام دادن و خطا در انجام ندادن.

خطا در انجام دادن یعنی اینکه کاری را انجام دهیم که نباید انجام می دادیم، مانند حذف تصادفی اطلاعات مشتریان از پایگاه داده مشتریان. خطا در انجام ندادن هم مواردی هستند که باید انجام می شد ولی نشد. مانند اینکه باید مشتری بالقوه ای که احتمال داشت محصول را بخرد را به جلسه دمو دعوت نکردیم.

هر دوی این اشتباهات در سازمان ها محتمل می باشد. اما سازمان ها بیشتر با وضع قوانین و دستورالعمل هایی سعی در اشتباه نکردن دارند یعنی پرهیز از خطای نوع اول. اما بهترین راه برای اشتباه نکردن این هست که کاری انجام نشود 🙂

سازمان هایی که بیشتر متمایل هستند به اینکه اشتباه نکنند ،جزو سازمان های یادگیرنده نیستند و نباید انتظار خلاقیت و نوع آوری از آنها داشت. بر عکس این سازمان ها باید از خطای نوع دوم بیشتر بترسند ، یعنی باید مواردی که انجام می شد ولی نشده است به حداقل ممکن برسند تا حد صفر. و این قابل انجام نیست با انجام اشتباهاتی .

باید اجازه داد تیم ها به دنیاهای جدید پا بگذارند. اشتباه بکنند و این اشتباهات را به عنوان فرصت مغتنمی جهت یادگیری بدانید تا بدبختی. و هر کس هر زمان اشتباهی کرد به جای مقصر نشان دادن او باید از او تشکر شود زیرا پا به جهانی تازه گذاشته است .

در پروسه چابک سازی نیز باید تیم ها از سازمان یادگیرنده برخوردار باشند و اجازه اشتباه و تست به آنها داده شود زیرا این بهترین معلم و یاد دهنده برای سازمان ها می باشد.

یاشیاسیز

درباره اسد صفری

اسد صفری – مربی تحول چابک سازمان و تیم های نرم افزاری. مدارک حرفه ای: CSP - CSM - PSM - PSPO - CDA - Management 3.0 برخی تجربیات: رئیس دفتر تحول چابک شرکت داده ورزی سداد(بیشتر از ده تیم نرم افزاری) - مربی چابک شرکت رامند (تیم های موبایل و گیم سازی) - مدیر تولید نرم افزار SimplyDesk برای شرکت فرانسوی PCI - مربی مشاور شرکت های:خدمات انفورماتیک، ارکید فارمد، فراداده، الفبا برخی از سوابق مشاوره کوتاه مدت و تدریس : علی بابا، فناپ، تجارت الکترونیک پارسیان، بیمه سامان، مهندسین مشاور تجارت (بانک تجارت)، بیمه ایران، پارس آنلاین، شرکت رهنما، ورانگر، انتشارات پزشکی کوثر، فولا آلیاژی یزد، پارک علم فناوری کردستان و ... . عضو انجمن های بین المللی Agile Alliance - Scrum Alliance

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.